فرشته بامری- خبرنگار: شهرستان زاهدان با وسعت ۳۱هزار و ۲۵۰ کیلومتر مربع، معادل ۱۷ درصد از مساحت استان را به خود اختصاص داده است.

ورودی شهر زاهدان

این شهر از شمال به شهرستان هامون و کویر لوت، از شرق به کشور پاکستان، از غرب به استان کرمان و از جنوب به شهرستان خاش منتهی می‌شود. یکی از مشکلاتی که سیما و منظر ورودی‌های شهر را به چالش کشیده است وجود نخاله‌های ساختمانی در کمربندی این شهر است. بنا به اذعان مسئولان محیط زیست، کمربندی شهر زاهدان تبدیل به محلی برای دپوی نخاله‌های ساختمانی است. یکی از شهروندان گفت: کمربندی شهر نزدیک بیمارستان تامین اجتماعی محل پرترددی است اما در عمل به محلی برای دپوی نخاله‌های ساختمانی تبدیل شده است.

  • نخاله‌های ساختمانی در مجاورت اماکن تفریحی

«علی دین‌پرست» افزود: وقتی قصد رفتن به اماکن تفریحی نظیر گوربند، چشمه‌زیارت و براسان را می‌کنید خواسته یا ناخواسته باید تصویری از نخاله‌های ساختمانی رهاشده در اطراف جاده را هم ببینید. وی ادامه داد: در ۲ طرف این جاده و اطراف بیمارستان تامین اجتماعی، نخاله‌های ساختمانی رهاشده‌ وجود دارد که به صورت تپه خودنمایی می‌کند. به‌طور کلی بخش عظیمی از زمین‌های اطراف با نخاله‌های ساختمانی پوشیده شده است.

یکی دیگر از شهروندان هم بیان کرد: متاسفانه کمربندی شهر با ضایعات خاک، شیشه، گچ، تکه‌های بتن، سرامیک شکسته، سیمان و قیرگونی مزین شده است. «احمد بهاری» افزود: این مواد دورریختنی ضمن ایجاد آلودگی بصری مشکلات زیست‌محیطی را نیز ایجاد کرده است. تصور کنید این نخاله‌ها در مسیر رودخانه‌ای قرار گیرد یا در نزدیکی محیطی بیمارستانی باشد، قطعاً تأثیر مخربی بر رهگذران دارد. وی تصریح کرد: نخاله‌های ساختمانی تأثیر بدی بر سلامت روان و زیبایی شهر می‌گذارد این معضل زیست‌محیطی باید رفع شود زیرا داشتن شهری سالم و زیبا حق هر شهروند است.

  • آلودگی محیط زیست

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان در این خصوص گفت: هرگونه ضایعات باقی‌مانده از فعالیت‌های عمرانی که شامل خاک، شیشه، گچ، بتن، سرامیک، سیمان، چوب، قیرگونی و سایر مواد مشابه و نخاله ساختمانی است، می‌تواند نقش مخربی در آلودگی زیست‌محیطی داشته باشد. «وحید پورمردان» افزود: نخاله‌های ساختمانی از لحاظ وزنی حدود ۱۵ تا ۳۰ درصد از کل ضایعات جامد یعنی، مواد دورریخته‌شده توسط اجتماعات شهری، ضایعات کشاورزی، پسماندهای مربوط به معادن و زباله‌های صنعتی را تشکیل می‌دهند.

وی از پاک‌سازی بخشی از کمربندی مجاور بیمارستان تامین اجتماعی زاهدان با پیگیری اداره کل حفاظت محیط زیست استان خبر داد و تصریح کرد: پسماندهای ساختمانی و ضایعات فعالیت‌های عمرانی بخش عمده‌ای از پسماندهای شهر زاهدان را به خود اختصاص داده و هم‌اکنون حجم‌ نخاله‌های ساختمانی و عمرانی به قدری است که این مسأله به یکی از معضلات جدی و مهم زیست‌محیطی این شهر تبدیل شده است. پورمردان ادامه داد: متاسفانه عده‌ای ناآگاه به مسائل زیست‌محیطی با هدف کسب سود بیشتر به جای دفع اصولی پسماندهای ساختمانی اقدام به تخلیه ضایعات و نخاله‌های ساختمانی در محل‌های غیرمجاز در سطح شهر می‌کنند.

  • تهدید سلامت اجتماعی

به گفته پورمردان این تخلفات زیست‌محیطی سلامت روان و زیبایی شهر را دچار اختلال می‌کند و موجب آسیب‌رسانی به شهر و تهدید سلامت اجتماعی می‌شود و معضلات و مشکلات بسیاری را به وجود می‌آورد. مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در خصوص بر خورد قانونی با متخلفان این حوزه گفت: با گشت‌زنی‌های شبانه‌روزی ماموران اجرایی یگان حفاظت محیط زیست استان مشخص شد تعدادی از افراد سودجو شبانه اقدام به تخلیه نخاله‌های ساختمانی در حاشیه و کمربندی‌های ورودی شهر می‌کنند که سبب شده شهر زاهدان و دیگر شهرهای استان در محاصره نخاله‌های ساختمانی و پسماندهای خانگی قرار گیرند. پورمردان ادامه داد: با پیگیری‌های قاطع محیط‌زیست استان، متخلفان این حوزه شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شدند.

پورمردان درباره جمع‌آوری نخاله و پسماندهای ساختمانی رهاشده در حاشیه شهر زاهدان هم افزود: متخلفان شناسایی‌شده در منطقه کمربندی مجاور بیمارستان تامین اجتماعی زاهدان مجبور به جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی اطراف کمربندی و انتقال آن به محل دفع اصولی نخاله‌های ساختمانی شدند. وی تصریح کرد: طی ماه‌های اخیر با تلاش شهرداری منطقه ۴ زاهدان و سازمان بازیافت بخشی از پسماندهای ساختمانی کمربندی ورودی شهر و منطقه لار زاهدان جمع‌آوری و پاک‌سازی شد.

  •  فرهنگ‌سازی

مدیر کل محیط زیست استان گفت: رسانه‌های بومی و محلی می‌توانند در فرهنگ‌سازی و اصلاح این ناهنجاری فرهنگی اثرگذار باشند. به اعتقاد وی باید از تریبون نمازجمعه و جماعت برای این فرهنگ‌سازی استفاده کرد. پورمردان افزود: برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی برای کارشناسان و برگزاری کارگاه آموزشی برای جوامع محلی و نونهالان با هدف فرهنگ‌سازی حفاظت از محیط زیست و مدیریت پسماند در دستور کار محیط‌زیست استان قرار دارد. وی تصریح کرد: شهروندان باید برای حمل نخاله‌های ساختمانی حاصل از ساخت‌وساز خود از طریق شرکت‌هایی که در جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی فعالیت دارند، اقدام کنند تا نسبت به تخلیه آن‌ها در محل معین اقدام شود.

  • جزای نقدی متخلفان

نگهداری، مخلوط کردن، جمع‌آوری، حمل و نقل، خرید و فروش، دفع، صدور و تخلیه پسماندها در محیط، طبق مقررات و آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۶ قانون مدیریت پسماندها باید باشد. در غیر این‌ صورت اشخاص متخلف به حکم مراجع قضایی به جزای نقدی در بار اول برای پسماندهای عادی از ۵۰۰ هزار تا ۱۰۰ میلیون ریال و برای سایر پسماندها از ۲ میلیون تا ۱۰۰ میلیون ریال و در صورت تکرار هر بار به ۲ برابر مجازات قبلی در این ماده محکوم می‌شوند.

مدیر کل محیط زیست استان گفت: متخلفان از حکم این قانون به جزای نقدی از ۲ میلیون تا ۱۰۰ میلیون ریال و در صورت تکرار به ۲ برابر حداکثر مجازات و در صورت تکرار مجدد هر بار به ۲ برابر مجازات بار قبل محکوم می‌شوند. بر اساس ماده ۱۳ قانون مدیریت پسماندها مخلوط کردن پسماندهای پزشکی با سایر پسماندها و پخش آن در محیط و یا فروش، استفاده و بازیافت این پسماند ممنوع است. پورمردان با اشاره به ماده ۲۰ قانون پسماند افزود: خودروهای تخلیه‌کننده پسماند در اماکن غیرمجاز، علاوه بر مجازات‌های مذکور به یک تا ۱۰ هفته توقیف محکوم خواهند شد. در صورتی که محل تخلیه، معابر عمومی شهری و بین‌شهری باشد به حداکثر میزان توقیف محکوم می‌شوند.

  • حل معضل پسماندهای عمرانی

مدیر کل محیط زیست سیستان و بلوچستان: برای حل بحران زیست‌محیطی در استان، این اداره کل با جدیت پیگیر حل معضل پسماند است و این موضوع یکی از مهم‌ترین اولویت‌های کاری ماست.

کد خبر 456047

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیستان و بلوچستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha