همشهری آنلاین: 13 شرکت با اعطای تندیس و 24 شرکت با اعطای گواهینامه رعایت حقوق مصرف‌کنندگان در مراسم روز ملی حمایت از مصرف‌کننده تقدیر شدند

به گزارش روابط عمومی وزارت بازرگانی، سید مسعود میرکاظمی در همایش روز ملی حمایت از مصرف‌کننده گفت: امروزه در اکثر کشورها حجم قابل توجهی از رشد ناخالص داخلی را خدمات تشکیل می‌دهند و آنچه می‌تواند حقوق مصرف‌کننده را تامین کند، باید مشمول کالا و خدمات باشد.

میرکاظمی توجه به ارزش‌های دینی، توجه به مصرف‌کننده و به تبع آن توجه به کیفیت را از ضروریات حمایت از مصرف‌کننده در ایران عنوان کرد و با اشاره به این‌که امروزه در بنگاه‌های موفق، بالاترین ارزش رضایت مصرف‌کننده است، افزود: توجه به مصرف‌کننده توجه به کیفیت را به دنبال خواهد داشت.

وزیر بازرگانی تصریح کرد:اگر توانستیم متناسب با نیاز مصرف‌کننده و بدون توجه به هزینه و کاهش راندمان، فقط رضایت مصرف‌کننده را دنبال کنیم ضمن اینکه ارتقای بهره‌وری و کیفیت، کاهش هزینه، کسب سود بلندمدت را شاهد خواهیم بود ماندگاری بنگاه را نیز تضمین می‌کنیم. 

وزیر بازرگانی با اشار ه به این که توجه و رعایت حقوق مصرف‌کنندگان از سوی بنگاه‌ها یک ضرورت است گفت:جهانی شدن اقتصاد، توسعه کسب و کار و فضای رقابتی بین‌المللی، تنوع و کاهش چرخه عمر محصولات و درگیر شدن خدمات در کلان شهرها، ضرورت حمایت از مصرف‌کننده را دو چندان می‌کند.

میرکاظمی افزایش قدرت خرید خانوارها را در ارتباط مستقیم توجه به حقوق مصرف‌کننده دانست و گفت: کاهش قیمت، ارتقای کیفیت و تولید محصول متناسب با نیاز مصرف‌کننده، قدرت خرید خانوار را بالا برده و توسعه اقتصادی بنگاه را به همراه دارد.

کاهش تنش‌های اجتماعی، آلام ‌بخشیدن به مشکلات خانوارها و توسعه قانون‌مداری در کشور از دیگر مواردی بود که به اعتقاد وزیر بازرگانی در صورت رعایت حقوق مصرف‌کنندگان از سوی عرضه‌کنندگان کالا و خدمات، تحقق می‌یابد.

میرکاظمی گفت: در بنگاه‌های بی‌توجه به حقوق مصرف‌کننده آنچه که مهم نیست، بهره‌وری است. در صورتی که آنچه برای دوام یک بنگاه مهم است، ارتقای بهره‌وری می‌باشد که لازمه آن توجه به حقوق مصرف‌کننده است.

وی عدالت اجتماعی را یکی دیگر از نشانه‌های رعایت حقوق مصرف‌کننده دانست و افزود: وقتی حقوق فردی در جامعه بدون در نظر گرفتن رنگ، دین و محل سکونت رعایت شود، تاثیر مثبتی در برقراری عدالت اجتماعی دارد.

میرکاظمی، اطلاع مصرف‌کننده از کالا مصرفی، حق برخورداری از احترام، امکان جبران خسارت، اطمینان از تبلیغات کالایی و حق برخورداری از آموزش و مراقبت‌های لازم در چگونگی استفاده از کالا و خدمات را از عمده حقوق مصرف‌کننده عنوان کرد.

دکتر میرکاظمی ایجاد فضای رقابتی را یکی از مهم‌ترین عوامل در رعایت حقوق مصرف‌کننده دانست و گفت: در فضای انحصار تنها مصرف‌کننده است که آسیب می‌بیند.

وزیر بازرگانی تصریح کرد: با بسط فضای رقابتی کسب و کار، بهره‌وری در سازمان‌ها ارتقا یافته و دغدغه بنگاه‌ها کاهش می‌یابد.

میرکاظمی هم‌چنین در سخنانی از برخورد و پی‌گیری سازمان حمایت مصرف‌کنندگان در جلوگیری از شکل‌گیری انحصار و عدم رعایت حقوق مصرف‌کنندگان توسط برخی بنگاه‌ها خبر داد.

وزیر بازرگانی با اشاره به این نکته که سود یک بنگاه موفق حاصل بهره‌وری است نه ناشی از فضای غیررقابتی گفت:سازمانی که بتواند اسراف در نیروی انسانی، مواد اولیه، زمان، حمل و نقل، ضایعات و ... را کاهش دهد، بدنبال بهره‌وری است و حتماً منفعت بیشتری به مصرف‌کننده می‌رساند.

میرکاظمی با بیان این‌که نوع حمایت از مصرف‌کننده نیز مهم است، اصلاح برخی قوانین و مقررات در برنامه پنجم را یادآور شد و از ابلاغ قانون جدید حمایت از مصرف‌کننده در آینده نزدیک خبر داد.

روش سلبی و ایجابی، افزایش مهارت مدیران بنگاه‌ها، ایجاد فضای رقابتی، درجه باز بودن اقتصاد با حفظ ارزش‌ها و توسعه خدمات مجازی از عمده راه‌های حمایت از مصرف‌کننده است که از سوی وزیر بازرگانی مطرح شد.

میرکاظمی تصریح کرد: فراهم شدن زیرساخت‌ها، توسعه تشکلهای مردمی، اصلاح ساختار اقتصادی، آموزش و اطلاع‌رسانی، نظامهای مشوق برای رعایت‌کنندگان حقوق مصرف‌کننده، بهره‌وری، کنترل و نظارت را در پی خواهد داشت.

کیومرث جلیلیان رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز در این مراسم با اشاره به این‌که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور بزرگ با هدف توسعه اقتصادی و دستیابی به مقام اول منطقه‌ای، پساز اجرای سه برنامه توسعه در مسیر اجرای برنامه چهارم توسعه اقتصادی است، گفت: حرکت در این مسیر توام با دغدغه‌هایی خواهد بود که یکی از مهم‌ترین آنها رعایت حقوق مصرف‌کنندگان در فرایند توسعه برنامه‌های اقتصادی است.

جلیلیان گفت:رعایت حقوق مصرف‌کننده در یک جامعه نه تنها به نفع مصرف‌کننده بلکه در راستای منافع تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان کالا و خدمات است.

به اعتقاد جلیلیان نقطه نهایی تولید و توزیع، مصرف است و از منظر اقتصادی دارای اهمیت ویژه‌ای است که به تولیدات و چگونگی تخصیص منابع تولید و توزیع شکل داده و بر سیاستگذاری‌های اقتصادی در سطح کلان نیز تاثیر ویژه‌ای دارد.

وی گفت:دفاع از حقوق مصرف‌کننده یک موضوع مستقل و یا در مقابل منافع فعالان اقتصادی نیست بلکه یکی از ارکان بسیار مهم برای تداوم تقاضا در عرصه اقتصاد محسوب می‌شود.

جلیلیان افزود: سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به عنوان متولی حمایت از حقوق مصرف‌کننده، با هدف تبیین، توسعه و ترویج فرهنگ عمومی رعایت حقوق مصرف‌کننده از سال 80 اقدام به اعطای گواهینامه و تندیس رعایت حقوق مصرف‌کنندگان به شرکت‌های منتخب نموده است. 

به گفته جلیلیان، افزایش انگیزه و حساسیت در تولیدکنندگان و ارایه‌دهندگان خدمات برای رعایت حقوق مصرف‌کنندگان از طریق فعالیت‌های فرهنگی و تشویقی، افزایش اعتماد و ترغیب مصرف‌کنندگان به استفاده از کالاهای واحدهای تولیدی و ارایه‌‌کنندگان خدمات، افزایش رقابت سازنده بین تولیدکنندگان و ارایه‌‌کنندگان خدمات درجهت ارایه محصولات و خدمات با کیفیت برتر، تلاش در جهت برقراری قیمت عادلانه، تحویل به موقع و ارایه مطلوب خدمات پس از فروش کالا و تشویق مصرف‌کنندگان به استفاده از کالاها و خدماتی که دارای علامت استاندارد و یا تاییدیه از مراجع ذی‌صلاح داخلی و بین‌المللی از مزایای اعطای گواهینامه رعایت حقوق مصرف‌کنندگان است.

هم‌چنین تمبر یادبود حمایت از مصرف‌کنندگان توسط وزیر بازرگانی رونمایی شد

کد خبر 45543

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز