سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۸
۰ نفر

مهدی اسماعیل‌پور-خبرنگار: سینما ققنوس با تمام کم و کاستی‌هایی که داشت برای اهالی تهرانسر یک مکان خاطره‌انگیز و نوستالژیک به شمار می‌رود.

سینما

تنهای سینمای منطقه در طول این سال‌ها اتفاق‌ها و ناملایمت‌های بسیاری را از سر گذرانده است و هر بار ققنوس‌وار سر از خاکستر حوادث برآورده است. از تعطیلی موقت و بسته شدن درهایش به دلیل بازسازی گرفته تا توقف اکران فیلم و خاموشی سینما به بهانه نبود مخاطب، ققنوس همه را تجربه کرده، اما آنچه که در تمام این سال‌ها دست نخورده باقی مانده بود و تهدید نمی‌شد وجود و تداوم حیات آن بود. در طول این سال‌ها به هر راه و بهانه‌ای که شده چراغ تنها سالن سینمای منطقه را فروزان و درهایش را گشوده نگه داشته بودند اما، امسال اتفاق شومی برای ققنوس افتاده. چند ماه می‌شود که این سینما را تخریب و به حال خود رها کرده‌اند. موضوع نگران‌کننده اینکه در لابه‌لای دعواهای حقوقی بر سر مالکیت زمین این ملک، مشخص نیست و چه آینده‌ای انتظار آن است. البته معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری، خبرهای خوبی برای شهروندان دارد و علاوه بر وعده بازگشت ققنوس، از ساخته شدن ۲ تا ۳ سینمای دیگر در منطقه می‌گوید. به بهانه روز سینما نگاهی به آخرین وضعیت سینما ققنوس انداختیم و در کنار آن موضوع کمبود سالن‌های سینما در منطقه ۲۱ را نیز بررسی کردیم.

بررسی و پرس‌وجوهای‌مان درباره سرنوشت سینما ققنوس از روابط‌عمومی شهرداری منطقه ۲۱ آغاز شد. در این مدت هیچ خبری درباره این سالن سینما روی خروجی سایت شهرداری منطقه قرار نگرفته است. نه از تخریب ساختمان فرهنگسرا که سینما ققنوس هم بخشی از آن است خبری مخابره کردند و نه از برنامه‌ای که برای آنجا در نظر گرفته شده و سرنوشت این مکان چیزی نوشتند. پرس‌وجوی‌های مستقیم ما هم بی‌نتیجه و بی‌جواب می‌ماند و تنها پاسخی که گرفتیم این بود که «سینما ققنوس تعطیل شده است» و «منطقه ۲۱ فعلاً سینما ندارد.» آن‌طور که روابط‌عمومی شهرداری منطقه اعلام می‌کند هنوز مشخص نیست چه برنامه‌ای برای ققنوس دارند و قرار است چه اتفاقی برای آن بیفتد. خلاصه کلام اینکه ققنوس فعلاً تخریب شده، اما سرنوشت و آینده آن مجهول و نا معلوم است. بعد از پرس‌وجوهای غیررسمی و تحقیقات درباره سینما ققنوس و دلیل تخریب آن به مطالب و اطلاعات جالبی رسیدیم. اینکه سینما و زمین آن در یک چالش حقوقی بزرگ و پیچیده گرفتار شده که نتیجه و زمان پایان یافتن آن را نمی‌شود تخمین زد. سینما ققنوس که تاریخچه آن به اوایل دهه ۸۰ برمی‌گردد و قدمتی در حدود ۱۸ سال دارد فعلاً به ته خط رسیده و مشخص نیست چه زمانی بتواند از این آتش اختلاف و دعوای حقوقی، رها شده و دوباره به پرواز دربیاید.

یک زمین و ۴ مدعی!
شهرداری منطقه قصد داشت به جای ساختمان فرهنگسرا که سینما ققنوس هم بخشی از آن بود یک پردیس سینمایی و فرهنگی بسازد، اما پس از تخریب بخش‌هایی از ساختمان وجود معارض‌هایی که روی این زمین ادعای مالکیت دارند مشکل‌ساز و باعث ‌شده که طرح نیمه‌کاره رها شود. تا روشن شدن وضعیت و تعیین تکلیف قانونی درهای این ساختمان بسته است. تنهاکاری که شهرداری منطقه موفق به انجام آن شد انتقال درختان داخل حیاط به فضای سبز مسکن ویژه تهرانسر است. به گفته اهالی محله این درختان صحیح و سالم هستند و عملیات جابه‌جایی آنها موفقیت‌آمیز بود. تعاونی مصرف‌کنندگان تهرانسر یا همان تعاونی ساختمانی کارمندان نفت سابق، ستاد اجرایی فرمان امام(ره) ، سازمان زمین شهری و شهرداری مدعیان مالکیت زمین و طرف‌های درگیر در این پرونده هستند و کارهای حقوقی و دادگاه رسیدگی‌کننده به این پرونده همچنان درحال پیگیری و برگزاری است. این پرونده تفسیر و جزئیات فراوانی دارد که پرداخت به آنها در این مقال و مجال نمی‌گنجد و از طرف دیگر ارتباطی به سوژه ما ندارد. در مجموع فقط می‌توان گفت که سرنوشت سینما ققنوس مبهم و نامشخص است. اینکه رأی نهایی چه زمانی صادر خواهد شد، کدام طرف، این جنگ حقوقی را می‌برد و طرف برنده چه تصمیمی برای این زمین می‌گیرد فعلاً پاسخ دقیق و قطعی برای آن وجود ندارد.

امید به حل اختلافات
با همه این مشکلات صحبت‌های معاون فرهنـــگی و اجـــتماعی شـــــهردار منطقه امیـــــد بخــش است. «حســــــــین معینی‌کربکندی» از تلاش‌های شهردار منطقه برای حل شدن مشکل سینما ققنوس و رسیدن به توافق‌های اولیه خبرداده و به همشهری محله می‌گوید: «شهردار منطقه درحال پیگیری مشکل سینما ققنوس است و تلاش می‌کند مشکل به‌وجود آمده را حل و فصل کند. کارها و توافق‌های اولیه برای ساخت یک مجموعه فرهنگی و تفریحی که سینما ققنوس هم بخشی از آن است انجام شده است. ان‌شاءالله سینما ققنوس بهتر از قبل بر می‌گردد و احیا می‌شود و در اختیار شهروندان خواهد بود.» برخلاف آنچه که غیررسمی از این طرف و آن طرف شنیده می‌شود، صحبت‌های این مقام مسئول ارشد در شهرداری منطقه بارقه‌ای از امید را برای پرواز دوباره ققنوس از آتش و خاکستر اختلاف پیش آمده در دل زنده می‌کند.

ساخت ۲ سینما و پردیس
معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه ۲۱ خبرهای خوب دیگری هم برای اهالی و علاقه‌مندان فیلم و سینما دارد. «حسن‌معینی‌کربکندی» از صدور مجوز برای ساخت ۲ سینمای جدید در محله تهرانسر خبر می‌دهد: «۲ مجوز برای ساخت سینما توسط بخش خصوصی صادر شده است. ساخت یکی از این سینماها در ابتدای محله تهرانسر شروع شده و در حال انجام است.» خبرخوش دیگر اینکه ساخت مشارکتی یک پردیس سینمایی در محله وردآورد هم در دست مطالعه و برررسی است: «یک قطعه زمین درپشت سرای محله وردآورد را به شرکت توسعه فضاهای فرهنگی معرفی کرده‌ایم تا در آنجا یک پردیس سینمایی ساخته شود. فعلاً این شرکت در حال مطالعه و بررسی طرح است که اگر نهایی شود ساخت سومین سینمای جدید در منطقه کلنگ‌زنی خواهد شد تا علاوه بر سینمای ققنوس، ۲ سینما و پردیس سینمایی دیگر در منطقه داشته باشیم.»

هر سرای محله یک سالن سینما
یک خبر خوب سینمایی دیگر برای اهالی منطقه ۲۱ اینکه شهرداری برای جبران نبود سالن سینما در منطقه و تا بازگشت ققنوس و ساخته شدن سینماهایی که مجوز گرفته‌اند قصد دارد طبق یک برنامه هماهنگ و منظم در هرکدام از سراهای محله برای اهالی فیلم اکران کند. معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه امیدوار است با اجرای این طرح، بخشی از نیاز شهروندان به فیلم و سینما برطرف شود: «برنامه‌ای برای نیمه دوم سال در نظر گرفته‌ایم که بر اساس آن در سالن اجتماعات‌ سراهای محله برای خانواده‌ها فیلم اکران می‌شود. به این‌ترتیب تا حل شدن مشکل سینما ققنوس و ساخته شدن دیگر سینماهای منطقه، سالن اجتماعات ‌سراهای محله هرکدام به یک سالن سینما برای استفاده شهروندان تبدیل خواهد شد.»

کد خبر 455037

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha