چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: غار پاک، آب پاک و اکوسیستم پایدار، شعار روز ملی غار پاک اعلام شده است.

غار پاک، آب پاک و اکوسیستم پایدار

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، روز «غار پاک»، روزی که در آن علاقه‌مندان به غار و غارشناسی تلاش می‌کنند به لزوم حفاظت از غارها و برنامه‌ریزی برای مدیریت صحیح آن‌ها بپردازند.

غارها اکوسیستم‌های‌ حساسی هستند که ارزش زیستی، زمین‌شناختی، باستان‌شناسی، فرهنگی و طبیعت‌گردی دارند، زیست‌مندان غارها به شدت در محیط زیست نیمه‌ بسته غار اندمیک شده‌اند و وابسته به شرایط محیطی خاص غار هستند.
اکنون چندین گونه مهم در غارهای کشور زیست می‌کنند از جمله آنها ماهی کور، سمندر غارزی، خفاش‌ها و جمعیت متنوعی از حشرات و سخت‌پوستان است.

اهمیت تاریخی غارها موضوع شناخته شده‌ای است، از طرف دیگر بسیاری از غارهای کشور ما در مناطق کارستی و مرتبط با سفره‌های آب زیر زمینی هستند که اهمیت غارها را دو چندان می‌کنند. علاوه بر این غارها جاذبه زیادی برای طبیعت‌گردی دارند و آشنایی مردم با ارزش‌های غار اولین قدم برای حفاظت از آن‌هاست.

۲ مهر به عنوان روز «ملی غار پاک» نامگذاری شده است، این روز فرصت خوبی برای ترویج ضرورت حفاظت از غارها بین مردم و البته مسئولان است. به همین منظور در هفته‌ اول مهر ماه برنامه‌های متنوعی در سطح کشور با همکاری علاقه‌مندان، غارنوردان و غارشناسان توسط ادارات کل محیط زیست استان‌ها برگزار می‌شود، از جمله این برنامه‌ها می‌توان به پاکسازی نمادین غارها، برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های علمی ــ آموزشی، جلسات کارگروه‌های استانی و بازدید از غارها اشاره کرد.

روز غار پاک تقریبا مختص کشور ایران است و کمتر کشوری وجود دارد که چنین روزی را در تقویم خود داشته باشد. خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده روز غار پاک در تقویم مناسبت‌های زیست محیطی کشور ثبت شده است.

کد خبر 455398

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha