همشهری آنلاین: جانشین فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) با بیان اینکه خلاء راداری در کشور وجود ندارد و در ساخت رادار جزو چند کشور برتر هستیم، گفت: سامانه پدافندی موشکی ارتفاع پست عقاب در دست تولید است.

قادر رحیم زاده

به گزارش روابط عمومی ارتش، امیر سرتیپ «قادر رحیم زاده» روز سه‌شنبه اظهار داشت: قرارگاه پدافند هوای خاتم الانبیاء(ص) در حقیقت به عنوان یک تشکیلات فرا نیرویی و با یک شبکه فراسازمانی، فرماندهی و کنترل عملیاتی همه سازمان‌های نیروهای مسلح که تجهیزات پدافند هوایی دارند، از جمله نیروی پدافند هوایی ارتش و فرماندهی پدافند هوایی نیروی هوافضای سپاه و همچنین سایر یگان‌های پدافند هوایی نیروهای مسلح را برعهده داشته و این کنترل عملیاتی را در قالب شبکه یکپارچه پدافند هوایی اعمال می‌کند.

وی افزود: در حقیقت فرمان فرمانده معظم کل قوا درخصوص تشکیل نیروی پدافند هوایی ارتش و جداشدن آن از قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) باعث تقویت و در راستای هم افزایی و هماهنگی هرچه بیشتر بوده است.

سرتیپ رحیم‌زاده خاطرنشان کرد: قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) به عنوان یک قرارگاه مشترک با استفاده از شبکه یکپارچه پدافند هوایی در حقیقت ماموریت هماهنگی، هدایت و کنترل عملیاتی همه یگان‌های پدافندی کشور را بر عهده دارد. که برای اجرای این ماموریت خطیر تجهیزاتی را در اختیار داریم که به محض اینکه فضای جمهوری اسلامی ایران مورد تعدی و تجاوز هر پرنده‌ای قرار می‌گیرد در آنِ واحد آن هدف توسط سامانه‌های کشف، کشف می‌شود.

جانشین فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) اضافه کرد: شبکه یکپارچه پدافند هوایی با هوشیاری کامل همه تحرکات هوایی منطقه را به دقت زیر نظر دارد.

وی با تاکید بر اینکه خلاء راداری در کشور وجود ندارد، عنوان کرد: در زمان سابق تعداد اندکی رادارهای ثابت هشدار دهنده داشتیم که در ارتفاعاتی نصب شده بودند و تا برد و ارتفاع مشخصی را در منطقه تحت مسئولیت خود پوشش می دادند، پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، رشد بسیار خوبی در حوزه ساخت رادار داشتیم و امروز مدعی هستیم که در ساخت رادار جزء چند کشور برتر دنیا هستیم. این پیشرفت برپایه باور و اتکاء به جوانان مومن و غیور این مرز و بوم حاصل شده است.

سرتیپ رحیم‌زاده تاکید کرد: امروز تمام فضای کشور با استفاده از رادارهایی که توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و با بهره‌گیری از مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی ساخته شده‌اند پوشش داده می‌شود؛ با تنوع رادارها در باندهای فرکانسی مختلف در حال حاضر نقطه‌ای نداریم که خلاء راداری وجود داشته باشد که بخواهیم برای پوشش آن تجهیزاتی وارد کنیم.

جانشین فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) با تاکید بر اینکه رادارهای متحرک ساخته شده است، تصریح کرد: همان رادارهای ثابتی نیز که در پیش از انقلاب نصب شده بود امروز فقط یک پوشش خارجی آنتن از آنها باقی‌مانده و تمامی قسمت‌های داخلی آنها با تکنولوژی روز تغییر داده شده‌اند. علاوه برآن رادارهای متحرک را نیز ساخته‌ایم که در هر نقطه‌ای قابل استقرار هستند و با وجود اینها هیچ جایی وجود ندارد که از پوشش راداری ما مخفی بماند.

وی مقاومت در برابر جنگ الکترونیک را از ویژگی بارز رادارهای ایرانی عنوان کرد و بیان داشت: امروز یکی از افتخارات ما این است که رادارهایی که از قبل وجود داشته را تغییر داده و بهینه‌سازی کردیم و رادارهایی که برای پوشش آسمان کشور نیاز داشتیم را خودمان ساخته‌ایم و همه کدها و فرکانس‌های آن در اختیارمان است.

سرتیپ رحیم‌زاده ادامه داد: امروز ایجاد اختلال الکترونیکی در رادارها یک موضوع اجتناب ناپذیر است و در سامانه‌هایی که تشعشع دارند امکان این عمل وجود دارد. از جمله ویژگی‌های بارز رادارهای ما در کنار استمرار و پایداری عملیاتی آنها، تجهیز شدن به سامانه‌های خاص برای مقاومت و مقابله در برابر هرگونه اختلال الکترونیکی است.

جانشین فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) با با بیان اینکه قدم‌های نخست برای بهینه‌سازی سیستم‌های قبلی برداشته شد و پس از آن به مرحله تولید رسیدیم، یادآور شد: احساس ما این بود که برخی سامانه‌های قدیمی هرچه بهینه سازی شوند نیز پاسخگوی تهدیدات نخواهند بود، بنابراین متناسب با تهدیدات اعلام نیاز شد و بر اساس این نیاز، وزارت دفاع و سایر سازمان‌های تحقیقاتی صنعتی و خود نیروها در ارتش و سپاه دست به کار شدند و با استفاده از نیروهای مومن، متخصص، متعهد و عموما جوان خود توانستند به سامانه‌های خوب دفاعی از نظر درگیری مانند سوم خرداد، تلاش،   ۱۵ خرداد و باور ۳۷۳ دست پیدا کنند.

سرتیپ رحیم‌زاده با تاکید بر اینکه باور ۳۷۳ با قدرت کشف و شناسایی و توان درگیری بیشتر نسبت به سامانه موشکی اس ۳۰۰ از جایگاه بالاتری برخوردار است، تصریح کرد: بزرگترین ویژگی و مزیت این سامانه این است که به دست توانمند دانشمندان جوان خودمان ساخته شده بنابراین دیگر مشکلی از نظر پشتیبانی، تامین قطعه، تعمیرات و... برای ما وجود ندارد.

جانشین فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) اضافه کرد: ما تجهیزات مربوط به پدافند هوایی ارتفاع پست را نیز در اختیار داریم اما در راستای تقویت پدافند ارتفاع پست، سامانه‌ای را در حال تولید داریم و با افتخار اعلام می‌کنم که این سامانه تولید شده و کارشناسان عملیاتی ما نیز حضور پیدا کردند و تست‌های آن انجام شده و در حال تست نهایی است که در آینده نزدیک این سامانه هم در مدار عملیاتی قرار خواهد گرفت. این سامانه پدافند موشکی ارتفاع پست و فعلا اسم آن عقاب است و ممکن است نام آن تغییر پیدا کند.

وی اذعان کرد: امروز نیروهای مسلح همه در حال رشد و توسعه و ارتقا توان رزمی خود هستند و هر آنچه در توان دارند خود را آماده‌تر می‌کنند، توطئه‌های دشمن و حرکات آنها در منطقه را می‌بینیم و وظیفه خود می‌دانیم که در راستای تقویت توان دفاعی قدم برداریم. در حوزه پدافند هوایی امروز با برخورداری از نیروهای مومن، پرتلاش و غیرتمند در یگان‌های پدافند هوایی در ارتش و سپاه در تخصص‌های مختلف این حوزه، در بهترین وضعیت قرار داریم و آنچه را مورد نیاز بوده تهیه کرده‌ایم.

سرتیپ رحیم‌زاده یادآور شد: خیلی از سامانه‌ها وجود دارد که شاید به صلاح نباشد اکنون از آنها نام ببریم، اما مهم آن است که دشمن به این نتیجه رسیده در لحظه نیاز جواب دندان‌شکن را از ما خواهد گرفت و البته گرفته است.

جانشین فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) خاطرنشان کرد: هشدارهای لازم را در دور نگهداشتن خود از قلمرو هوایی جمهوری اسلامی ایران در لحظه نیاز به هواپیماهای با سرنشین و بدون سرنشین دشمن داده‌ایم و هر وقت به این هشدارها بی توجهی کرده‌اند نیز سرنگون شده‌اند که نمونه آن را هم دیدید. پدافند هوایی بصورت ۲۴ ساعته در حال پایش و رصد آسمان جمهوری اسلامی ایران است و فعالیت‌های پروازی دشمنان در اطراف را نیز رصد می‌کنیم و هرگز تحرکات هوایی آنها از چشمان تیزبین و همیشه بیدار غیور مردان پدافند هوایی مخفی نمانده و نخواهد ماند.

کد خبر 455304

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha