دوشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۶
۰ نفر

ظریف به اتهامات جدید پمپئو علیه ایران درباره حمله به تاسیسات نفتی عربستان پاسخ داد

ظريف

«دروغ حداکثری» کلیدواژه جدیدی است که مقامات ایران برای توصیف سیاست‌های مقامات آمریکایی علیه ایران خلق کرده‌اند. وزیر خارجه آمریکا مدعی شد ایران در پس حملات ویرانگر پهپادهای یمنی به تاسیسات نفتی عربستان قرار دارد اما همتای ایرانی او در پاسخ گفت آمریکا در پی شکست سیاست فشار حداکثری به دروغ حداکثری روی آورده است.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی توییتری در واکنش به ادعای پمپئو علیه ایران مبنی بر اینکه حمله به مجموعه پالایشگاهی شرکت آرامکو کار ایران بوده، نوشت: آمریکا و مشتریانش به‌دلیل این توهم که برتری تسلیحاتی به پیروزی نظامی منجر خواهد شد، در یمن گیر افتاده‌اند. ظریف ادامه داد: مقصردانستن ایران، به فاجعه خاتمه نخواهد داد.

پذیرفتن طرح پانزدهم آوریل ما برای پایان‌دادن به جنگ و آغاز مذاکرات ممکن است به آن پایان دهد. ایران در آن طرح ۴ماده‌ای خواهان آتش‌بس و پایان بی‌درنگ همه حملات نیروهای خارجی، انتقال مستقیم کمک‌های بهداشتی و بشردوستانه، آغاز گفت‌وگوهای صلح و ایجاد یک دولت متحد و گسترده در یمن شده بود. پمپئو در ادامه رویکردهای خصمانه خود علیه ایران، نوشت: ما از همه ملت‌ها می‌خواهیم به‌طور واضح و علنی حملات ایران را محکوم کنند.

ایالات متحده با شرکا و هم‌پیمانانمان همکاری خواهد کرد تا اطمینان حاصل‌آید که تقاضای بازارهای انرژی به‌خوبی تأمین شود و ایران بابت تعرضش مسئول شناخته شود. پیش از این، جاد دیر، سخنگوی کاخ سفید هم در صفحه توییتر خود نوشت: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با محمدبن سلمان، ولیعهد عربستان صحبت کرد و گفت که از عربستان برای دفاع از خود حمایت می‌کند. این سخنگو با اشاره به اینکه آمریکا در حال رصدکردن وضعیت است، تصریح کرد: ایالات متحده حمله اخیر به یک زیرساخت حیاتی انرژی را به‌شدت محکوم می‌کند. ادعاهای اخیر مقامات آمریکایی در حالی است که پیش‌تر نیز آنها پس از وقوع حوادثی برای برخی نفتکش‌ها در بندر فجیره امارات و دریای عمان، اتهامات مشابهی به ایران وارد کردند اما هیچ سند و مدرکی ارائه ندادند.

  • ایران متهم نیست

ادعاهای برخی رسانه‌های آمریکایی و همچنین وزیرخارجه این کشور که ایران را عامل پشت پرده حمله به تاسیسات نفتی عربستان دانستند، در همان لحظات نخست با واکنش منفی زیادی از سوی خود آمریکایی‌ها روبه‌رو شد. رابرت مالی دستیار سابق باراک اوباما در توییتر نوشت: «شاید حوثی‌ها پشت حمله به عربستان باشند، شاید آنطور که پمپئو ادعا می‌کند، ایران باشد. اما هر کدام باشند، درسی که ما می‌گیریم یکی است. اگر حوثی‌ها مسئول باشند، نشان می‌دهد که سیاست کنونی عربستان و آمریکا در قبال یمن شکست  خورده‌است چرا که  حوثی‌ها تقویت شده‌اند. اگر آنطور که پمپئو ادعا می‌کند، ایران مسئول باشد نشان می‌دهد سیاست کنونی آمریکا در قبال ایران شکست خورده‌است چرا که این سیاست باعث تقویت برنامه هسته‌ای ایران و همچنین نفوذش در منطقه شده‌است. »

در واکنشی دیگر، کریس مورفی، سناتور آمریکایی در توییتر نوشت: در یمن، ایران از طرف حوثی حمایت می‌کند و آمریکا از طرف سعودی. این یک جنگ زشت است. اما دولت ترامپ نمی‌تواند بگوید ایران مسئول همه حملات به سعودی‌هاست و بعد مسئولیتی در قبال حملات سعودی‌ها به اهدافی در یمن را به عهده نگیرد.

  • اتهامات آمریکایی‌ها بی معنی است

سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران به اظهارات وزیر خارجه آمریکا و یکی از سناتورهای آمریکایی درخصوص حملات پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان توسط یمنی‌ها واکنش نشان داد و اظهار داشت: حدود ۵ سال است که ائتلاف سعودی با تجاوزات مکرر به یمن و ارتکاب انواع جنایات جنگی آتش جنگ را در منطقه شعله‌ور نگه داشته و یمنی‌ها نیز نشان داده‌اند در مقابل جنگ و تجاوز ایستادگی می‌کنند. موسوی با اشاره به سخنان وزیر امور خارجه آمریکا خاطرنشان کرد: چنین اتهام‌زنی‌ها و اظهارنظرهای کور و بی‌حاصل در چارچوب دیپلماتیک غیرقابل درک و بی‌معنی است.

کد خبر 455198

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha