همشهری آنلاین: مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری از مشاهده گونه سسک تالابی خاوری برای نخستین بار در تالاب بین‌المللی گندمان شهرستان بروجن خبر داد.

گونه کمیاب سسک تالابی خاوری در تالاب گندمان مشاهده شد

به گزارش ایرنا، شهرام احمدی گفت: سسک تالابی خاوری با نام علمی (Acrocephalus dumetorum) پرنده‌ای است از تیره سسک و از راسته گنجشک‌سانان که توسط "کرامت حافظی" مشاهده و توسط "اندرو استودارت" و" رافائی آی" شناسایی شده است.

وی گفت: تاکنون از حضور این پرنده در سطح استان هیچ گزارشی دریافت نشده بود.

احمدی گفت: این پرنده ۱۲.۵ سانتی‌متر طول دارد و تشخیص آن از سسک تالابی در طبیعت غیرممکن است ولی سطح پشتی آن قهوه‌ای مایل به خاکستری است، به کمک سطح پشتی اندکی تیره‌تر و با رنگ خرمایی کمتر، با تردید می‌توان آن را از سسک تالابی معمولی تشخیص داد. شناسایی دقیق این پرنده وقتی میسر است که در دست باشد.

وی گفت: رویشگاه‌های گیاهی کوتاه و انبوه در گودال‌ها، بیشه‌ها، ساحل رودخانه‌ها، بیدزارها، کشتزارها و غالبا نزدیک به آب زیستگاه این گونه کمیاب است.

احمدی افزود: سسک تالابی خاوری از جمله پرندگانی‌ است که در فصل تابستان از پراکندگی نسبتا فراوانی برخوردار است و ممکن است به‌صورت مهاجر عبوری در جنوب شرقی ایران دیده شود.

وی تصریح کرد: علاوه بر سسک‌های تالابی فوق‌الذکر گونه‌های سسک‌های ابرو سفید؛ سسک بزرگ نی‌زار و سسک پرصدا از دیگر گونه‌های سسک‌های تالابی است که پیش از این در استان چهارمحال و بختیاری شناسایی شده‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: ماه گذشته نیز سسک جگن‌زار و سسک شالیزار نیز در این تالاب برای نخستین بار مشاهده شده است.

به گفته وی، بر اساس کتاب اطلس پرندگان ایران در سال ۹۵ بیش از ۱۳۱ گونه پرنده در استان ثبت شد که بر اساس بررسی‌های پروژه زاگرس و مشاهدات صحرایی تعداد پرندگان استان امسال به بیش از ۲۷۰ گونه رسیده است.

تالاب گندمان با حدود یک هزار و ۷۰ هکتار وسعت در فاصله ۶۰ کیلومتری شهرکرد در شهرستان بروجن قرار دارد. این تالاب جزو ۱۰ تالاب برتر پرنده‌نگری ایران و مهم‌ترین زیستگاه‌های جانوری کشور برای اسکان دائم پرندگان بومی و تخم‌گذاری پرندگان مهاجر به شمار می‌رود که در دفتر بین‌المللی تحقیقات پرندگان آبزی (لندن-۱۳۵۲) به ثبت رسیده است.

کد خبر 455996

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha