چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۹
۰ نفر

پوپک قاسمی _‌ اردبیل - خبرنگار: اردبیل سرزمین هنر و فرهنگ است. با وجود استعدادهای هنری، اما گاه محرومیت مانع بالندگی هنرمندان این استان شده است و برخی از این هنرمندان به ناچار از اردبیل مهاجرت کرده‌اند.

هنرمندان

این روزها اردبیل میزبان مسئولان صندوق اعتباری هنر است که با هدف بهره‌گیری عادلانه همه هنرمندان از خدمات صندوق اعتباری به استان‌ها سفر می‌کنند و در ایستگاه چهاردهم به اردبیل رسیده‌اند. این گروه در دیدار حضوری با هنرمندان استانی، به‌ویژه در مناطق محروم، حمایت‌ها و تسهیلاتی برای آن‌ها در نظر می‌گیرند.

  • هنرمندی بکر در قلب شهر

یکی از هنرمندان بسیار توانمند نقاشی اردبیل که مسئولان صندوق اعتباری هنرمندان برای دیدار انتخاب کرده‌اند، عبدالعلی گروسی است که اسم و اثری از او کمتر شنیده و دیده شده. این هنرمند سالخورده مغازه‌ای در مرکزی‌ترین نقطه شهر اردبیل با فضای پیرایشگران قدیم دارد و در همین مکان برای دل خود نقاشی می‌کند. این هنرمند نه آثار زیبای خود را در نمایشگاه‌ها به نمایش گذاشته و نه تمایلی برای فروش آن‌ها دارد. گروسی در دیدار مسئولان صندوق اعتباری هنر از علاقه خود به نقاشی از دوران کودکی می‌گوید؛ زمانی که ۸ سال بیشتر نداشت و نقاشی‌هایش توجه همگان را جلب می‌کرد.

این هنرمند که حالا فرزندانش از پزشکان این مرز و بوم هستند، هنوز ترجیح می‌دهد در مغازه قدیمی خود که اجاره‌بهای ماهانه آن بیش از ۱۵ میلیون تومان است با مشتری‌های انگشت‌شمار هم سن و سال خودش کار آرایشگری را ادامه دهد. فضای نوستالژیک این سلمانی با تلویزیون‌های قدیمی، سشوار و لوازم سال‌های دور حس آرامش‌بخشی به حاضران در آن مکان می‌بخشد که گویا زندگی به دور از هیاهوهای امروزه در خیابان‌های شهر با جریانی لطیف در این مغازه و در کنار این هنرمند خوش‌ذوق جاری است.

شانس با مهمانان او هم یار بود تا تماشاگر یکی از بی‌نظیرترین تابلوهای این استاد با عنوان «شیخ صنعان» باشند، زیرا وی این تابلو را برای همسر خود نقاشی کرده و به حسب اتفاق آن را به مغازه آورده است تا رونمایی کند و به دلیل حس تعصب به این تابلو مایل نیست عکسی از این نقش و نگار ظریف تهیه شود، چرا که احساس می‌کند خاصیت منحصر به فردش را از دست می‌دهد. گروسی که تا به حال اسمی از صندوق اعتباری هنر نشنیده است در این باره به همشهری می‌گوید: هیچ‌وقت برای پول یا دیگران نقاشی نکرده‌ام و ترجیح می‌دهم آثارم برای خودم بمانند. فضای این سلمانی سنتی با تابلوهای هنری بدیع و زیبا چنان مسئولان صندوق اعتباری هنر را سر ذوق می‌آورد که مشتاق دیدار آثار بیشتر از این استاد نقاشی هستند و گروسی هر چند ترجیح می‌دهد بعضی از آثارش همچنان ندیده و بکر بمانند، اما آنها را به دیدن آثارش در منزل دعوت می‌کند.

  • هنرمندی که خانه‌نشین شد

بعد از این هنرمند خوش‌ذوق به سراغ دیگر هنرمند اردبیل در حوزه خوشنویسی می‌رویم. هنرمندی که سال‌هاست قلمش با جوهر و مرکب روی کاغذ نرفته است. عباس عرفانی که آوازه خط زیبایش سال‌های دور در اردبیل پیچیده بود به دلیل ضایعه مغزی ۱۵ سال است خانه‌نشین شده و همسرش هم ‌عصا، هم ویلچر و هم همدم زندگی‌اش است. وقتی به خانه می‌رسیم بانویی مهربان در را با گشاده‌رویی باز می‌کند. وی همسر هنرمند خوشنویس اردبیل است و سال‌هاست پرستار او شده و از علایق دیگر گذشته و زندگی خود را وقف استاد کرده است. وقتی از او درباره سختی کارش می‌پرسیم، چنان سعه صدر دارد که از سختی نمی‌گوید و معتقد است کاری است که با عشق انجام می‌دهد و گلایه‌ای ندارد.

عرفانی از روزهایی که به بیماری مبتلا شد، می‌گوید. از تلاش‌هایی که کرد و هیچ دکتری بیماری‌اش را تشخیص نداد و او روز به روز توانش را ازدست داد تا این‌که امروز با گذشت ۱۵ سال قادر به هیچ حرکتی حتی در حد غلت زدن نیست و همسرش همه کارهایش را انجام می‌دهد. او به مسئولان صندوق اعتباری از مشکلات خود می‌گوید. از این‌که در این ۱۵ سال هر چه داشته است صرف هزینه درمان کرده و حالا در خانه استیجاری از درمان و تامین دارو بازمانده است. این هنرمند که یک معلم بازنشسته است حقوق خود را برای معیشت و درمان کافی نمی‌داند. زهرا حق شعار، مشاور مدیر عامل صندوق اعتباری هنرمندان، درباره هزینه کمک‌پرستاری به این هنرمند قول مساعد می‌دهد و اظهار می‌کند بررسی‌های بیشتر برای نحوه حمایت از عباس عرفانی را انجام خواهند داد.

  •  سوگ خانواده هنری

اما این شهر داغ تازه‌ای از جنس هنر بر دل دارد و آن از دست رفتن یوسف جاوید، هنرمند جوان و مستعد عرصه بازیگری و کارگردانی، است. یوسف جاوید خرداد امسال بعد از چند سال مبارزه با بیماری دیابت با ایست قلبی از دنیا رفت و ۳ ماه است جامعه فرهنگ و هنر در سوگ فراق این هنرمند محبوب و محجوب شهر نشسته. لیلی نظری، همسر یوسف جاوید، که خود هم از اهالی فرهنگ و هنر است در منزلش از مهمانان پذیرایی می‌کند. خانه‌ای که با معماری و دکوراسیون خانه‌های قدیمی در میان آپارتمان‌های مدرن شهر بوی اصالت می‌دهد. لیلی می‌گوید دکوراسیون خانه سلیقه یوسف است.

دختر یوسف بعد از گذشت ۳ ماه از فوت پدر به دلیل ناراحتی زیاد به اصرار خانواده به مسافرت رفته است تا سال تحصیلی جدید را با روحیه بهتر آغاز کند. لیلی هنوز لباس مشکی بر تن دارد و در میان حرفایش اشک بی‌اختیار سرازیر می‌شود. می‌گوید: یوسف دل نازکی داشت. غصه ها را در دل می‌ریخت و دم نمی‌زند. او از مشکلات زیادی که یوسف برای مبارزه با بیماری بدون حمایت مادی و معنوی داشت، می‌گوید و می‌افزاید: هنوز هم مشکلات برای ما ادامه دارد چون کار هنری ثباتی ندارد و از اسفند سال گذشته فقط یک‌بار کار هنری آن هم به صورت حق‌الزحمه انجام داده‌ام.

منصور وحیدی‌فر، معاون صندوق اعتباری هنرمندان، درباره حل مشکل بیمه، ارائه مستمری و تسهیلاتی برای حل مشکل معیشتی این خانواده هنرمند، قول مساعد می‌دهد.
این دیدار و گفت‌وگو با هنرمندان در شهرستان‌های استان هم ادامه خواهد داشت.

اولین روز حضور مسئولان صندوق اعتباری هنر همزمان بود با بزرگداشت یاد رسول ملاقلی‌پور که روز سینمای امسال استان با نام این کارگردان بزرگ و فقید کشور نام‌گذاری شده است. در این بزرگداشت از خانواده وی که در اردبیل و در سینما قدس حضور یافته بودند تجلیل و فیلم ماندگار «هیوا» اثر این هنرمند نامی برای حاضران اکران شد.

معاون و مشاور به همراه کارشناس صندوق اعتباری هنرمندان به مدت یک هفته در اردبیل حضور دارند و با سفر به همه شهرستان‌ها مشکلات را بررسی خواهند کرد.
اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان میزبان هماهنگ‌کننده این برنامه‌هاست.

  •    سفرهای حمایتی به مناطق محروم

معاون صندوق اعتباری هنرمندان درباره اهداف حضور اعضای این صندوق در استان‌ها به همشهری می گوید: سفرهایی که به استان‌ها داریم نوعی سفر حمایتی است که از سال ۹۶ شروع شده است.
می‌خواهیم با دیدار چهره به چهره مشکلات هنرمندان را بررسی کنیم. منصور وحیدی‌فر با اشاره به ظرفیت‌های اردبیل در پرورش استعدادهای هنری می‌افزاید: رویکرد ما توانمندسازی هنرمندان مناطق محروم و کم‌برخوردار مانند اردبیل و حمایت از هنرمندان مستعد است. به گفته وی، در این سفرها هنرمندان درگیر مشکلات یا مستعد، شناسایی و با توجه به ضوابط و مقررات با ارائه خدمات و تسهیلات صندوق اعتباری هنر حمایت می‌شوند.

  •    بسته حمایتی ویژه

مشاور مدیرعامل صندوق اعتباری هنرمندان با بیان این‌که در صندوق اعتباری هنرمندان بسته فرهنگی حمایتی ویژه اهالی فرهنگ، هنر و رسانه تدوین و پیش‌بینی شده است، می‌گوید: سیاست‌های حمایتی صندوق بر پایه تکریم هنرمندان، بیمه تأمین اجتماعی، بیمه تکمیلی، ارائه تسهیلات و مستمری و خدمات رفاهی است.
زهرا حق‌شعار با بیان این‌که اعضای صندوق در ۱۴ استان و ۱۰۵ شهر با بیش از ۴ هزار هنرمند دیدار مستقیم و گفت‌وگو کرده‌اند، می‌افزاید: در این سفرها سعی می‌کنیم هنرمندان گمنام در مناطق محروم را برای بهره‌مندی عادلانه از امکانات شناسایی کنیم. حتی اگر فقط یکی‌دو نفر از این هنرمندان هم با حمایت ما بتوانند به هنرمند ملی تبدیل شوند، کارمان را انجام داده‌ایم.

   فرصتی برای طرح مشکلات هنرمندان

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل می‌گوید: گروهی از اعضای صندوق اعتباری هنر که مشکلات و بیمه هنرمندان را پیگیری می‌کنند به اردبیل سفر کرده‌اند و در این سفر به همه شهرستان‌ها می‌روند و با هنرمندان دیدار و گفت‌وگو می‌کنند.   سید ناصر اسحاقی حضور اعضای صندوق اعتباری هنرمندان را فرصتی مناسب برای دیده شدن مشکلات هنرمندان عنوان می‌کند و می‌افزاید: هنرمندان در این مدت می‌توانند مشکلات خود را رو در رو با مسئولان صندوق اعتباری هنرمندان مطرح کنند.
وی با بیان این‌که این اعضا در روز اول سفر در اردبیل حضور داشتند، ادامه می‌دهد: این گروه پس از اردبیل به بیله‌سوار پارس‌آباد هم سفر کردند و در روزهای آینده به شهرستان‌های دیگر می‌روند.

کد خبر 455512

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha