سمیرا باباجانپور ـ خبرنگار: آخرین ماه تابستان زمان آغاز اجرای طرح عمران محله در منطقه ۵ بود. طرحی که قرار است تا پایان پاییز ادامه داشته باشد و همه ۲۹ محله منطقه را دربرگیرد.

عمران محله

طرحی که برخلاف طرح‌های عمرانی بزرگ و گسترده تمرکز خود را روی مشکلات ساده و کوچک کوچه و خیابان‌های محله‌ها قرار داده است. عمران محله نه یک پروژه شهری بلکه بیشتر یک فعالیت گروهی بین اهالی محله‌ها و حوزه عمرانی شهرداری منطقه است. تعامل برای رسیدن به محله‌ای‌ آباد و ایمن هدف نهایی این طرح است. طرحی که سرآغاز حضور مردم در فعالیت‌های فنی و عمرانی منطقه خواهد بود و کودکان و نوجوانان را با راه‌اندازی اپلیکیشن «بی‌چاله» در قالب «همیار عمران» ‌ به یاری می‌طلبد. درباره این طرح و نقاط قوت آن با «حبیب‌پوش پارس» معاون فنی و عمرانی شهردار منطقه ۵ گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

انگیزه اجرای طرحی فوریتی به نام «عمران محله» در منطقه ۵ از کجا آمده است؟
از ابتدای اردیبهشت ماه امسال بهسازی بیش از ۲۰۰‌مترمربع از معابر منطقه شامل معابر اصلی و پرتردد را انجام داده‌ایم. اما اینکه تنها تمرکز حوزه فنی و عمرانی بر معابر اصلی منطقه باشد کافی نیست. مسلماً بازخورد عملکرد این حوزه زمانی مشخص می‌شود که همه شهروندان رضایت داشته باشند. برای ما مهم این است که هر شهروندی که از خانه بیرون می‌آید بهسازی و مناسب‌سازی را از جلو خانه خودش احساس کند. شهروندی که هر صبح چاله خیابان روبه‌روی خانه‌اش را می‌بیند بعد از گذشت چند ماه اگر آن چاله مناسب‌سازی نشود مسلماً به عملکرد مسئولان شهری منطقه شک خواهد کرد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم طرحی را اجرا کنیم که شهروندان در بستر خرید و در شعاع رفت‌وآمد روزانه در محله‌شان تغییرات محسوسی را حس کنند.
طبق جدول برنامه طرح عمران محله هر هفته ۲ محله را مناسب‌سازی می‌کنید آیا این زمانبندی برای همه محله‌ها کافی است؟
برای اجرایی کردن این طرح در یک محله همه نیروها و ۱۴ پیمانکار اصلی در حوزه فنی و عمرانی را به خدمت گرفته‌ایم تا بتوانیم در طول زمان تعیین شده بهسازی‌ها را انجام دهیم. البته انتخاب محله‌ها بر اساس اولویت مشکلات هر محله بوده است. از طرفی اگر محله‌ای مشکلات بیشتری داشت آن را در کنار محله‌ای قرار می‌دهیم که از نظر مشکلات عمرانی وضع بهتری دارد. مثلاً محله جنت‌آباد جنوبی که قدیمی‌تر است و مشکلات بیشتری دارد را در کنار محله اباذر قرار داده‌ایم. وضع محله اباذر از نظر عمرانی مطلوب است و طرح عمران محله در آنجا سریع‌تر پیش رفت.
این طرح با طرح جهادی که سال‌ها قبل انجام شد چه فرقی دارد؟ در طرح جهادی هم به‌طور متمرکز فعالیت‌ها در یک محله انجام می‌شد.

طرح جهادی یک کار ضربتی و فوریتی بدون برنامه‌ریزی صحیح بود که بازده مطلوبی در دراز مدت نداشت. ما برای اجرای طرح عمران محله یک تیم شناسایی داشتیم که قبل از شروع کار مشکلات عمرانی محله را بررسی و مشخص کردند. یعنی ما الان می‌دانیم در فلان محله کجا باید حضور داشته باشیم و قرار است برای مثال جدول و یا آسفالت کدام خیابان را مناسب‌سازی کنیم.
آیا پیام‌های مردمی در سامانه ۱۳۷ هم کمک حالتان بوده است؟
در حقیقت ما قبل از اینکه وارد یک محله شویم و طرح عمران محله را اجرایی کنیم با بنر و پوستر اعلام می‌کنیم تا شهروندان مشکلات عمرانی محله را از طریق ۱۳۷ مطرح کنند و ما بهتر بتوانیم نیازها و مشکلات شهروندان را بشناسیم. این موضوع اگرچه میزان شکایات مردمی در ۱۳۷ را در حوزه عمرانی منطقه بالا می‌برد و از نظر اداری و سازمانی ممکن است ایجاد شبهه کند که چرا فلان محله و فلان منطقه این‌قدر مشکل دارد ولی ما این ریسک را کرده‌ایم تا به‌طور مستقیم با مشکلات مردم روبه‌رو شویم.
مسلماً مشارکت شهروندان در طرح عمران محله و توجه آنها به مشکلات عمرانی و شناسایی آن برای شما مهم است؟
این موضوع آنقدر اهمیت دارد که ما ۲ طرح را در کنار طرح عمران محله راه‌اندازی کرده‌ایم. یکی طرح راه‌اندازی اپلیکیشن «بی‌چاله» ‌ که مراحل تأیید نهایی را طی می‌کند و در این طرح شهروندان می‌توانند با نصب اپلیکیشن بی‌چاله از چاله‌ها، جدول‌های خراب و ‌آسفالت‌های نامناسب عکس بگیرند و برای ما بفرستند که به محض ارسال این عکس تیم شناسایی وارد عمل شده و عملیات عمرانی انجام خواهد شد و در نهایت از چاله مورد نظر که بهسازی شده عکس گرفته و دوباره برای شهروندان ارسال می‌کنیم. حتی ما با تشکیل گروه همیار عمران سعی داریم کودکان و نوجوانان را هم نسبت به موضوعات عمرانی محله حساس کنیم و همیار عمران داشته باشیم.
همیار عمران به کودکان و نوجوانانی اطلاق می‌شود که از طرف مدرسه و شورایاری محله‌ها انتخاب می‌شوند و با لباس فرمی که به آنها داده می‌شود به‌عنوان نماینده عمران محله معرفی می‌شوند و باید با دیدن هر مشکل عمرانی در محله ما را مطلع کنند. البته حضور فعال و بیشتر این همیاران عمران از مهر ماه با آغاز فصل مدرسه خواهد بود.
بیشترین مشکل عمرانی در طرح عمران محله چیست؟

مشکلات بیشتر در حوزه آسفالت است و در همان هفته اول شروع طرح چیزی حدود ۳۶ هزار تن آسفالت ریخته‌ایم که تا پایان طرح عمران محله تقریباً ۵۰ هزار تن آسفالت نقطه هدف ماست و باید ۲۵۰‌مترمربع را بهسازی کنیم.
فاز اول این طرح تا پایان آذر ماه ادامه دارد بعد از آن چگونه طرح ادامه خواهد داشت؟
بعد از آن اهالی محل و همیاران عمران با فعال کردن اپلیکیشن «بی‌چاله» ‌به ما کمک می‌کنند تا مشکلات عمرانی منطقه را رصد کنیم. مسلماً در این حالت دیگر نیازی به طرح ضربتی با زمانبندی مشخص نخواهیم داشت چون طبق گزارش مردمی که دریافت می‌کنیم مناسب‌سازی و بهسازی باید در کوتاه‌ترین زمان انجام شود و به اطلاع شهروندان برسد.

۷۲۵۰ نقطه در طرح عمران محله مرمت و بهسازی می‌شود.

۵ محله جنت‌آباد جنوبی، اباذر، آپادانا، کن، نفت عملیات طرح عمران محله را به پایان رسانده‌اند.

کد خبر 455106

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha