سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین- سجاد میرزامهدی تهرانی: تهیه‌کننده موسیقی یا ناظرضبط موسیقی شخصی است که مراحل مختلف ضبط و میکس آثار موسیقی با هدایت و نظر او انجام می‌شود.

تهیه کننده موسیقی

حتما جاهای گوناگون شنیدید که کلمه "پرودیوسر" به یک آرتیستی اطلاق شود. برای مثال همین برنامه‌های استعداد یابی که هر سال پخش می‌شود و داورها را پرودیوسر خطاب می‌کنند.

کلمه پرودیوسر (Producer) به معنی تولید کننده یا تهیه‌کننده است. معمولا برای ارائه هر هنری یک تهیه کننده لازم است که تامین کننده سرمایه و هزینه ها برای ارائه آن باشد، مثلا تهیه کننده در یک فیلم سینمایی وظیفه تامین هزینه‌های تولید یک فیلم را به عهده می‌گیرد تا فیلم به مرحله نمایش برسد.

در هنر موسیقی دو نوع تهیه‌کننده (Producer) وجود دارد. یکی تهیه‌کننده اجرایی و مالی (Executive Producer) و دیگری تهیه‌کننده موسیقی (Music Producer یا Record Producer) است.

در دنیای موسیقی این عنوان مربوط به شخصی است که مراحل مختلف ضبط و میکس آثار موسیقی با هدایت و نظر او انجام می‌شود. ناظر ضبط موسیقی حتماً باید موسیقیدان باشد. معمولاً از ابتدای ضبط یک اثر موسیقی در استودیو ضبط، ناضر ضبط حضور داشته و بر نحوه ضبط آن اثر نظارت دارد. چرا که ممکن است علمی در رابطه با مراحل ضبط استودیویی و نهایی کردن اثر نداشته باشد.

ناظر ضبط معمولاً از بین نوازندگان حرفه‌ای، رهبران ارکستر، یا آهنگسازان انتخاب می‌شود. گاهی آهنگساز یک قطعه موسیقی در نقش ناظر ضبط عمل کرده و اثر خود را نظارت و ضبط می‌کند. در ضبط بیشتر آثار موسیقی، آهنگساز یا تنظیم کننده در کنار ناظر ضبط، رهبر ارکستر و صدابردار در استودیو حضور دارد.

تهیه کننده اجرایی غالبا موزیسین نیست و وظیفه برنامه ریزی و تامین هزینه های آلبوم و کنسرت و هماهنگی‌های لازم را بر عهده دارد.

کد خبر 455046

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha