همشهری آنلاین: رئیس ستاد ارتش با اشاره به افزایش چشم‌گیر قدرت نظامی ایران نسبت به دوران دفاع مقدس گفت: امروز با وجود انواع سامانه‌های راداری بومی حتی سر سوزنی خلاء راداری در کشور وجود ندارد.

حبیب الله سیاری

امیر دریادار «حبیب الله سیاری» در گفت وگو با خبرنگار دفاعی ایرنا، به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس، اظهارداشت: هدف اصلی دشمن از آغاز جنگ تحمیلی زمین‌گیر کردن انقلاب اسلامی ایران بود. در کنار آن اهدافی همچون در اختیار گرفتن اروند رود، تصاحب خوزستان و دسترسی به سواحل خلیج فارس را پیگیری می‌کرد.

وی توضیح داد: رژیم بعثی عراق پیش از آغاز جنگ همواره نسبت به اختلافات مرزی مدعی بود اما جرات تعرض به ایران را نداشت اما زمانی که ما در حال ساماندهی انقلاب بودیم و ناهماهنگی‌هایی در کشور وجود داشت، فرصت را برای حمله به ایران مناسب دید.

معاون هماهنگ کننده ارتش در رابطه با برخی تغییرات ساختار ارتش در ابتدای انقلاب، گفت: پیش از آغاز جنگ تحمیلی زمان خدمت سربازی به یک سال تغییر پیدا کرده بود و نیروهای متخصص جابجا شدند، به عنوان مثال فردی که متخصص تانک چیفتن در اهواز بود در شهربانی خراسان خدمت می‌کرد؛ از این رو دشمن با توجه به تغییرات ایجاد شده فکر می‌کرد که ارتش ایران دیگر توانایی مقابله با آن را ندارد.

سیاری به موضع گیری امام خمینی(ره) پس از نخستین حمله صدام به خاک ایران اشاره کرد و گفت: نیروی زمینی ارتش که در زمان آغاز جنگ بیش از نیمی از نیروهای خود را برای مقابله با ضد انقلاب در کردستان مستقر کرده بود، تمام قد جلوی تجاوز رژیم بعثی را گرفت و آن را در مرزها متوقف کرد.

وی افزود: در پاسخ به فرمان بنیانگذار کبیر انقلاب، نیروی هوایی ارتش در دومین روز جنگ عملیات کمان ۹۹ را اجرا و با پرواز ۱۴۰ هواپیمای شکاری و بمباران تمام فرودگاه های عراق اقتدار ارتش را به رخ دشمن کشید. پدافندهوایی نیز که در آن زمان تحت امر نیروی هوایی اداره می شود، در همان روزهای نخست جنگ، در مناطق حیاتی چون جزیره خارک رشادت به خرج داد و چندین هواپیمای دشمن را منهدم کرد.

معاون هماهنگ کننده ارتش ادامه داد: نیروی دریایی ارتش در نخستین روز جنگ اطلاعیه بین المللی صادر و وسط خلیج فارس یعنی از تنگه هرمز تا دهانه فاو را منطقه جنگی اعلام کرد تا به هرکسی که بدون اجازه ایران وارد منطقه شود، ضربه وارد کند. این نیرو همچنین هفتم آذر ۵۹ در عملیات مروارید، کل نیروی دریایی دشمن را منهدم، بنادر آن را محصور و صادرات نفت عراق را متوقف کرد و دشمن را در محاصره اقتصادی قرار داد.

وی با تاکید بر اینکه ما امروز در اوج قدرت دفاع از کشور هستیم، گفت: قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران نسبت به دوران دفاع مقدس و قبل آن بسیار متقاوت است، امروز جمهوری اسلامی ایران یک قدرت برتر نظامی محسوب می شود.

معاون هماهنگ کننده ارتش توضیح داد: در زمان شروع دفاع مقدس سلاح های ما غربی بودند و خیلی تجهیزات عمده و قوی نداشتیم و کاربری و تعمیرات آنها با ما نبود اما امروز نه تنها تجهیزات خود را کاملا بومی تولید می‌کنیم بلکه از تاکتیک‌های بومی و متناسب با تهدیدات نیز بهره می‌بریم.

سیاری نیروی انسانی را یکی از مهمترین مولفه های قدرت دفاعی دانست و گفت: نیروی انسانی حاضر در نیروهای مسلح امروز با آموزه های دینی تربیت شده اند و به خوبی برای دفاع از کشور و جانفشانی آماده اند.

وی به ساخت انواع موشک و شناورهای دریایی پس از دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: در دوران دفاع مقدس ما موشکی در اختیار نداشتیم و نیروی دریایی ما در خلیج فارس محدود بود اما امروز انواع موشک‌های دوربرد می‌سازیم و ناوهای بومی را به دور دست‌ها اعزام می کنیم.

معاون هماهنگ کننده ارتش توضیح داد: در زمینه پدافندهوایی در زمان دفاع مقدس ما یک موشک ارتفاع متوسط به نام هاگ داشتیم اما ما امروز آنقدر سامانه پدافندهوایی داریم که باید برای آنها لیست تهیه کنیم.

سیاری با اشاره به وجود خلاء راداری در دوران جنگ تحمیلی گفت: امروز با وجود انواع سامانه‌های راداری بومی حتی سر سوزنی خلاء راداری در کشور وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان از حجم زیاد تجهیزات دشمن هراس نداریم، تصریح کرد: امروز تاکتیک‌های خود را آن طور که می‌خواهیم طراحی می‌کنیم؛ امروز در جایی قرار گرفتیم که هیچ دشمنی جرات تعرض به ایران اسلامی را نخواهد داشت.

معاون هماهنگ کننده ارتش قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران را در بالاترین حد توصیف کرد و افزود: امکان دارد که دشمن نقطه ای را در ابتدا بزند، اما بسیار متضرر خواهد شد؛ شاید دشمنان شروع کننده جنگ باشند اما قطعا پایان جنگ با آن نخواهد بود.

کد خبر 456162

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha