شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰
۰ نفر

در دوره ۸ ساله‌ای که طرح زیرزمینی‌شدن خط آهن تهران‌ـ تبریز به طول انجامید، گذر مسئولان زیادی به منطقه ۱۷ افتاد و میان آنها و مدیران شهری جلسات بسیاری برگزار شد تا برای به سرانجام‌رسیدن این طرح کشدار و طولانی چاره‌جویی شود.

محسن رفسنجانی

اکنون فصل میوه‌چینی رسیده و افتتاح طرح‌های کوچک و بزرگ در حریم آزادشده خط آهن تهران‌ـ تبریز برای دیدار اهالی و مسئولان بهانه‌های دلچسبی فراهم می‌کند. افتتاح مجموعه تفریحی‌ـ ورزشی شهید مایلی از جمله این بهانه‌های شیرین است که سبب شد «محسن هاشمی‌رفسنجانی» و «حسن خلیل‌آبادی» مهمان اهالی و مدیران شهری منطقه ۱۷ باشند. در این دیدار ۲ پروژه دیگر نیز افتتاح شد و «محمود کلهری» شهردار منطقه، طرح‌های آینده مدیریت شهری را تشریح کرد.
***
رئیس شورای اسلامی شهر تهران خوش‌قول و منظم است و بدون تأخیر سر می‌رسد. مهمانان یا به قولی میزبانان مراسم که مسئولان قسمت‌های مختلف شهرداری و ائمه جماعت منطقه هستند، در سالن کنفرانس شهرداری منطقه انتظار «محسن هاشمی‌رفسنجانی» را می‌کشند. چاق‌سلامتی هاشمی با حاضران به عادت معمولش کوتاه است تا شهردار منطقه ۱۷ رشته کلام را در دست بگیرد و بحث‌های جدی شروع شود. توضیحات کلهری درباره پروژه‌های آماده بهره‌برداری مختصر است، اما برای آینده برنامه‌های پروپیمانی دارد که به تفصیل شرح می‌دهد. او می‌گوید: «۲۰ سال پیش کمیسیون ماده ۵ طرحی تصویب کرد که براساس آن در ضلع شرقی حرم امامزاده حسن(ع) پاساژی تجاری ساخته و در ازای آن، ضلع غربی حرم به فضای سبز تبدیل شود. پاساژ سال‌ها پیش‌ساخته شده، ولی برای ایجاد فضای سبز اقدامی نشده است. این طرح معوق را پیگیری کردیم و براساس توافقی که با اداره اوقاف و امور خیریه داشتیم، تا ۳ ماه دیگر ۲۳ پلاک ضلع غربی حرم تملک و فضای سبز به مساحت ۸۰۰ کیلومترمربع به وجود می‌آید.» ساخت پردیس سینمایی در مجتمع فرهنگی ‌ـ تجاری رضوان طرح دیگری است که کلهری در برنامه ‌کاری خود پیش‌بینی کرده است. او می‌گوید: «در این مجتمع شهربازی خردسالان و بزگسالان ایجاد می‌شود. زمین مجاور مجتمع با ۱۳ هزارمتر مساحت، برای رفع کمبود پارکینگ محله امامزاده حسن(ع) ظرفیت مناسبی است و فضای سبزی که برای طبقه فوقانی این پارکینگ در نظر گرفته‌ایم، به زیبایی بصری و افزایش سرانه فضای سبز محله امامزاده حسن(ع) کمک قابل توجهی می‌کند.»

  • محور ابوذر ساماندهی می‌شود
    در این منطقه ۷۶۰ تیربرق چوبی و فرسوده وجود دارد که ۸۰ مورد تعویض و جابه‌جا شده‌اند و کلهری در تلاش است که به طرح ساماندهی تیرهای برق فرسوده سرعت بیشتری ببخشد. شورایاران منطقه در جمع مهمانان هستند وسراپا گوشند تا بدانند محله آنها از این طرح‌ها چه سهمی دارد؟ شهردار برای شورایاران محله بلورسازی خبر خوشحال‌کننده‌ای دارد. او می‌گوید: «در محله ۸ (بلورسازی) که محله‌ای محروم و کم‌برخوردار است، ساخت مرکزی خدماتی، رفاهی، ورزشی و درمانی شروع شده و با تملک ۷۲ پلاک، فضای لازم برای ساخت کریدور سبز به مساحت ۴ هزارمترمربع آماده شده است. تاکنون ۵۲ پلاک از ۷۲ پلاک معارض تملک و هفته پیش ۸ پلاک را تخریب کردیم.» ساماندهی محور ابوذر از دغدغه‌های شهردار منطقه ۱۷ است که با حاضران در میان می‌گذارد. او می‌گوید: «خیابان ابوذر از محورهای قدیمی و شاخص منطقه است که به‌زودی زوائد فیزیکی مانند تیرهای برق چوبی، پیشروی کاسبان در خیابان و... حذف و به محوری فاخر تبدیل می‌شود.» از راه رسیدن «حسن خلیل‌آبادی» عضو شورای اسلامی شهر تهران، جمع مهمانان را کامل می‌کند و نوبت بازدید و افتتاح پروژه‌ها می‌رسد.
  • در این ورزشگاه به روی اهالی باز است

 حوزه علمیه حضرت ابوطالب(ع) نخستین مکانی است که توسط اعضای شورای اسلامی شهر تهران افتتاح می‌شود. زمین مخروبه‌ای که در مجاورت ساختمان قدیمی حوزه قرار داشت، به بنا اضافه و ملک بازسازی شده است. در ورودی حوزه، طاق نصرتی از جنس گل و سبزه زده شده و همه جا برای برگزاری مراسم افتتاحیه آراسته و منظم است. حوزه علمیه حضرت ابوطالب(ع) برای تشکیل کلاس‌های درس و سکونت طلاب فضای کافی نداشت و با اضافه‌شدن زمین مخروبه، فضای حوزه وسعت پیدا کرده و این محل ساماندهی شده است. در حریم ریل آهن تهران‌ـ اهواز صندلی چیده شده و خانواده شهید مایلی و تعدادی از اهالی آمده‌اند تا مراسم افتتاح مجتمع ورزشی شهید مایلی برگزار شود، ولی به جای سخنرانی و مراسم رسمی معمول، برش‌هایی از فیلم برنامه‌ها و مراسمی که پیش از افتتاحیه و با حضور مردم در آنجا برگزار شده نمایش داده می‌شود. ورزشگاهی که به نام شهید مایلی نامگذاری می‌شود و کلید آن به‌صورت نمادین به مادر شهید صبوری اهدا می‌شود، برخلاف باشگاه‌های دیگر سرپوشیده‌ نیست و قفل و در و دیواری ندارد، بلکه ۷ هزارمترمربع از فضای حریم خط تهران‌ـ تبریز برای زمین بازی کودکان، زمین‌چمن و زمین‌های والیبال و بسکتبال مناسب‌سازی شده است.

  • در ضلع غربی هم ورزشگاه بسازید

در هریک از این زمین‌ها چند کودک یا نوجوان مشغول بازی و جست‌وخیز هستند، حتی حضور مهمانان که برای بازدید به زمین‌های بازی می‌روند، سبب نمی‌شود که بچه‌ها لحظه‌ای از لذت پیچ‌وتاب خوردن روی سرسره‌های پلاستیکی چشمپوشی کنند و در پاسخ هاشمی که میزان رضایت آنها از امکانات موجود را می‌پرسد، یکی از کودکان جواب می‌دهد: «اینجا خیلی خوب است، ولی ما شهربازی و وسایل برقی هم می‌خواهیم. بگویید اجازه دهند ما هم در زمین چمن بازی کنیم. فقط به بزرگ‌ترها زمین را اجاره می‌دهند.» در این میان بزرگ‌ترها نیز فرصت را برای درددل با اعضای شورای اسلامی و مدیران شهری غنیمت می‌شمرند. بانویی که با دختر نوجوانش مشغول بازی است، می‌گوید: «اینجا بعد از زیرزمینی‌شدن خط آهن، پر از معتاد و اراذل و اوباش شده بود، ولی با ساماندهی زمین‌های آزاد شده، حالا بچه‌های محله جایی برای بازی و ورزش دارند. این محله پرجمعیت است و به محل‌های تفریحی و ورزشی بیشتری نیاز دارد. درضلع غربی حرم امامزاده حسن(ع) هم فضایی با همین وسعت وجود دارد که اگر این امکانات را ایجاد کنند، دیگر لازم نیست کودکان راه درازی را طی کنند و برای بازی به این زمین بیایند.» روکش‌شدن آسفالت خیابان شهید رشیدی‌ جهان هم که از درخواست‌های اهالی بوده، خبر خوب دیگری است که کلهری موقع بدرقه مهمانان اعلام می‌کند.

کد خبر 454873

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha