پس از انتشار خبرهایی درباره واگذاری مراکز بهاران شهرداری به سازمان بهزیستی، معاون توسعه پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی کشور تأکید کرد که بهزیستی به‌دنبال گرفتن ساختمان از شهرداری تهران نیست.

مرکز ترک اعتیاد کمپ بهاران

به گزارش همشهری، «فرید براتی‌سده» همچنین از همکاری این سازمان با شهرداری انتقاد کرده و فعالیت‌های بهزیستی را کامل مستقل از خدماتی دانسته که شهرداری در اختیار این نهاد گذاشته است. معاون سازمان بهزیستی بیش از همه، تحویل گرفتن مراکز بهاران از شهرداری را رد کرده و خواستار خروج شهرداری از این گروه فعالیت‌ها شده است.

براتی‌سده در این‌باره می‌گوید: شهرداری‌ها و به‌خصوص شهرداری تهران طبق قانون برنامه ششم مصوب مجلس و نیز مصوبات ستاد مبارزه با موادمخدر که ریاست آن با رئیس‌جمهور است و وزیر کشور هم به‌عنوان فرد مرتبط با شهرداری‌ها و شوراهای شهر در جلسات آن حضور دارد، وظایفی دارند که باید به آنها عمل کنند اما در بهزیستی اصلا و ابدا نه به‌دنبال این بودیم که ساختمانی از شهرداری بگیریم و نه اساسا اعتقاد داریم که ورود شهرداری خیلی اثربخش است.

او اظهار می‌کند: اینکه در یک جایی تصمیمی گرفته شده که ساختمانی به بهزیستی بدهند تأثیری بر کار ما ندارد؛ چون ما در حال انجام وظایف و کار خودمان هستیم. ارتباط ما به‌عنوان بهزیستی با بخش غیردولتی و مؤسسات مردم‌نهاد فعال در حوزه اعتیاد به‌مراتب بیشتر از شهرداری است.

معاون توسعه، پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: در جلسه‌ای که معاون فرهنگی و اجتماعی وقت شهرداری تهران(شجاع‌پوریان) و رئیس وقت بهزیستی (محسنی بندپی) در آن حضور داشتند، بحثی پیش آمد که شهرداری و بهزیستی در مورد مراکز توانمندسازی کار کنند و قرار شد تا همکاری مشترکی با هم داشته باشند. علت همکاری هم این بود که با توجه به تجربه بهاران شهرداری گفته بود خیلی در این حوزه متخصص نیست و از بهزیستی خواستند که این مراکز را بگیرد و به پروتکل‌های خودش عمل کند. در جلسات شوراهای هماهنگی مبارزه با موادمخدر قرار شد ۸ مرکز را بدهند به بهزیستی که نشد و بعد تصمیم گرفتند که ۲ مرکز را به کودکان کار اختصاص بدهند.

  • پذیرش ۱۵۳ هزار نفر شب مددجو 

همزمان با اظهارات براتی‌سده، مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران از پذیرش ۱۵۳ هزار و ۶۸۹ نفر شب مددجو در گرمخانه‌های پایتخت در ۶ ماه نخست امسال خبر داد.

سیدنجم‌الدین محمدی با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهد که در ۶‌ماه نخست امسال، گرمخانه خاوران بیشترین تعداد مددجویان را پذیرش کرده است، می‌گوید: از ۱۵۳ هزار و ۶۸۹ نفر شب مددجو، ۶۳ هزار و ۵۰۰ نفر در مددسرای خاوران پذیرش شده‌اند. نکته مهم این است که ۵۶۲۰ نفر از مددجویان برای نخستین‌بار در گرمخانه‌ها پذیرش شدند و پس از آن به‌طور مرتب در این مراکز حضور پیدا کرده‌اند.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به پذیرش ۲۰ هزار و ۳۶۶ نفر شب مددجوی زن در گرمخانه منطقه ۱۲ و ۲۲ اظهار می‌کند: قاعده پذیرش در گرمخانه‌ها این است که افراد زیر ۱۸ سال و بالای ۵۰ سال به‌دلیل سن پایین یا کهولت به مراکز بهزیستی ارجاع داده شوند. در نتیجه از میان گروه‌های سنی موجود، زنان و مردان ۳۵ تا ۵۰ سال بیشترین فراوانی مددجویان در گرمخانه‌ها را تشکیل می‌دهند.

محمدی می‌افزاید: به‌طور معمول ۱۴ گرمخانه دائمی ذیل نظارت شهرداری تهران فعالیت می‌کنند که در شب‌های سرد پاییز و زمستان در کنار این مراکز، ۴ گرمخانه اضطراری در مناطق ۱، ۶، ۱۳ و ۱۴ نیز مددجویان را پذیرش می‌کنند. تلاش مدیریت شهری این است تا هیچ‌یک از افراد بی‌خانمان شب را در خیابان سپری نکنند.

کد خبر 454675

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha