همشهری آنلاین: دبیر هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی تهران - مبارک استفاده از نیروهای جوان و ایده‌های جدید و دور شدن از شکل و شمایل خیلی کلاسیک را از اهداف و انتظارات مدیرکل هنرهای نمایشی از این رویداد تئاتری برشمرد.

جشنواره تئاتر عروسكي

به گزارش ایسنا، جشنواره تئاتر عروسکی تهران - مبارک در سه دوره اخیر با دبیری مرضیه برومند برگزار شد و این جشنواره با افتتاحیه متفاوتی که به ابتکار این هنرمند با نام «شادپیمایی» همراه بود جایگاه خوبی بین مردم و بویژه خانواده‌های شهر تهران پیدا کرد تا جایی که شادپیمایی به دیگر جشنواره‌ها در شهرهای مختلف کشور هم رسید و محلی برای حضور و گردهمایی همراه با شادیِ خانواده‌ها شد.

اما از آنجا که شنیده می‌شد برومند دیگر تمایلی به پذیرش مسئولیت دبیری این جشنواره ندارد، در نهایت شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی، گلزار محمدی را که رییس انجمن نمایشگران عروسکی خانه تئاتر نیز هست، به این سمت برگزید.

ما نسل جدید و گمنامی هستیم

محمدی که با توجه به دوره‌های اخیر جشنواره مسئولیت سنگین‌تری بر دوش دارد تا جشنواره نه تنها رو به افول نرود بلکه چند پله بالاتر رود یا  دست‌کم جایگاه و شرایطش ثابت بماند، در این باره در گفت‌وگویی با ایسنا بیان کرد: واقعاً جا پای افرادی مثل خانم برومند و بهروز غریب پور گذاشتن کاری بسیار سخت است مخصوصا اینکه جشنواره نمایش‌های عروسکی یکی از مهم‌ترین و تخصصی‌ترین جشنواره‌های تئاتر است ولی به هر حال ما هم نسل جدید و گمنامی هستیم و آن‌ها پیشکسوتان و بزرگانی هستند که همه آن‌ها را می‌شناسند. برای این دوره مرکز هنرهای نمایشی این لطف را داشت و به ما اعتماد کرد و جشنواره را دست نسل جدیدتری سپردند، به همین دلیل بار سنگینی روی دوش ما است.  

او در پاسخ به اینکه چه برنامه‌ها و اولویت‌هایی برای دوره هجدهم جشنواره که سال آینده برگزار می‌شود دارد؟ گفت: همه جشنواره‌های هنری در حوزه‌های مختلف یکسری پایه و اصول مشخصی دارند و ما هم در کنار چارچوب‌های اصلی، سعی کرده‌ایم برنامه های دیگری داشته باشیم که در فراخوان جدید اعلام خواهد شد.

شعار جشنواره به زودی اعلام می‌شود

وی با اشاره به اینکه شعار جشنواره را در ماه آینده اعلام می‌کند تا مشخص شود کارهای جشنواره را بر چه اساسیمی‌خواهد پایه‌ریزی کند، افزود: یکسری بخش‌های جشنواره که در جای خود هستند و بخش‌هایی را هم احتمالاً متمرکزتر خواهیم شد مثل ایجاد امکانات اجرای نمایش‌های عروسکی در فضاهای شهری و ارتباط بیشتر مردم با این ژانر از تئاتر چون مشکلی که در این حوزه  وجود دارد این است که وقتی اسم نمایش عروسکی آورده می‌شود خیلی‌ها تصور می‌کنند بیشتر برای کودکان و نوجوانان است در صورتی که اصلاً این طور نیست و این ژانر بسیار شاخص‌تر از دیگر ژانرهای نمایشی است و با زبان عروسک، جدا از جذابیت‌های بصری، هر مطلبی را به مردم می‌رساند.

اولویت‌های دوره هجدهم جشنواره عروسکی تهران مبارک

محمدی ادامه داد: در کنار این‌ مورد، استفاده از ایده‌های نو و خلاق، توجه به تولیدات و رویکردهای بهره گرفته از فناوری‌ها، معرفی ایده‌های نو و خلاق در تئاتر عروسکی از جمله اولویت‌هاست. همچنین توجه ویژه به بخش پژوهش در زمینه نمایش‌های عروسکی و توجه به حوزه‌های بین رشته‌ای جزء مسائلی است که باید بسیار مورد توجه قرار گیرند مخصوصاً که فکر می‌کنم چند وقتی است جشنواره نمایش عروسکی از بحث آکادمیک دور شده و در این حوزه می‌توان آن را تقویت کرد.  

او افزود: توجه به نمایش عروسکی استان‌ها نیز در برنامه‌های ما هست چون نمایش‌های عروسکی محروم هستند و آنطور که باید به آن‌ها اهمیت داده نمی‌شود بنابراین سعی ما بر این است که در کل، حرکتی برای این روند شروع شود.

دبیر جشنواره تئاتر عروسکی در پاسخ به اینکه در دوران دبیری مرضیه برومند اتفاقات مثبتی در جشنواره وجود رخ داد و آیا مشخص است که کدامیک از این بخش‌ها حذف می‌شود یا تغییر می‌کند؟ گفت: در خیلی از بخش‌ها مسائل مالی جلو برنده است اما به هر حال یک چهارچوب اصلی در جشنواره وجود دارد که آن‌ها را رعایت می‌کنیم و بر اساس آن پیش می‌رویم، اما آنچه را هم توضیح دادم در برنامه داریم که اضافه خواهیم کرد، البته خانم برومند و اساتید دیگر در این سال‌ها خیلی زحمت کشیدند و خانم برومند در علاقه‌ای که مردم به این جشنواره پیدا کردند بسیار زیاد بوده و ما هم قطعاً تلاش می‌کنیم این وجوه را پررنگ‌تر کنیم.

شادپیمایی حذف می‌شود؟

گلزار محمدی درباره اینکه معمولا جشنواره‌های تئاتری افتتاحیه ویژه‌ای ندارند اما در جشنواره عروسکی یکی از بخش‌های ویژه با ابتکار برومند «شادپیمایی» افتتاحیه بوده که  الان در رویدادهای هنری شهرهای مختلف کشور هم بسط و گسترش پیدا کرده و اینکه آیا قرار است برای افتتاحیه جشنواره هجدهم این روند ادامه پیدا کند یا به سیاق جشنواره‌های دیگر افتتاحیه خاصی برگزار نشود؟ بیان کرد: من هنوز  فرصت نکرده‌ام خیلی جدی و جزئی روی مسائل برنامه‌ریزی کنم ولی از آنجا که کارناوال و شادی با عروسک‌ها برای مردم جذابیت دارد، سعی می‌کنیم خیلی از این فضا دور نشویم اما با این حال باید بررسی‌های دقیق‌تری انجام دهیم و به نتیجه برسیم.

وی در ادامه با اشاره به تعاملی که انجمن نمایشگران عروسکی به عنوان یک صنف اصلی این حوزه با جشنواره در دوران دبیری مرضیه برومند داشته تاکید کرد: هدف ما این است که هم‌گرایی و نزدیک شدن نمایشگران عروسکی با جشنواره بیش از این باشد.

انتظار کرمی از جشنواره تئاتر عروسکی 

دبیر جشنواره تئاتر عروسکی در پایان در پاسخ به اینکه انتظار مدیر کل هنرهای نمایشی از او به عنوان دبیر جدید جشنواره تئاتر عروسکی چه بوده و خواستار تمرکز بر چه اهدافی بوده است؟ گفت: هدفشان این بود که بیشتر به سمت و سوی نیروهای جوان برویم و در واقع از ایده‌ها و ساز و کارهای جدید هم در جشنواره استفاده شود تا از شکل و شمایل خیلی کلاسیک هم بیرون آید.

کد خبر 455171

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha