مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۲
۰ نفر

بوی ماه مهر هم مثل همیشه با یک ساعت تاخیر آمد. شروع فصل مدرسه و ترافیک دوچندان صبحگاهی در ۳‌استان فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد مانند سراسر کشور یک روز قبل از اول مهر و در روز ورود کلاس اولی‌ها به مدرسه که به جشن شکوفه‌ها معروف است، همراه بود. آمارها نشان می‌دهد نسبت کلاس اولی‌های استان فارس نسبت به ۲ استان دیگر بیشتر است.

سلام یک میلیون و ۱۷۳ هزار دانش‌آموز به مدرسه
  • فارس
  • شناسایی و جذب ۸۰۰ دانش آموز  بازمانده از تحصیل

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس اعلام کرد نزدیک به ۸۵ هزار کلاس اولی ۳۱ شهریور همزمان با روز شکوفه‌ها وارد مدارس استان شدند. به گزارش همشهری، «محمد فیاض‌پور» با بیان این‌که در پایه اول ابتدایی با کمبود معلم مواجه نیستند اظهار کرد: با اجرای طرح و برنامه‌های خاص، کمبود معلم در دیگر پایه‌های مقطع ابتدایی را مدیریت کرده‌ایم. وی همچنین خاطرنشان کرد که در سال تحصیلی ۹۸-۹۹ با رشد جمعیت دانش‌آموزی استان فارس در پایه اول ابتدایی مواجه هستیم. معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس ادامه داد: در سال تحصیلی جدید، بیش از ۴۸۰‌هزار دانش‌آموز مقطع ابتدایی در استان به مدرسه می‌روند که ۸۵ هزار نفر آنها کلاس اولی هستند. فیاض‌پور همچنین از شناسایی و جذب ۸۰۰ دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در استان خبر داد و گفت: این دانش‌آموزان که اکثر آنها در مقطع اول و دوم ابتدایی هستند، از مهرماه امسال وارد مدرسه می‌شوند. او عنوان کرد: برای این تعداد دانش‌آموز که همه آنها ایرانی هستند، علاوه بر مساعدت هزینه‌های تحصیلی، بسته رایگان لوازم‌التحریر نیز پیش‌بینی و توزیع شده است.

  • تمهیداتی برای بازگشایی مدارس

مدیر کل آموزش و پرورش فارس با حضور در دبستان شهیدان اتحادی ناحیه ۳ شیراز، زنگ غنچه‌ها و شکوفه‌ها را همزمان با سراسر کشور به صدا درآورد. «علی‌عسکر نجفی» در این آیین عنوان کرد: هر ‌سال در روز ۳۱ شهریورماه و یک روز زودتراز بازگشایی مدارس، دانش‌آموزان کلاس اولی در مدارس حضور پیدا می‌کنند تا بیشتر با محیط مدرسه آشنا شوند و تعامل بیشتری بین خانواده و مدرسه برقرار شود.  وی افزود: در این روز با برنامه‌هایی که مدارس طراحی می‌کنند خاطره‌ای دل‌انگیز برای دانش‌آموزان رقم می‌خورد. به گفته نجفی، تمام تمهیدات برای بازگشایی مطلوب مدارس اندیشیده شده است و مدارس در روز اول مهر آمادگی کامل برای استقبال از دانش‌آموزان استان را دارند. به گفته نجفی امسال ۸۹۵ هزار دانش‌آموز در استان فارس راهی کلاس درس می‌شوند.

  • بوشهر
  • تقویت زیرساخت‌های آموزشی

مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان بوشهر گفت: با حمایت‌های انجام‌شده در زمان حاضر ۵۹۷ کلاس درس با پیشرفت بین ۱۰ تا ۸۰ درصد در استان بوشهر در دست اجراست. به گزارش مهر، «حسین مرادی» افزود: این کلاس‌ها در قالب ۱۱۸ پروژه آموزشی با ۲۸۲ میلیارد تومان اعتبار و ۱۱۳ هزار متر مربع زیربنا در دست اجراست و با بهره‌برداری از این کلاس‌ها مشکلات فضای آموزشی در این استان کاهش می‌یابد. وی تصریح کرد: ۱۶ میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر اسفندماه سال گذشته هیات دولت به استان بوشهر برای تأمین تجهیزات سرمایشی و گرمایشی مدرسه‌های این استان اختصاص یافت. مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان بوشهر گفت: مناقصه خرید وسایل سرمایشی در استان انجام‌ شده است و امیدواریم در هفته نخست مهرماه امسال این وسایل در اختیار مدرسه‌ها قرار گیرد و بخشی از مشکلات در این خصوص برطرف شود.

  • کلاسی بدون وسیله سرمایشی وجود ندارد

مرادی افزود: در زمان حاضر، هیچ کلاس درس بدون وسیله سرمایشی در استان بوشهر وجود ندارد، اما به دلیل فرسودگی بخشی از این وسایل قابل استفاده نیست و تلاش می‌شود با تأمین اعتبار و خرید وسایل سرمایشی مورد نیاز محیط مناسبی برای تحصیل دانش‌آموزان فراهم شود.

  • مشکل لرزه خیزی ۷۳۸کلاس درس

وی با بیان این‌که تلاش شده پروژه‌های آموزشی در قالب برنامه مدون کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت با هدف برطرف کردن نیاز استان در بخش فضاهای آموزشی احصا و اولویت‌بندی شود اضافه کرد: در استان بوشهر ۷۳۸ کلاس درس وجود دارد که از لحاظ لرزه‌خیزی دچار مشکل هستند و باید فضاهای استاندارد جایگزین آنها شود.

  • فضاهای غیراستاندارد آموزشی 

مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان بوشهر گفت: فضاهای آموزشی غیراستاندارد در استان بوشهر ۹ درصد است. این در حالی است که این آمار در کشور ۳۰ درصد است و با بهره‌برداری از فضاهای در دست احداث این آمار به ۶ درصد می‌رسد و تا ۴ سال آینده تلاش می‌شود فضاهای غیراستاندارد از لحاظ لرزه‌نگاری در استان برطرف شود. مرادی خاطرنشان کرد: باهمت مسئولان استان بوشهر و سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس امسال ۱۲۴ کلاس درس در قالب ۲۲ پروژه آموزشی با ۶۸۰۰ متر مربع زیربنا و ۲۲ میلیارد تومان اعتبار همزمان با اول مهرماه در این استان تحویل آموزش و پرورش می‌شود.

  • هیچ کلاسی در بوشهر بدون معلم نمی‌ماند 

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر با اشاره به تحصیل ۲۴۱ هزار دانش‌آموز در سال تحصیلی جدید گفت: تلاش شده که مهرماه هیچ کلاس درسی بدون معلم نباشد.   «غلامحسین حسینی» افزود: تلاش‌های گسترده‌ای با همکاری سایر مسئولان استان برای آماده‌سازی مدارس استان بوشهر در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید صورت گرفته است. وی با تاکید بر همکاری معلمان، دانش‌آموزان، مدرسه و اولیا خاطرنشان کرد: اتحاد و همکاری و مشارکت این اضلاع می‌تواند نقش مهمی در بهبود وضعیت تعلیم و تربیت داشته باشد. سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر از افزایش ۱۱ هزار نفر به جمعیت دانش‌آموزی استان بوشهر در سال جاری خبر داد و افزود: در سال تحصیلی جدید ۲۴۱ هزار دانش‌آموز در ۸۲۸۷ کلاس درس استان بوشهر تحصیل خواهند کرد.

وی کمبود نیروی انسانی را یکی از چالش‌های اساسی آموزش و پرورش عنوان کرد و ادامه داد: تلاش شده که این کمبودها با استفاده از شیوه‌های جایگزین جبران شود تا در ابتدای مهر شاهد کمبود نیروی انسانی نباشیم.  حسینی تصریح کرد: برای جبران کمبود نیروی انسانی از بازنشستگان، نیروهای خرید خدمات آموزشی، معلمان تمام‌وقت و همچنین معلمان حق‌التدریس استفاده خواهد شد تا کلاسی بدون معلم نماند. وی از تامین وسایل سرمایشی مدارس استان خبر داد و اضافه کرد: آموزش و پرورش استان بوشهر در ثبت‌نام دانش‌آموزان از استان‌های برتر بوده و حدود ۹۵ درصد ثبت‌نام‌ها در مدارس انجام شده است.

  • کهگیلویه و بویراحمد
  • ۱۵ هزار شکوفه 

مدیر کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۱۵ هزار دانش‌آموز پایه اول ابتدایی در این استان ۳۱ شهریور روانه کلاس‌های درس شدند.   «هادی زارع پور» افزود: ۱۱ هزار پیش‌دبستانی به همراه ۱۱ هزار دانش‌آموز پایه اول مقطع متوسطه اول کهگیلویه و بویراحمد نیز در این روز راهی کلاس‌های درس شدند. وی افزود: مجموع پیش‌دبستانی‌ها و دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی و پایه اول مقطع متوسطه اول کهگیلویه و بویراحمد در سال تحصیلی جدید ۳۷ هزار نفر است. مدیر کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: ۳۱شهریورماه ۱۳۹۸ سه زنگ شامل غنچه‌ها، شکوفه‌ها و جوانه‌ها همزمان با سراسر کشور در این استان نواخته شد. زارع‌پور عنوان کرد: زنگ غنچه‌ها، شکوفه‌ها و جوانه‌ها به ترتیب برای پیش‌دبستانی‌ها، دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی و دانش‌آموزان پایه اول مقطع متوسطه اول در کهگیلویه و بویراحمد به صدا درآمد. وی ابراز کرد: زنگ مهر و مقاومت نیز روز اول مهرماه ۱۳۹۸ و همزمان با سراسر کشور برای آغاز سال تحصیلی جدید در کهگیلویه و بویراحمد نواخته شد. ۱۶۰ هزار دانش‌آموز پسر و دختر مقاطع ابتدایی و متوسطه اول و دوم سال تحصیلی ۹۸-۹۹ را در کهگیلویه و بویراحمد آغاز کردند.

  • دانش آموزان در مسیر خانه تا مدرسه

مقوله چگونگی طی شدن مسیر خانه تا مدرسه به دلیل سلامت جسمی و اخلاقی دانش‌آموزان اهمیت زیادی دارد و به قول برخی کارشناسان، معادله‌ای چندوجهی است.  استفاده از سرویس حمل‌ و ‌نقل مدارس، خودرو والدین یا سفر پیاده از انواع روش‌هایی است که دانش‌آموزان با آن خود را به مدارس می‌رسانند، اما توجه به برطرف کردن معایب هر کدام از این مقوله‌ها می‌تواند کمک بزرگی به سلامت جسمی و روحی نسل فردا باشد. نام‌نویسی برای استفاده از سرویس مدارس از ۱۰ شهریورماه جاری آغاز شده و والدین دانش‌آموزان باید در سامانه سپند (سامانه پایش ناوگان دانش‌آموزی) به نشانی https://irtusepand.ir ثبت‌نام کنند.

اما تا روز بیست و چهارم شهریور تنها ۲۰۰ هزار نفر از والدین دانش‌آموزان به منظور استفاده از سرویس مدارس در سامانه سپند نام‌نویسی کرده‌اند و با توجه به این‌که نام‌نویسی تا پایان شهریور ادامه داشت، می‌توان حدس زد که استقبال قابل توجهی از سرویس‌های مدارس نشده است. البته مسئولان اپلیکیشنی طراحی کرده‌اند تا والدین مسیر تردد دانش‌آموز و سرویس مدرسه را کنترل کنند و از این طریق از عملکرد راننده در چارچوب سرویس مدرسه اطلاع داشته باشند و با استفاده از این روش، رانندگانی که اصول و قوانین سرویس مدارس را رعایت نکنند حذف می‌شود که این امر می‌تواند به جلب رضایت والدین کمک کند.

رئیس پلیس راهور کهگیلویه و بویراحمد گفت: ساماندهی سرویس‌های حمل ‌و ‌نقل مدارس به دلیل نقش مهم آن در تامین امنیت جانی دانش‌آموزان اهمیت زیادی دارد. «اسماعیل خوشوقت» افزود: سلامت اخلاقی رانندگان سرویس‌های مدارس که نقش مهمی در تربیت دانش‌آموزان دارد، یکی از شاخص‌های مهمی است که باید به آن حساسیت زیادی داشت. وی بیان کرد: راننده خودرو حامل دانش‌آموزی که مثلا سیگار می‌کشد یا واژگان نامناسبی بر زبان می‌آورد به آنان چنین رفتارهایی را آموزش می‌دهد. رئیس پلیس راهور کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در مواردی که والدین دانش‌آموزان با سرویس‌های شخصی دانش‌آموز را به مدرسه می‌برند در مسیر خانه تا مدرسه گاهی به دلیل نبود وقت در رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی سهل‌انگاری می‌کنند که این امر نقش مهمی در کوتاهی نسل آینده در پای‌بندی به قانون دارند.

خوشوقت گفت: طرح ترافیکی ویژه مدارس کهگیلویه و بویراحمد در ۱۵ روز اول سال تحصیلی در مدارسی که در مسیرهای شلوغ قرار دارند اجرا می‌شود. وی افزود: بر اساس این طرح، پلیس در محل‌های مورد نظر حاضر می‌شود تا به روان‌سازی ترافیک کمک کند. مدیر کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد نیز با اشاره به این‌که سرویس‌های مدارس یکی از دغدغه‌های والدین برای رساندن دانش‌آموزان در شرایط ایمن به خانه در آستانه ماه مهر است گفت: پیش‌بینی می‌شود ۱۲هزار دانش‌آموز امسال از سرویس مدارس استفاده کنند. پارسال ۱۰ هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز از خدمات سرویس مدارس در ۳ شهر بزرگ کهگیلویه و بویراحمد استفاده می‌کردند.

«هادی زارع‌پور» افزود: در سال جاری، کار نظارت و مدیریت حمل‌ و ‌نقل مدارس به سازمان دانش‌آموزی واگذار شده است و بر اساس قانون، کارگروه ماده ۱۸ متشکل از پلیس راهور، استانداری، سازمان حمل و نقل، و آموزش و پرورش بر خدمات‌رسانی مطلوب سرویس‌های مدارس نظارت دارند. وی عنوان کرد: کارت‌های صلاحیت و سلامت راننده و معاینه فنی خودرو از نیازهای اولیه سرویس‌های مدارس برای امنیت بهتر دانش‌آموزان است. این مسئول گفت: به منظور برقراری نظم و امنیت سرویس مدارس، یک برچسب واحد برای تمام ناوگان سرویس مدارس در سراسر کشور طراحی شده است که مورد تایید همه شهرداری‌هاست. زارع‌پور افزود: پارسال بیش از ۲ هزار سرویس مدارس در قالب مینی‌بوس، اتوبوس و سواری برای سرویس مدارس فعالیت می‌کردند که انتظار می‌رود این تعداد امسال افزایش یابد.

کد خبر 455958

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha