دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۲
۰ نفر

«سجاد» نام محله‌ای است در منطقه۱۷ تهران. این محله از شمال به خیابان ابوذر، از جنوب به خیابان حمید عسکری، از شرق به خیابان‌های فراهانی و بهبودی و از غرب به خیابان سجاد جنوبی محدود می‌شود.

باغ خزانه

محله سجاد در زمانی نه چندان دور، بخشی از محدوده‌ای بود که به آن «باغ خزانه» گفته می‌شد. در این محدوده علاوه بر باغ‌ها زمین‌های زراعی بسیاری هم وجود داشت که در آن اغلب گندم و جو کشت می‌شد، اما به مرور زمان زمین‌ها قطعه‌بندی و فروخته شد.

بیشترین تغییر هویت این محدوده در سال‌های نخستین انقلاب اتفاق افتاد. بیشتر افرادی که در سال‌های نخست انقلاب به این محدوده مهاجرت کردند از اقوام آذری بودند. امروزه می‌توان گفت این محله دارای هویتی کاملاً مذهبی و سنتی است. محله سجاد تنها بیمارستان منطقه۱۷ یعنی ضیائیان را در دل خود جای داده است. علاوه بر این، وجود ۶مرکز درمانی سبب شده تا اهالی محله سجاد سرانه درمانی خوبی داشته باشند.

این محله همچنین ۶مدرسه و ۵مسجد دارد. درباره چگونگی نامگذاری این محله، ساکنان قدیمی می‌گویند نام این محله در واقع از نام مسجدجامع امام سجاد(ع) در تقاطع خیابان‌های سجاد شمالی و عبدی گرفته شده است. به دلیل وجود این مسجد یکی از معابر اصلی محله به همین عنوان نامیده شد (خیابان سجاد) و بعداز آن بود که وقتی تقسیم‌بندی‌های جدید اتفاق افتاد، این محله را محله سجاد نامیدند. امروزه بافت فرسوده و معابر کم‌عرض و نفوذناپذیر از مهم‌ترین مشکلات محله سجاد به شمار می‌رود.

کد خبر 455882

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha