شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۶
۰ نفر

پوپک قاسمی-  اردبیل - خبرنگار: استان اردبیل از نظر سرانه ورزشی در پایین‌ترین رتبه‌های کشور قرار دارد. این مشکل می‌تواند در افزایش آسیب‌های اجتماعی دخیل باشد و باید مسئولان برنامه‌ریزی‌های جامعی برای افزایش زیرساخت‌ها و تامین امکانات ورزشی انجام دهند.

عبور ورزش اردبیل از خط فقر

۳ برابر شدن اعتبارات ملی اداره کل ورزش و جوانان استان خبر خوبی بود که در روزهای اخیر منتشر شد. برای اطلاع از وضعیت زیرساخت‌های ورزش استان و مشکلات و چشم‌اندازها پای صحبت‌های «بهرام آقاخانی» مدیرکل ورزش و جوانان استان نشستیم که حرف‌هایش را در ادامه می‌خوانید.  

  • با ۳ برابر شدن اعتبارات ملی اداره کل ورزش و جوانان چه پروژه‌هایی در اولویت این اعتبارات قرار دارند؟

پروژه‌های مهمی در تمام شهرستان‌های استان داریم که در نظر داریم ۲۰ پروژه از آنها را با این اعتبارات به حد بهره‌برداری یا پیشرفت مطلوب برسانیم. پروژه زمین چمن طبیعی در پارس‌آباد و بابک و تکمیل زمین چمن‌های مصنوعی به همراه پیست در شهرستان‌های گرمی، مشگین‌شهر و هیر را می‌توان از مهم‌ترین پروژه‌های استان برشمرد.

  • میانگین سرانه ورزشی استان حدود یک متر مربع است و در این میان اردبیل و ۲ شهرستان شمال استان (گرمی و پارس‌آباد) جزو محروم‌ترین‌ها هستند. آیا برای تامین فضای ورزشی و زیرساخت‌های این شهرستان‌ها برنامه‌ریزی شده است؟

برای جبران این کمبودها پروژه‌های زیادی در این ۳ شهرستان در حال اجراست. ورزشگاه ۳ هزار نفری در پارس‌آباد و گرمی، سالن سه‌گانه شهری و خانه وزنه‌برداری پارس‌آباد نمونه تلاش‌ها برای تامین زیرساخت‌های ورزشی در شهرستان‌های محروم به لحاظ سرانه ورزشی هستند. در اردبیل هم به دلیل این‌که نصف جمعیت استان در این شهر ساکن هستند، ‌ سرانه فضای ورزشی در کمترین حد قرار گرفته است. پروژه طبقاتی (۵ طبقه) در مجموعه ورزشی تختی و بهسازی سالن ۱۲ بهمن از جمله پروژه‌هایی هستند که می‌توانند این آمارها را بهبود بخشند.  

  • به نظر شما از نظر زیرساختی مهم‌ترین مشکل استان اردبیل در حوزه ورزش چیست؟

در حال حاضر - علاوه بر کمبود سرانه و امکانات - نبود نگاه تخصصی که از گذشته وجود داشته، باعث شده است ورزشکاران رشته‌های ورزشی نتوانند به صورت تخصصی در سالن‌ها تمرین کنند. نگاه تخصصی هم در حوزه سخت‌افزاری و هم نرم‌افزاری لازمه توسعه ورزش است. ما سعی می‌کنیم در این زمینه سالن‌های مخصوص رشته‌های ورزشی را احداث یا تجهیز کنیم. نمونه آن سالن شاه‌میری نمین است که سالن تخصصی کشتی و میزبان همه مسابقات کشتی در همه رده‌ها و سطوح خواهد بود. سال گذشته نیز خانه کشتی در سرعین بهره‌برداری شد و برای رشته‌های دیگر مانند والیبال و بسکتبال نیز برنامه‌هایی داریم.

  • احداث کمپ تیم ‌ملی در سرعین، با وجود این‌که سال‌ها از مطرح شدن آن می‌گذرد، همچنان بلاتکلیف است. مشکل آن با وجود نیاز حیاتی توریسم ورزشی سرعین چیست؟

برای احداث کمپ تیم‌ ملی باید بخش خصوصی ورود کند که در مقطعی «علی دایی» ورزشکار مطرح اردبیلی برای احداث آن اعلام آمادگی کرد. اما اختصاص زمین بزرگ‌ترین مشکل کمپ تیم‌ ملی است چون تاکنون زمین مناسب با وسعت و شرایط لازم برای این پروژه اختصاص نیافته است.

  • در جنوب استان چه پروژه‌هایی دارید؟

شهرستان کوثر با ۱۱/۲ متر مربع بیشترین سرانه فضای ورزشی استان را دارد. البته این اداره کل برای تجهیز و بهسازی این فضاها تلاش خواهد کرد. خلخال دیگر شهرستان جنوب استان هم با داشتن حدود یک مترمربع سرانه فضای ورزشی در حد میانگین استانی است. با این حال، احداث زورخانه و سالن‌های ورزشی روستایی مانند طولاش و اندبیل از جمله پروژه‌های اداره کل ورزش و جوانان در خلخال است.

  • آیا ایده‌های خاصی برای پروژه‌های ورزشی استان دارید؟

احداث موزه ورزش از ایده‌های مورد نظر ماست که سعی می‌کنیم به‌زودی، پس از پایان مراحل طراحی و مطالعه، آن را عملیاتی کنیم. این موزه می‌تواند، ضمن نشان دادن مفاخر ورزشی استان، در جذب گردشگر هم تاثیرگذار باشد. باشگاه گالاتاسرای ترکیه از محل راه‌اندازی چنین موزه‌ای درآمد بسیار چشمگیری دارد. همچنین، یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های اداره کل ورزش و جوانان پیست اسکیت است که طراحی آن در خاورمیانه بی‌نظیر است و اکنون ۳۵ درصد پیشرفت دارد. پیش‌بینی می‌شود، با تامین اعتبار مناسب، تا پایان سال ۹۹ تکمیل شود. این پروژه بعد از تکمیل به یکی از نمادهای معماری استان تبدیل خواهد شد و فقط جنبه ورزشی ندارد، بلکه از نظر گردشگری نیز تاثیر زیادی خواهد داشت. تله‌اسکی نمین هم که با ۵ میلیارد تومان اعتبار در حال احداث است.  به دلیل زیبایی بی‌نظیر پیست اسکی چمن فندقلو از پروژه‌های منحصر به فرد ماست که بعد از اجرایی شدن، علاوه بر اسکی‌بازان، عموم مردم می‌توانند از آن استفاده کنند.

  • نیاز به مشارکت بخش خصوصی

استان اردبیل در حالی با فقر سرانه فضای ورزشی مواجه است که در زمینه آسیب‌های اجتماعی در شرایط بحرانی به سر می‌برد. تامین فضای ورزشی کافی و مناسب می‌تواند در حل بسیاری از مشکلات کارگشا باشد. میانگین سرانه فضای ورزش کشور حدود ۲ متر مربع است که سهم اردبیل از آن تنها ۳۲ سانتیمتر مربع و سهم استان یک متر مربع است. در حالی تلاش‌ها برای رساندن سرانه فضای ورزشی به ۲۰/۱ متر مربع هدفگذاری شده است که نیاز به مشارکت بخش خصوصی احساس می‌شود.

به گفته مدیرکل ورزش و جوانان استان، جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای تجهیز و نوسازی سالن‌های ورزشی استان اردبیل از برنامه‌های این اداره کل در کنار توجه به ورزش‌های قهرمانی و همگانی است. «بهرام آقاخانی» معتقد است ورزشکاران استان اردبیل در رشته‌های مختلف ثابت کرده‌اند که لیاقت برخورداری از تجهیزات و امکانات نوین ورزشی را دارند. بر این اساس نیاز است از ظرفیت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به نحو اساسی استفاده شود.

  • جدول سرانه ورزشی شهرهای استان اردبیل

رتبه استانی    نام شهرستان    سرانه فضای ورزشی(متر مربع)
۱ وثر    ۱۱/۲
۲    نیر    ۰۴/۱
۳    سرعین    ۰۲/۱
۴    بیله‌سوار    ۱
۴    مشگین‌شهر    ۱
۴    نمین    ۱
۵    خلخال    ۹۶/۰
۶    گرمی    ۷۵/۰
۷    پارس‌آباد    ۶۶/۰
۸    اردبیل    ۳۲/۰

کد خبر 454950

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha