دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۳:۲۱
۰ نفر

امروز نخستین روز ماه مهر است. سال تحصیلی جدید با نواخته شدن زنگ مدرسه‌ها آغاز شده است و دانش‌آموزان گیلانی و مازندرانی هم در نخستین روز مهر به مدرسه رفته و این روز را جشن گرفته‌اند.

مدارس مازندران

به گزارش همشهری، ادارات کل آموزش و پرورش این ۲ استان با اندیشیدن همه تمهیدات لازم، فضای آموزشی را برای سالی دیگر و کسب موفقیت‌های بیشتر آماده کرده و سال نو تحصیلی پربارتری را نوید داده‌اند.

  • سهم گیلان

مدیرکل آموزش و پرورش استان گیلان گفت: امسال ۴۰۰ هزار دانش‌آموز گیلانی در نخستین روز از مهرماه به مدرسه رفته‌اند. «نادر جهان‌آرای» افزود: با توجه به آغاز سال تحصیلی جدید، باید بتوانیم با نگاهی بهتر و تلاش در راستای ایجاد فضای مناسب برای تحصیل دانش‌آموزان استان بکوشیم.
وی با بیان این‌که امسال ۴۰۰ هزار دانش‌آموز در نخستین روز از مهرماه به مدرسه می‌روند، بیان کرد: امسال ۵۳۰۰ مدرسه نیز با شعار «مدرسه محل‌ زیست پرنشاط» سال تحصیلی جدید را آغاز کردند.

جهان‌آرای با اشاره به لزوم افزایش ظرفیت ارزشمند مشارکت‌های مردمی در استان گفت: کسانی که به دوران تحصیل فرزندان خود دقت بیشتری دارند، می‌دانند که افزایش ظرفیت توسعه پایدار در همه عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی با تلاش انسان‌ها رابطه‌ مستقیم دارد. این مسئول به مشارکت فعال خیران برای ایجاد فضاهای مناسب آموزشی و استفاده از ظرفیت‌های مردمی و سمن‌ها اشاره کرد و ادامه داد: تلاش و مشارکت‌های امروز مسلما زمینه‌ساز آینده بهتر برای دانش‌آموزان است و هیچ کوتاهی در امر آموزش و تحصیل نباید صورت بگیرد.

جهان‌آرای با بیان این‌که میزان توجه خانواده‌ها به تحصیل دانش‌آموزان و آینده آنان بسیار اهمیت دارد، گفت: خانواده‌ها می‌توانند یاری‌رسان آموزش و پرورش در مدرسه و کلاس باشند. وی با اشاره به این‌که برای خلق فضای مناسب و لحظات پرنشاط برای دانش‌آموزان در مدارس و ایجاد عدالت اجتماعی مستلزم همکاری همه‌جانبه عوامل مدرسه و اولیای دانش‌آموزان هستیم، اظهار کرد: کمک خیرخواهان برای مرمت مدارس استان نیز موثر و ضروری است.

  • سهم مازندران

معاون هماهنگی آموزش و پرورش مازندران هم گفت: امروز ۵۳۵ هزار و ۴۰۰ دانش‌آموز مازندرانی سال جدید تحصیلی را آغاز کرده‌اند. «سیدحسین نصیری» ادامه داد: این تعداد شامل ۱۰۰ هزار و ۴۷۵ دانش‌آموز در مقطع متوسطه دوم، ۱۲۱ هزار و ۵۶۷ دانش‌آموز در مقطع متوسطه اول، ۲۶۳ هزار و ۴۸۷ دانش‌آموز در ۶ پایه ابتدایی و ۳۳ هزار و ۸۲۲ نوآموز (پیش‌دبستانی) است. وی بیان کرد: در سال تحصیلی جدید ۴۴۶۲ مدرسه و پیش‌دبستانی بیش از ۵۳۵ هزار دانش‌آموز و نوآموز را پذیرا شده‌اند.

  • سرانه آموزشی مازندرانی؛ ۵ متر مربع 

 مدیرکل نوسازی مدارس مازندران سرانه فضای آموزشی و پرورشی را در این استان متر مربع اعلام کرد و گفت: این در حالی است که میانگین کشوری ۵/۲ متر مربع است. «قربانعلی شیرزاد» افزایش فضای پرورشی و آموزشی استان را از جمله اولویت‌های دولت برشمرد و افزود: البته در سال‌های اخیر بیشتر تمرکز ما بر کیفیت‌بخشی به فضاهای موجود بوده است و در کنار آن، به افزایش فضا نیز توجه داریم.

وی همچنین با بیان این‌که استانداردسازی سیستم گرمایشی و حذف بخاری‌های نفتی مستلزم برخورداری مدارس از گاز طبیعی است، گفت: بیشتر مدارس دارای بخاری نفتی در مناطق بالادست و روستایی به خصوص در مناطق روستایی بخش دودانگه، چهاردانگه و بندپی غربی و شرقی بابل قرار دارند.
وی با اشاره به این‌که تمامی روستاهای هدف استانداردسازی سیستم گرمایشی امسال از گاز طبیعی برخوردار شده‌اند، اظهار کرد: اما متاسفانه استانداردسازی مدارس باقیمانده به دلیل نصب نشدن علمک گاز متوقف مانده است.

شیرزاد ادامه داد: بر اساس گزارش شرکت گاز مازندران، در مهرماه جاری ۱/۵ درصد مدارس باقیمانده به صورت کامل از گاز طبیعی برخوردار خواهند شد و عملیات حذف بخاری‌های نفتی و جایگزینی آن با بخاری‌های استاندارد انجام می‌شود. وی همچنین با اشاره به این‌که استانداردسازی سیستم گرمایشی شامل نصب شوفاژ یا بخاری‌ خواهد بود، اعلام کرد: بخش قابل توجهی از تجهیزات خریداری شده و نوسازی مدارس فقط منتظر نصب علمک‌های گاز مدارس است. مدیرکل نوسازی مازندران با تاکید بر این‌که در زمستان پیش رو هیچ کلاس درسی در استان از بخاری نفتی برای گرمایش استفاده نخواهد کرد، گفت: در برخی مناطق هم که هنوز گازرسانی صورت نگرفته، سیستم‌های گرمایشی استاندارد جایگزین خواهد شد و هیچ مدرسه‌ای از بخاری نفتی استفاده نخواهد کرد.

  • برنامه‌ریزی برای ایمنی دانش‌آموزان 

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مازندران اعلام کرد: در سال تحصیلی جدید برای ایمنی بیشتر تردد دانش‌آموزان، پلیس مقابل همه مدارس در خیابان‌های اصلی شهرهای استان مستقر شده است. «سرهنگ مهدی باقری» افزود: برای روان‌سازی و جلوگیری از ترافیک و حفظ ایمنی و جان دانش‌آموزان، علاوه بر برنامه‌ریزی‌های منسجم، از تمامی ظرفیت و تجهیزات انسانی و موتوری استفاده شده است.

وی تاکید کرد که پلیس راهور در طول سال تحصیلی برای هرگونه همکاری با آموزش و پرورش در جهت آموزش ایمنی و اصول خدمات‌دهی به سرویس‌های مدارس آمادگی دارد و اگر مدرسه‌ای مشکلی در محیط خود دارد، می‌تواند موضوع را با پلیس در میان بگذارد. سرهنگ باقری توضیح داد: برای ایجاد هماهنگی، تعامل و بهره‌گیری از ظرفیت همه سازمان‌های متولی در امر حمل ‌و ‌نقل و ترافیک، جلسات کارشناسی و مدیریتی برای انجام عملیات بزرگ حمل‌ و ‌نقل دانش‌آموزی و پوشش ترافیکی سفرهای سال تحصیلی جدید با حضور متولیان امر در استانداری برگزار شد.  

  • سبد تحصیلی برای ۱۲ هزار دانش‌آموز و دانشجو در گیلان

 مدیر کل کمیته امداد گیلان از اهدای سبد تحصیلی به حدود ۱۲ هزار دانش‌آموز و دانشجوی تحت پوشش این نهاد در استان خبر داد. «عباس اهرابی» هزینه پیش‌بینی‌شده برای سبد تحصیلی هر دانش‌آموز و دانشجوی تحت پوشش این نهاد را ۴۰۰ هزار تومان ذکر کرد و افزود: تاکنون در مرحله اول این طرح که تا دهم مهرماه ادامه دارد، ۶۵۰ میلیون تومان از طریق ۱۱۰ پایگاه کمیته امداد و مرکز نیکوکاری در استان جمع‌آوری شده است.

وی تعداد دانش‌آموزان تحت پوشش کمیته امداد استان را ۱۰ هزار و ۱۶۱ نفر و دانشجویان را ۲ هزار و ۱۶۰ نفر عنوان و بیان کرد: مرحله دوم این طرح دهم مهرماه با توزیع ۳۵۰ هزار پاکت بین دانش‌آموزان مدارس آغاز می‌شود. اهرابی بیان کرد: البته کمک‌هایی که در ابتدای بازگشایی مدارس می‌شود کفاف هزینه‌های تحصیلی دانش‌آموزان نیازمند را نمی‌دهد. از خیران و مردم نوع‌دوست استان درخواست می‌کنیم که در طول سال تحصیلی نیز کمیته امداد را برای رساندن کمک‌های تحصیلی به این دانش‌آموزان و دانشجویان نیازمند یاری کنند. جشن عاطفه‌های امسال در ۲ مرحله و با شعار «با رنگ مهر رویایی را بسازیم» روزهای هفتم و هشتم شهریورماه جاری در استان برگزار شد.

کد خبر 455918

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha