همشهری آنلاین: معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی معتقد است، دلیل کاهش تراز آب دریای خزر عمدتا طبیعی است که بر اثر کاهش بارندگی در حوضه ولگا بوجود آمده است.

علت کاهش تراز آب خزر

به گزارش ایسنا، دکتر حمید علیزاده در حاشیه کارگاه «چالش‌ها در شرایط تراز آب، تغییر اقلیم و فعالیت انسانی در خلیج گرگان» که در دانشگاه منابع طبیعی گرگان برگزار شد، گفت: دریای خزر نوسانات طبیعی خودش را پشت سر می‌گذارد و گاهی تراز آب بالا و گاهی تراز آب پایین می‌آید که مهم‌ترین دلیل آن عوامل اقلیمی است.

وی بیان کرد:‌ بزرگ‌ترین رودخانه ورودی به خزر، ولگا است که ۹۰ درصد آبدهی رودخانه‌ای و ۸۰ درصد کل آب ورودی به خزر را تامین می‌کند.

علیزاده افزود: هرگاه ورودی آب رودخانه ولگا که مهم‌ترین تامین‌کننده آب به دریای خزر است، کاهش یابد سطح آب خزر پایین و هرگاه ورودی افزایش یابد، سطح آب خزر بالا می‌آید.

معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی گفت:‌ در سال‌های اخیر به دلیل انجام فعالیت‌های صنعتی و کشاورزی مصرف آب صعودی بوده اما در حوضه ولگا مصرف آب کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به این که دلیل پایین آمدن تراز آب خزر، افزایش مصرف آب در ولگا نیست، گفت: مطالعات نشان داده که از سال ۱۹۹۱ میلادی تا سال ۲۰۱۸ مصرف آب در حوزه خزر از حدود ۵۵ میلیارد مترمکعب به ۴۳ میلیارد مترمکعب کاهش پیدا کرده است.

علیزاده با اشاره به کاهش سطح آب خلیج گرگان، تصریح کرد: خلیج گرگان در سال ۱۳۵۶ نیز تجربه کاهش سطح آب را داشت ولی خشک و نابود نشد و دوباره بعد از افزایش تراز آب خزر، خودش را پیدا کرد و دوباره محیط زیست در آن رونق گرفت.

معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی تاکید کرد: در شرایطی که طبیعت چرخه کم آبی و پر آبی را طی می‌کند و فشار زیادی به محیط وارد می‌شود، ما باید فشار انسانی را کم کنیم.

کد خبر 454981

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha