همشهری آنلاین: در حال حاضر بیش از ۵ هزار دانشجوی خارجی در کشورهای مختلف در کرسی‌های زبان و ادبیات فارسی وزارت علوم مشغول تحصیل هستند و در آینده نزدیک آموزش مجازی زبان و ادبیات فارسی به منظور توسعه این آموزش‌ها راه‌اندازی خواهد شد.

راه‌اندازی آموزش مجازی زبان فارسی/تحصیل بیش از ۵۰۰۰ دانشجوی خارجی در کرسی‌های ادبیات فارسی

به گزارش ایسنا، امروز بیش از ۲۰۰ کرسی زبان و ادبیات فارسی و ایرانشناسی در دانشگاه‌ها در سطح دنیا فعال هستند که به صورت مستقیم و غیر مستقیم با وزارت علوم ارتباط دارند و برای حدود یک سوم این کرسی‌ها از ایران استاد داخلی اعزام می‌شود و مابقی کرسی‌ها توسط دانش‌آموختگان خارجی که مدرک دکتری خود را در ایران دریافت کردند، اداره می‌شود.

در حال حاضر بیش از ۵ هزار دانشجوی خارجی زبان و ادبیات فارسی در کرسی‌های دانشگاه‌های خارج از کشور مشغول به تحصیل هستند و اولویت‌های وزارت علوم برای راه‌اندازی این کرسی‌های دانشگاه‌های حوزه تمدنی ایرانی و اسلامی، شبه قاره هند و کشورهای همجوار و همچنین کشورهایی هستند که نسل سوم ایرانیان مقیم در آن کشورها در حال رشد هستند.

بر اساس گزارش وزارت علوم، اواسط سال ۹۷ به خاطر مشکلات ارزی، ادامه کار کرسی‌های زبان وادبیات فارسی در سطح دنیا با وقفه مواجه شد و اساتید ایرانی به کشور بازگشتند.

وزارت علوم همچنین سعی کرد تا با بهره‌گیری از امکانات خود و دیگر دستگاه‌ها از تعطیلی این کرسی‌ها که نماد علمی و میراث فرهنگی کشور و از پایه‌های توسعه دیپلماسی علمی هستند، ممانعت ورزد، به همین جهت با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و همکاری دستگاه‌ها تا ترم دوم امسال این کرسی‌ها بازگشایی می‌شوند و بعد از یک وقفه یک ترمه به کار خود ادامه می‌دهند.

بر اساس اعلام وزارت علوم در حال حاضر ۱۵ مرکز آموزش زبان فارسی دارای دانشجویان خارجی، در دانشگاه‌های کشور فعال هستند که وظیفه آموزش هزاران دانشجوی شاغل به تحصیل در ایران را عهده‌دار می‌شوند.

همچنین از دو سال گذشته وزارت علوم با برگزاری امتحان استاندارد سامفا تلاش دارد زمینه جذب دانشجویان خارجی را توسعه دهد و پنجمین دوره این آزمون هفته گذشته در ایران و چهار کشور دنیا برگزار شد، در واقع این امتحانات استاندارد تنها معیار ورود دانشجویان خارجی به دانشگاه‌های داخل محسوب می‌شوند. همچنین وزارت علوم تلاش دارد آموزش مجازی زبان وادبیات فارسی را برای ایرانیان خارج از کشور به صورت رسمی آغاز کند.

کد خبر 455579

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha