دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۹
۰ نفر

در نخستین روز ماه مهر درهای بوستان دانش در مناطق مختلف کشور گشوده شد و دانش‌آموزان استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل با شور و نشاط روانه مدارس شدند تا سال تحصیلی دیگری را آغاز کنند.

زنگ مهر

به گزارش همشهری، بوی مهر، بوی مهربانی، بوی لبخند، بوی درس و مدرسه و شوق کودکانه در پیاده روها، بوی نمره‌های ۲۰، بوی دفتر حساب و مشق‌های ناتمام، بوی دوستی و محبت فضای شهر را پر کرده است. پاییز با آغاز مهر با خود شور آورده است درختان آماده می‌شوند تا با شوق، برگ‌های رنگارنگشان را چون کاغذهای رنگی بر سر کودکانی که مشتاقانه به مدرسه می‌روند بریزند. واژه‌ها بر تخته‌های سیاه جان می‌گیرند و پروانه می‌شوند تا در نفس‌های هیجان زده کودکان پرواز و فضای لرزان کلاس را گرم کنند.

امروز اولین روز از ماه مهر و شروع فصل پاییز، ماه تحصیل، تلاش، مشق و مدرسه است و با به صدا درآمدن زنگ های مدارس، سال تحصیلی ۹۸ – ۹۹ با حضور بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار  دانش‌آموز  استان‌های شمال‌غرب آغاز شد. مشاهده دانش‌آموزانی که با لباس‌های یکسان دست در دست پدران و مادران در خیابان‌ها راهی مدارس بودند؛ خاطره روزهای شیرین درس و مدرسه را برای بسیاری از بزرگسالان زنده کرد.

  • سال تحصیلی اردبیل با ۲۵۰ هزار دانش‌آموز 
  • مدیر کل آموزش و پرورش استان: ۳۳۰۰ واحد آموزشی با بیش از ۱۰ هزار کلاس درس در استان میزبان دانش‌آموزان اردبیلی هستند

امروز بعد از مدت‌ها تکاپو برای آمادگی بازگشایی مدارس، زنگ سال تحصیلی جدید به صدا درآمد و دانش‌آموزان عازم مدرسه‌ها شدند. هرچند برای شروع تحصیلی خانواده‌ها دغدغه‌های زیادی داشته‌اند، با تمام این احوال آموزش و پرورش و مسئولان و والدین دانش‌آموزان  خود را برای چنین روزی مهیا کرده‌اند.

  • آمار دانش‌آموزان و مدارس

به گفته مدیر کل آموزش و پرورش استان اردبیل، در سال تحصیلی جدید ۳ هزار و ۳۰۰ واحد آموزشی با بیش از ۱۰ هزار کلاس درس در استان پذیرای ۲۵۰ هزار دانش‌آموز و ۱۹ هزار نیروی فرهنگی خواهد بود. «احمد ناصری» با بیان این‌که پوشش تحصیلی در پیش‌دبستانی به دلیل اجباری نبودنحدود ۸۱ درصد است، عنوان می‌کند: این میزان در مقطع ابتدایی تقریبا ۱۰۰ درصد، مقطع متوسطه اول ۹۴ درصد و در مقطع متوسطه دوم ۸۰ درصد است. وی می‌افزاید: ۲۰ درصد مدارس استان غیردولتی و ۴۵ واحد آموزشی هیات امنایی در استان دایر است که استقبال از این مدارس زیاد اما ظرفیت محدود است. ناصری با اشاره به توزیع کتب درسی می‌گوید: بیش از ۲ میلیون جلد کتاب برای آغاز سال تحصیلی جدید توزیع و غیر از دانش‌آموزان دوره اول متوسطه قرار شده کتاب‌های درسی دانش‌آموزان در سایر مقاطع از طریق مدارس تامین شود که با همکاری مدارس در این زمینه اقدام شده است.

  • دغدغه سرویس

هماهنگی سرویس مدارس از دیگر دغدغه‌های برخی والدین در شروع سال تحصیلی است. والدین انتظار دارند سرویس تحت نظارت مستقیم اداره کل آموزش و پرورش باشد تا بتوانند با خیالی آسوده‌تر فرزندان خود را سرویس مدارس بسپارند. به گفته مدیر کل آموزش و پرورش استان، حدود ۲۰ هزار دانش‌آموز برای استفاده از سرویس مدارس اعلام آمادگی کرده‌اند که برای این نقل و انتقال ۲ هزار دستگاه خودرو تدارک دیده شده است. این سرویس‌ها با همکاری خانواده‌ها و انجمن اولیا و مربیان فعالیت خواهند کرد.

ناصری در مورد تعطیلی مدارس در ایام سرد سال و به دلیل برودت هوا هم بیان می‌کند: در همه شهرستان‌ها با هماهنگی فرمانداران و روسای آموزش و پرورش و جمع‌بندی آموزش متوسطه، تعطیلی مدارس با هماهنگی روابط عمومی و رسانه‌ها اعلام می‌شود تا دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها از این بابت مشکلی نداشته باشند. وی تاکید می‌کند: مطابق فرمول اعلام تعطیلی مدارس که شامل اطلاعات هواشناسی و مشاهدات میدانی است، با تصمیم مدیران آموزش و پرورش و فرمانداران هر منطقه تعطیلی‌ها حداکثر تا ساعت ۲۲ هر شب و ۶ صبح هر روز اعلام می‌شود. سعی ما بر این است تا هماهنگی‌های بهتری در این خصوص نسبت به سال‌های قبل داشته باشیم.

  • لباس فرم گران مدارس 

تامین لباس فرم هم از دیگر دغدغه‌های والدین است. در این زمینه آنها تاکید می‌کنند مدارس هر سال رنگ و طرح لباس فرم را عوض می‌کنند و والدین نمی‌توانند فرزندان خود را متفاوت با بقیه همکلاسی‌ها روانه مدرسه کنند. این در حالی است که هر دست لباس فرم حداقل ۱۲۰ هزار تومان هزینه دارد و اگر مدارس طرح لباس فرم را عوض نکنند، دانش‌آموزان می‌توانند از لباس‌های سال گذشته استفاده کنند، بدون این‌که تمایزی بین آنها و بقیه دانش‌آموزان باشد.

مدیر کل آموزش و پرورش استان با تاکید بر این‌که لباس فرم مدارس فقط در ۲۴۰ مدرسه استان اجرا می‌شود و خرید آن اجباری نیست، اظهار می‌کند: استفاده از لباس فرم با تشخیص شورای مدرسه انجام می‌شود و اگر اولیا نظر و پیشنهادی داشته باشند، می‌توانند در جلسه اولیا مطرح کنند تا در سال‌های بعد در تصمیم‌گیری‌ها اعمال شود. ناصری عنوان می‌کند: ۵۷ هزار دانش‌آموز استان شامل ۲۲ درصد از لباس فرم استفاده می‌کنند.

  • کمبود نیرو

وی با اشاره به خروج ۱۱۰۰ معلم بازنشسته از مدارس در سال تحصیلی جدید عنوان می‌کند: امسال ۴۷۰ معلم و سرباز معلم به چرخه تعلیم و تربیت استان جذب شده‌اند و با حکم انتقال ۱۱۰۰ نیروی فرهنگی موافقت شده است. ناصری به مانور بازگشایی مدارس در ۲۳ شهریور به عنوان یک طرحابتکاری اشاره می‌کند و می‌گوید: بر اساس این مانور، تمامی مدیران، معاونان و معلمان و حتی برخی دانش‌آموزان در مدرسه حضور یافتند تا آمادگی خود را برای شروع هرچه بهتر بسنجند

  • تدریس زبان مادری

مدیر کل آموزش و پرورش استان در مورد طرح مجلس برای تدریس زبان مادری در استان اظهار می‌کند: طبق برنامه زمان‌بندی‌شده، مدارس هفته‌ای ۲ ساعت زمان آزاد برای فوق‌برنامه‌ها دارند. اگر محتوای درس زبان مادری تدوین شود و شورای مدرسه برای تدریس زبان مادری در ۲ ساعت فوق‌برنامه را صلاح بداند، از سال‌های دیگر این طرح می‌تواند اجرا شود و امسال به دلیل آماده نبودن محتوا عملی نیست. ناصری همچنین به هزینه‌کرد ۵ میلیارد تومانی این تجهیزات در اردبیل اشاره می‌کند و می‌گوید: بالغ بر ۵ میلیارد تومان اعتبار برای خرید تجهیزات بهداشتی و ورزشی برای مدارس نواحی و مناطق اردبیل هزینه شده است. این تجهیزات از محل سرمایه‌های تملک دارایی و پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی استان اردبیل با دستور مستقیم استاندار اردبیل خریداری شده است. وی با اشاره به تجهیز مدارس به سیستم‌های نوین بهداشتی و ورزشی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی تاکید می‌کند:‌ با نزدیک شدن به ماه بازگشایی مدارس، تمام ابعاد و جوانب را در مدارس سنجیده‌ایم و با تجهیز همه مدارس، امیدواریم امسال مهر پرشوری را در مدارس شاهد باشیم.

  • استانداردسازی سامانه گرمایشی

مدیر کل نوسازی مدارس استان اردبیل هم به همشهری می‌گوید: تا شروع سرما در سال جاری، بخاری‌های نفتی غیراستاندارد از مدارس استان برچیده می‌شود. «دولت لطفی» با اشاره به برنامه خداحافظی با بخاری نفتی و استفاده ۷۰ درصدی از سامانه گرمایشی استاندارد در استان می‌افزاید: در این زمینه ۳۱۵ مدرسه شناسایی شده‌اند و در مناطقی که دارای گاز و برق هستند بخاری‌های هرمتیک نصب شده است، اما در مناطقی که دسترسی به گاز و برق نیست تلاش می‌شود از بخاری نفتی استاندارد استفاده شود. وی بیان می‌کند: اعتبار استانداردسازی سامانه گرمایشی مدارس از اعتبارات ملی تامین شده و امسال تمام سامانه‌های گرمایشی مدارس کل استان اردبیل استانداردسازی خواهند شد.

لطفی عنوان می‌کند: امسال ۳۲ پروژه شامل ۱۹ مدرسه با ۱۱۴ کلاس، ۵ فضای ورزشی و ۸ نمازخانه مستقل در محوطه مدارس با اعتبار بالغ بر ۴۲ میلیارد تومان در استان تحویل داده شده است. مدیر کل نوسازی مدارس استان اردبیل در مورد مشارکت خیرین هم می‌گوید: ۳۰ درصد از مدارس دولتی موجود در استان اردبیل با مشارکت خیرین احداث شده است و آنها با حمایت‌های خود در مدرسه‌سازی صحنه‌های ماندگار و جاودانه‌ای خلق می‌کنند.

این مسئول از شروع عملیات اجرایی ۱۰ باب مدرسه در اردبیل خبر می‌دهد و می‌گوید: ۷ مدرسه در شهرستان اردبیل، ۲ مدرسه در شهرستان هیر و بقیه به صورت پراکنده در روستاها در حال ساخت هستند که به محض اتمام مراحل ساخت به چرخه فضاهای آموزشی می‌پیوندد. وی تاکید می‌کند: بازسازی مدارسی که در استان شرایط مناسبی ندارند یک اولویت اساسی است و در این زمینه در صدد تامین اعتبارات کافی و لازم هستیم تا بتوانیم هرچه سریع‌تر پروژه‌های نیمه‌تمام را به اتمام برسانیم و برای توسعه پروژه‌های آموزشی به اهداف خود جامه عمل بپوشانیم.

  • تشکیل ستاد تنظیم بازار در حوزه نوشت‌افزار 

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌التحریر استان اردبیل هم با بیان این‌که در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ بیش از ۲۰۰ نوشت‌افزارفروش و کتاب‌فروش دارای مجوز در استان به دانش‌آموزان خدمات ارائه خواهند داد اظهار می‌کند: از اواسط شهریور تاکنون ۱۶۰ هزار جلد دفتر ۴۰، ۶۰، ۸۰، ۱۰۰ و ۴۰ برگ نقاشی در استان با قیمت مناسب عرضه شده است. «یوسف سرایی» می‌افزاید: ستاد تنظیم بازار با همکاری اتحادیه نوشت‌افزار، اتحادیه حمایت از مصرف‌کنندگان و سازمان بازرگانی استان اردبیل در استان فعال شده است و بازرسان به صورت نامحسوس در شهرها به کنترل وضعیت بازار مشغول هستند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌التحریر استان پل ارتباطی مردم و مسئولان در راستای گزارش هر گونه تخلف، اعم از کم‌فروشی یا گران‌فروشی در عرضه لوازم‌التحریر را سامانه ارتباطی ۱۲۴ عنوان کرد و از مردم خواست در صورت مشاهده هر گونه تخلف، مراتب را از طریق این سامانه به سازمانبازرگانی اطلاع دهند. سرایی در خصوص نبود تخلف در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ تاکید می‌کند: سال گذشته هیچ گزارشی مبنی بر تخلف نوشت‌افزارفروشان و کتاب‌فروشان در استان به دست ما نرسید.

  • اجرای طرح‌های عملیاتی ایجاد امنیت دانش‌آموزان 

فرمانده انتظامی استان اردبیل هم با اشاره به این‌که همزمان با آغاز فصل مدارس طرح‌های عملیاتی ایجاد امنیت دانش‌آموزان از سوی نیروی انتظامی اردبیل اجرا می‌شود اظهار می‌کند: از جمله محوری‌ترین طرح‌ها اجرای طرح «زنگ نشاط» از سوی نیروی انتظامی است.  سردار «هوشنگ حسینی» از ایجاد فضای آموزشی امن برای دانش‌آموزان و دانشجویان در استان خبر می‌دهد و می‌گوید: مهم‌ترین هدف ما این است که برای تامین امنیت و آسایش در مدارس استان به ‌شکل مناسب و قابل قبول عمل کنیم و مدارس و دانشگاه‌ها جزو موارد محوری هستند.

این مسئول با اشاره به کشف ۵ هزار و ۴۲۱ عدد قرص روان‌گردان و دستگیری عاملان توزیع این قرص‌ها و پلمب ۱۵ واحد صنفی در استان بیان می‌کند: ۵ نفر از اراذل و اوباشی را که جلو مدارس پرسه می‌زدند دستگیر کردیم که تمامی این موارد نشان از حرکت‌های قابل قبول نیروی انتظامی دارد. حسینی تاکید می‌کند: ایجاد امنیت و آرامش در بین دانش‌آموزان یک اولویت اساسی و مهم است و در صدد هستیم با هدف تحقق این اهداف به شکل مناسب عمل کنیم و اقدامات لازم را در این زمینه توسعه دهیم.

  • محدودیت اعتبار برای نوسازی مدارس

«جواد زنجانی» فرماندار اردبیل می‌گوید: برای بازسازی و نوسازی مدارس فرسوده شهرستان اردبیل با محدودیت‌ اعتباری مواجهیم. با این‌که خیرین در مدرسه‌سازی مشارکت مطلوبی دارند همچنان کمبود مدرسه احساس می‌شود و برای رفع این مشکل باید بیش از پیش تلاش شود. وی تاکید می‌کند: برای رفع کمبودها باید طرح کارشناسی‌شده ساماندهی و جابه‌جایی مدارس با استفاده از ظرفیت و توان داخل استان و همچنین با اولویت ایمنی تدوین شود.

  • ۵۹۸ هزار دانش‌آموز در ۵ هزار مدرسه آذربایجان غربی

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان: در سال تحصیلی جدید ۳۵ هزار نفر در طرح‌های سوادآموزی شرکت می‌کنند

بوی مهر شهرها و روستاهای آذربایجان غربی را پر کرده است و نزدیک به ۶۰۰ هزار دانش‌آموز سال تحصیلی استان را از امروز آغاز کردند. به گزارش همشهری، این سال تحصیلی‌ به گفته مسئولان همراه با نهضت سوادآموزی همراه خواهد بود و ۳۵ هزار بی‌سواد آموزش خواهند دید.  

  • افزایش تعداد دانش‌آموزان 

مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی از آمادگی کامل مدارس شهری و روستایی آذربایجان غربی برای آغاز تحصیل خبر می‌دهد و می‌گوید: امسال ۵۹۸ هزار دانش‌آموز در ۵ هزار مدرسه در سراسر آذربایجان غربی سال تحصیلی ۹۹-۹۸ را آغاز کردند. «ابراهیم محمدی» تعداد معلمان و فعالان فرهنگی آذربایجان غربی را نیز ۳۶ هزار نفر عنوان می‌کند و می‌افزاید: امسال تعداد دانش‌آموزان استان به‌ویژه در مقطع اول ابتدایی افزایش داشته‌اند.

در مقطع ابتدایی افزایش ۲ هزار نفری جمعیت دانش‌آموزی را شاهد هستیم.  وی از ثبت‌نام ۹۶ درصد دانش‌آموزان استان در سامانه سناد خبر می‌دهد و می‌گوید: بیش از ۸۷ درصد ابلاغ سیستمی همکاران صادر شده است و مشکلی از بابت ساماندهی و سازماندهی وجود ندارد. محمدی درباره افزایش پوشش پیش‌دبستانی در استان و پوشش یافتن نوآموزان مناطق ۲۰ کیلومتری مرزی و حواشی شهرها بیان می‌کند: با اعتبار بیش از ۳ میلیارد تومان، مساعدت استاندار و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان این طرح اجرا شد و خواهان تداوم این طرح هستیم. برخی دستگاه‌ها به حوزه پیش‌دبستانی ورود پیدا کرده‌اند که از نظر قانونی صحیح نیست و هیچ دستگاهی حق ورود به این حوزه و تشکیل کلاس ندارد، ولی ما در این زمینه فقط خواهان ثبت موضوع در سامانه هستیم و مخالف فعالیت آنها نیستیم.

  • کمبودی برای توزیع کتب درسی نداریم

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی می‌گوید: کتاب‌های درسی برای اجرای پروژه مهر ۹۸ در مناطق استان توزیع شده است و کمبودی در این زمینه وجود ندارد.   «مهین منافی» عنوان می‌کند: کتاب درسی مقطع ابتدایی به تعداد ۳۴۵ هزار بسته در مناطق توزیع شده است که بیش از ۹۵ درصد از کتاب‌های مورد نیاز است و تا چند روز آینده بقیه کتاب‌ها نیز توزیع‌ می‌شود. کتاب‌های مقطع متوسطه اول از سوی مراکز توزیع و کتاب‌فروشی‌ها توزیع شده و کتاب‌های مقطع متوسطه دوم نیز در مناطق توزیع شده است.

وی با بیان این‌که به جز کتاب جدیدالتالیف «تفکر و سبک زندگی» دختران باقی کتاب‌ها در مدارس توزیع شده است اظهار می‌کند: در بخش کتاب‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش نیز همه کتاب‌ها به جز چند کتاب جدیدالتالیف تخصصی بقیه توزیع شده است. قیمت واقعی کتاب درسی خیلی بیشتر از مبلغ روی جلد است و این مبلغ بیشتر هزینه توزیع و نیروی انسانی است. منافی تاکید می‌کند: حدود قیمت‌ها برای هر بسته کتاب آموزشی در مقطع ابتدایی از ۱۶ هزار تومان تا ۲۸ هزار تومان و در متوسطه نظری از ۴۵ هزار تومان تا ۶۰ هزار تومان است. معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی عنوان می‌کند: در مورد کتاب‌های رشته‌های کار و دانش با توجه به جدول دروس و استانداردهای مهارتی خارج از آموزش و پرورش، بعضی از کتاب‌های اختصاصی با راهنمایی هنرستان و معلم مدرسه بر اساس استاندارد مهارتی از کتاب‌فروشی‌ها تهیه می‌شود.

  • گام‌های اساسی برای ریشه‌کنی بی‌سوادی 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی هم با بیان این‌که برای ریشه‌کنی بی‌سوادی و افزایش نرخ سواد در استان همه مردم در کنار مسئولین اجرایی باید تلاش کنند می‌گوید: فلسفه تشکیل شورای آموزش و پرورش مشارکت دادن مردم در برنامه‌های آموزشی و تربیتی و نظارت مردم در برنامه‌های فرهنگی و آموزشی است و باید زمینه این امر بیش از پیش برای مردم فراهم و در نهایت، مشارکت لازم در این امر حاصل شود. «علی مصطفوی» با بیان این‌که در زمینه سوادآموزی رتبه خوبی نداریم عنوان می‌کند: در این خصوص اگر آموزش و پرورش را مسئول بدانیم، نتیجه مطلوب به دست نخواهد آمد و اگر همکاری مردم و دستگاه‌های دیگر نباشد، آموزش و پرورش به‌تنهایی در این امر موفق نخواهد شد. در حوزه سوادآموزی تا زمانی که مردم مشارکت لازم را نداشته باشند و پای کار نیایند، مسئولین و مدیران اجرایی نمی‌توانند چنان‌که باید کار خاص و تاثیرگذاری انجام دهند. لذا باید دست به دست هم داده شود و برای ریشه‌کنی بی‌سوادی گام‌های اساسی برداشته شود.

  • ۶۲۹ هزار نفر باسواد در ارومیه

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی با بیان این‌که حجم ابلاغی در زمینه سوادآموزی در استان برای سال جاری بیش از ۳۵ هزار نفر است تاکید می‌کند: از این تعداد ۱۷ هزار و ۷۰۳ نفر در دوره سوادآموزی، ۸ هزار و ۸۷۵ نفر در دوره تحکیم و ۸ هزار و ۷۱۵ نفر در دوره انتقال هستند. «علی‌اکبر صمیمی» با بیان این‌که ۶۲۹ هزار نفر باسواد در ارومیه وجود دارد می‌افزاید: تعداد بی‌سوادان در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال ۴۷ هزار و ۷۸۷ هزار نفر است. وی با اشاره به این‌که درصد باسوادی در ارومیه ۲/۹۲ درصد و میانگین استانی ۷/۹۰ درصد است عنوان می‌کند: ۱۱۳ درصد از سوادآموزان ارومیه در سال گذشته تحت پوشش آموزش‌های سوادآموزی قرار گرفتند.

  • ۸۲۰۰مدرسه آذربایجان شرقی؛ میزبان دانش‌آموزان
  • امسال ۷۸۰ هزار دانش‌آموز در استان به مدرسه می‌روند

سیدمرتضی احمدپورتبریز – خبرنگار:هر سال اول مهر دانش‌آموزان آذربایجان شرقی همراه با سایر دانش‌آموزان سراسر کشور سال تحصیلی جدید را آغاز می‌کنند. تعداد دانش‌آموزان در استان در سال‌های اخیر روند افزایشی داشته و تعداد دانش‌آموزان در مقاطع مختلف به صورت متناوب رو به رشد بوده است. در حالی که در سال گذشته تعداد دانش‌آموزان حدود ۷۵۰ هزار نفر بود، امسال به ۷۸۰ نفر رسیده است که این تعداد دانش‌آموز نیازمند خدمات آموزشی مناسب هستند. این در حالی است که امسال استان با چالش‌های متعددی در حوزه فضای آموزشی و تعداد نیروی انسانی
روبه‌رو است.

  • دغدغه‌های آغاز سال جدید

درصد جالب توجهی از مدارس استان که تا ۴۰ درصد هم گفته می‌شود، تخریبی است و امسال حدود ۳ هزار نفر معلم و کادر آموزشی بازنشسته می‌شوند.  از سوی دیگر فضای فیزیکی اطراف مدارس از جمله خط‌کشی‌های عابر پیاده، لکه‌گیری و اصلاح معابر اطراف مدارس مشکلاتی دارند که در طولتابستان نیز مسئولان آموزش و پرورش برای حل این مشکلات هشدار داده بودند.  کمبود فضای ورزشی در مدارس و مشکلات جسمی از جمله اضافه وزن که ۲۲ درصد دانش‌آموزان استان را درگیر خود کرده است، یکی دیگر از مشکلات و چالش‌های پیش رو در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ است. سرویس‌های مدارس و مشکلاتی که در یک ماه اول مهر دانش‌آموزان و والدین را درگیر می کند هم هر سال موجب ترافیک و راهبندان در ۱۵ روز اول در اطراف مدارس می‌شود.  

  • تشکیل ستاد مهر از ۲۲ تیرماه

مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی به همشهری می‌گوید: از ۲۲ تیرماه ستاد مهر در این اداره کل آغاز به کار کرده و در ۳۹ ناحیه و منطقه آموزش و پرورش اقدامات مدیریتی برای آغاز سال تحصیلی انجام شده است. این ستاد تا اول مهرماه به صورت گسترده با همکاری فرهنگیان فعال بوده است.   «جعفر پاشایی» با اشاره به حضور ۷۸۰ هزار دانش‌آموز در اول مهر در مدارس استان عنوان می‌کند: از این تعداد ۱۵۰ هزار نفر در مدارس غیردولتی و بقیه در مدارس دولتی مشغول به تحصیل هستند. ۴۱ هزار و ۵۰۰ معلم و کادر آموزشی هم در مدارس دولتی و ۱۰ هزار نفر در مدارسغیردولتی به عنوان کادر آموزشی حضور خواهند داشت.  

وی در پاسخ به نحوه جبران کمبود ۳ هزار نیروی انسانی بازنشسته در سال جاری اظهار می‌کند: امسال حدود ۱۲۵۰ نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان را جذب کرده‌ایم و ۱۶۵۰ نفر نیز از مربیان با سابقه نهصت سوادآموزی و نیروهای حق‌التدریسی جذب شده‌اند تا چالش بزرگ کمبود نیروی انسانی رفع شود و هیچ کلاس درسی بدون معلم نباشد.  وی ادامه می‌دهد: امسال ۸۲۰۰ مدرسه میزبان دانش‌آموزان خواهند بود و تلاش می‌کنیم تا ۱۳ آبان مدرسه بزرگ طالقانی در تبریز را هم به جمع مدارس این شهر اضافه کنیم تا بخشی از کمبود فضای آموزشی در سطح متوسطه این شهر جبران شود.  این مسئول درباره وضعیت مدارس خشت و گلی در استان همچنین استفاده از سیستم گرمایشی در مدارس شهرهای مختلف این منطقه بیان می‌کند: امسال هیچ مدرسه خشت و گلی‌ای در استان نداریم؛ هرچند تعدادی از دانش‌آموزان مجبور به استفاده از مدارس کانکسی هستند، تعداد این مدارس روند نزولی دارد. از سوی دیگر به مدیران مدارس اعلام کرده‌ایم در هر مدرسه‌ای که امکان استفاده از گرمایش گازسوز وجود دارد نباید از بخاری‌های نفتی استفاده شود و در استفاده از بخاری‌های گازی هم ایمن بودن این وسایل قبل از استفاده چک می‌شود.  

مدیر کل آموزش و پرورش همچنین به مشکلات جسمی و چاقی ۲۲ درصد دانش‌آموزان استان اشاره می‌کند و می‌گوید: امسال با دانشگاه علوم پزشکی تبریز برای کنترل سلامت دانش‌آموزان تفاهم کرده‌ایم. از سوی دیگر افزایش فضای ورزشی در مدارس و اردوهای خارج مدرسه‌ای را برای نشاط و تحرک بیشتر با همکاری شوراهای اسلامی شهر و روستا و خیران در اولویت قرار داده‌ایم.  وی مشکلات مربوط به سرویس مدارس را با همکاری انجمن‌های اولیا و مربیان و ثبت‌نام زودهنگام سرویس‌ها رو به کاهش اعلام می‌کند و می‌گوید: انتظار داریم امسال با همکاری خود اولیا در این زمینه مشکلات هماهنگی سرویس مدارس و تردد خودروهای والدین در اطراف مدارس به حداقل برسد.

  • نیاز کلاس‌های استان به بهسازی، تخریب و بازسازی

مدیر کل نوسازی مدارس استان با اشاره به وضعیت نوسازی مدارس استان می‌گوید: امسال تا اول مهر ۷۱ پروژه آموزشی را تحویل آموزش و پرورش استان داده‌ایم تا دانش‌آموزان در مدارس خطرآفرین تحصیل نکنند و در این زمینه از تمام توان خیران هم استفاده می‌کنیم به نحوی که حدود ۱۰۰میلیارد تومان از کمک‌های خیران را جذب کرده‌ایم یا در حال جذب هستیم.   «پیام صدقی» ادامه می‌دهد: حدود ۲۴ هزار کلاس درسی فیزیکی در استان مورد استفاده قرار می‌گیرد که از این کلاس‌ها ۱۰ هزار کلاس یعنی حدود ۴۰ درصد نیازمند بهسازی، تخریب و بازسازی هستند.  وی عنوان می‌کند: البته این موضوع به معنای عدم امکان تحصیل دانش‌آموزان نیست؛ بلکه ۱۴ هزار کلاس درس به صورت کامل ایمن‌سازی شده و در ۱۰ هزار کلاس درس نیاز به ایمن‌سازی وجود دارد. در مدارسی هم که خطرآفرین هستند و در معرض تخریب و حادثه‌اند دانش‌آموزان حضور نخواهند داشت و برنامه‌های عمرانی نوسازی مدارس در سال تحصیلی جدید ادامه دارد.  صدقی با اشاره به ورود سالانه ۲ هزار نفر به جمعیت دانش‌آموزی شهر سهند عنوان می‌کند: با همکاری مسئولان این شهر توجه به مدرسه‌سازی و فضاهای جدید در فاز یک تا ۴ این شهر ادامه دارد و امسال مشکل جدی از نظر فضای فیزیکی آموزشی در این شهر نداریم.

  • آموزش زبان ترکی در مدارس آذربایجان ‌شرقی

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به آمادگی کامل استان برای استقبال از سال تحصیلی جدید اظهار می‌کند: قدردان تلاش تمام دست اندرکاران توسعه علمی و پرورشی استان هستم و امیدوارم سال تحصیلی جدید نیز با آمادگی کامل و تمهید مقدمات مناسب، آغاز شود.   «محمدرضا پورمحمدی» با اشاره به اهمیت شغل معلمی در دین مبین اسلام بیان می‌کند: توسعه همه‌جانبه هر جامعه‌ای، وابسته به تعلیم و تربیت صحیح است و امیدوارم تمامی مسئولان نظام آموزشی کشور، نهایت تلاش خود برای تحقق این مهم را به کار گیرند.  وی همچنین با بیان این‌که جایگاه معلمی و استادی، همواره مورد توجه و احترام اقشار مختلف مردم بوده و است، اظهار می‌کند: صیانت از جایگاه فعلی معلمان و افزایش تکریم آنان در جامعه، امری ضروری است و باید همواره تلاش‌های این قشر به عنوان الگوهایی موفق برای نوجوانان و جوانان تبیین شود.

مدیریت ارشد استان، پیگیر حل مشکلات فرهنگیان است و از تمامی مدیران مربوطه در این حوزه نیز انتظار دارد برای حل مشکلات این قشر تلاش کنند.  پورمحمدی با قدردانی از همکاری مدیران مدارس استان در پرهیز از اخذ شهریه و کمک مردمی اجباری برای ثبت‌نام تاکید می‌کند: ما همواره نیازمند مشارکت مردم و خیران در بخش‌های مختلف هستیم ولی با کمک اجباری به مدرسه، همواره مخالفیم.

  • آمادگی دستگاه‌های اجرایی برای استقبال از مهر 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌ شرقی هم با اشاره به این‌که دستگاه‌های اجرایی استان آمادگی کامل برای استقبال از سال تحصیلی جدید و بازگشایی مدارس را دارند، اظهار می‌کند: با توجه به افزایش ترافیک خیابان‌های اصلی در آغازین‌روزهای بازگشایی مدارس، فرهنگ‌سازی برای افزایش استفاده از وسائط نقلیه عمومی امری ضروری است.

«جواد رحمتی» با تاکید بر اتخاذ تدابیر مناسب برای پرهیز از تداخل زمانی آغاز فعالیت مدارس و ادارات در چند هفته نخست سال تحصیلی جدید بیان می‌کند: پلیس راهنمایی و رانندگی اگر برنامه‌ای در این زمینه داشته باشد در اسرع وقت اعلام کند و اقدامات لازم برای اطلاع‌رسانی مناسب را انجام دهد.  از سوی دیگر موضوع سرویس مدارس از جمله بحث‌های جدی‌ای است که باید مورد توجه دستگاه‌های مسئول قرار گیرد و از ایاب و ذهاب دانش‌آموزان توسط افراد فاقد صلاحیت، جلوگیری و با فعالان غیرمجاز در این بخش نیز برخورد قانونی شود. رحمتی از خانواده‌ها درخواست می‌کند از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند و برای فرهنگ‌سازی هرچه بیشتر در جامعه و همچنین آموزش فرزندان خود تلاش کنند. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی همچنین از تشکیل ستاد مهر در تمامی شهرستان‌های استان برای استقبال از دانش‌آموزان در آغاز سال تحصیلی جدید خبر می‌دهد و بر ضرورت ایمن‌سازی و استانداردسازی حریم مدارس تاکید می‌کند.  

  • افزایش ۳۰ درصدی ترافیک در مهر 

«یونس منفرد»، رئیس پلیس راهور آذربایجان شرقی، هم با بیان این‌که طبق پیش‌بینی انجام گرفته ترافیک در مهرماه ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت، اظهار می‌کند: تمام تلاش برای کمتر شدن ترافیک در مهرماه است به طوری که تمام نیروها را برای این روزها بسیج کرده‌ایم و شناور کردن ۲ ساعت اول کاری در دهه اول مهرماه جزو درخواست‌های ما نیز است.

  • ارائه خدمات به بیش از ۱۰۰ مدرسه تبریز در آستانه ماه مهر

شهردار منطقه ۷ تبریز از تداوم اجرای «طرح استقبال از مهر» به صورت ضربتی از سوی واحدهای خدمات شهری و فضای سبز، عمران و ترافیک در آستانه بازگشایی مدارس و ارائه خدمات به بیش از ۱۰۰ مدرسه و مرکز آموزشی خبر داد.   «اکبر پورخردمند» می‌گوید: آسفالت‌ریزی و لکه‌گیری آسفالت، پاک‌سازی و شست‌وشوی دیوارها و تنظیف و پاک‌سازی پیاده‌روها، خیابان‌ها و معابر اصلی و فرعی منتهی به مدارس، ممنوعیت انجام حفاری در روزهای پایانی شهریور تا اوایل مهر و شست‌وشوی خیابان‌ها و آبرو مسیرهای منتهی به مدارس همچنین ترمیم و مرمت معابر، احداث سرعت‌گیر و خط‌کشی در محدوده مقابل و اطراف مدارس از مهم‌ترین اقدامات این منطقه در اجرای طرح استقبال از مهر انجام شد.

وی می‌افزاید: با به‌کارگیری تمام نیروهای واحدهای زیرمجموعه و ماشین‌آلات منطقه تلاش شده است در حوزه فضای سبز و سیما و منظر شهری نیز نقاشی دیواری مدارس، رسیدگی به فضاهای سبز و بازپیرایی گلکاری و رسیدگی به وضعیت رنگ‌آمیزی، بازسازی وسایل بازی و ورزشی امحای دیوارنویسی و سفیدکاری، خط‌کشی حیاط مدارس، طراحی اشکال هندسی در داخل مدارس، دفع علف‌های هرز، تعمیر و رنگ‌آمیزی باکس‌ها، رنگ‌آمیزی میله‌ها و نرده‌های مقابل مدارس، حذف موانع فیزیکی و نازیبایی‌های بصری، اجرای نقاشی‌های ابتکاری زیبا و متناسب با سنین دانش‌آموزان در حیاط تعدادی از مدارس صورت گیرد. طرح استقبال از مهر از ۲۰ شهریور آغاز شده و تا اوایل مهرماه و بازگشایی مدارس ادامه دارد. تمام مدارس و مراکز آموزشی تبریز هم تحت پوشش این طرح قرار دارند.

  • اجرای طرح استقبال از مهر در تبریز

معاون خدمات شهری و اجرایی شهردار تبریز با اشاره به اجرای طرح استقبال از مهر از اوایل شهریور در تبریز می‌گوید: این طرح با آسفالت‌ریزی و لکه‌گیری معابر اطراف مدارس با ارائه خدمات بهسازی فضای فیزیکی اجرا می‌شود و بر اساس نیازسنجی و بررسی‌های صورت‌گرفته خدمات ایمن‌سازی لازمهم انجام می‌شود.   «محمدرضا قربانیان» ادامه می‌دهد: بر اساس این طرح در چند مرحله عملیات تنظیف و پاک‌سازی مدارس و گلکاری و درختکاری محوطه داخل مدارس، پاک‌سازی و شست‌وشوی جوی آب و رنگ‌آمیزی جدول‌ها و معابر اطراف مدارس صورت می‌گیرد.  وی با اشاره به درخواست انجمن‌های اولیا و مربیان مدارس و آموزش و پرورش برای ایمن‌سازی اطراف مدارس تاکید می‌کند: احداث سرعت‌گیر و خط‌کشی در محدوده مقابل و اطراف مدارس از سوی همکاران معاونت‌های عمران اجرا می‌شود؛ البته درخواست ما از رانندگان توجه بیشتر به دانش‌آموزان هم‌زمان با آغاز سال تحصیلی است.

کد خبر 455952

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha