سه‌شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۰
۰ نفر

سیدمرتضی احمدپور - تبریز – خبرنگار : سال ۹۳ بود که بیمارستان ۱۲۴ تختی امام سجاد(ع) در شمال شرق تبریز با حضور عالی‌ترین مسئولان کشوری به بهره‌برداری رسید.

بیمارستان

شهروندان تبریزی که ده‌ها بنر افتتاحیه مقابل این بیمارستان را مشاهده کردند چشم‌انتظار ارائه خدمات درمانی این مرکز بودند اما از فردای روز افتتاح در این بیمارستان بسته و پس از ۳ سال گشوده شد. هرچند باز هم خبری از خدمات درمانی کامل نبود، پس از یک سال در روزهای اخیر برای ۲۷ تخت تخصصی این بیمارستان اقدام به پذیرش بیمار شده است، اما این بیمارستان با یک‌سوم ظرفیت‌های خدماتی‌اش کار می‌کند و تا راه‌اندازی کامل و ارائه خدمات مطلوب به شهروندان فاصله دارد.  

  • راه دشوار آغاز به کار

ساختمان مرکز درمانی امام سجاد(ع)، وابسته به معاونت درمانی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، بیش از یک دهه قبل به اتمام رسید و حتی در آن زمان تجهیزات درمانی شامل تخت بیمارستانی و ملزومات دیگر خریده و به این ساختمان منتقل شد. مسئولان دانشگاه آزاد در آن مقطع اعلام کردند این مرکز قابل بهره‌برداری است اما معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز این مرکز درمانی را به علت فعالیت هم‌زمان بیمارستان زکریا، وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی، غیرمجاز دانست.  استدلال مسئولان دانشگاه علوم پزشکی این بود که چون دانشگاه آزاد یک مرکز آموزشی است و راه‌اندازی مرکز درمانی صرفاً با اولویت پژوهشی و آموزشی است، نمی‌تواند ۲ مرکز درمانی هم‌زمان در تبریز داشته باشد و باید بیمارستان زکریا تعطیل شود تا بیمارستان امام سجاد(ع) مجاز به کار باشد.

استدلال معاونت درمان دانشگاه آزاد نیز این بود که بیمارستان امام سجاد(ع) یک مرکز درمانی تخصصی و فوق‌تخصصی پیشرفته‌تر است و فعالیت هم‌زمان این ۲ مرکز درمانی چندان تداخل نخواهد داشت. کش و قوس این اختلافات ۳ سال طول کشید. در این مدت تجهیزات درمانی تازه خریداری شده در داخل ییمارستان خاک می‌خورد. حتی تهیه عکس پنهانی از سوی یکی از عکاسان تبریزی از داخل بیمارستان و تجهیزات خاک‌خورده در آن مقطع نیز واکنش‌هایی در استان و در محافل درمانی به دنبال داشت. در نهایت سال گذشته برای ۲۳ تخت این بیمارستان پذیرش بیمار صورت گرفت و در روزهای اخیر با افزایش ۲۷ تخت این تعداد تخت درمانی در بیمارستان امام سجاد(ع) به ۵۰ تخت رسیده است.  

  • ارائه خدمات در ۵۰ تخت 

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز با بیان این‌که این دانشگاه یک مرکز آموزشی و پژوهشی است، بیان می‌کند: رسالت این مرکز آموزش و پژوهش است و اگر این دانشگاه در حوزه درمانی ورود پیدا می‌کند به واسطه نیاز دانشگاه به امور بالینی است؛ بنابراین انتظارات از این دانشگاه هم باید در این محدوده و با توجه به وظایف دانشگاه باشد.   «محمود بهشتی» تاکید می‌کند: سال گذشته توانستیم مجوز رسمی فعالیت از دانشگاه علوم پزشکی تبریز را دریافت کنیم و در حال حاضر ۵۰ تخت در ۲ بخش به ارائه خدمات می‌پردازند و به عنوان یک بیمارستان تخصصی و فوق‌تخصصی به شهروندان خدمات درمانی ارائه می‌دهد. استفاده از تمام ظرفیت این بیمارستان با توجه به هزینه‌های بالای تجهیزات پزشکی و کمبود نیروی درمانی متخصص و فوق‌متخصص زمان‌بر خواهد بود ولی تلاش می‌شود به عنوان یک مرکز آموزشی و پژوهشی از بهترین استادان در این مرکز بهره‌ ببریم.  

وی در پاسخ به هزینه‌های بالای دریافتی از بیماران در این مرکز درمانی عنوان می‌کند: این مرکز درمانی به عنوان یک بیمارستان عمومی و غیردولتی فعالیت می‌کند و هزینه‌ای که برای خدمات درمانی دریافت می‌شود بیشتر از بیمارستان‌های دولتی و البته کمتر از بیمارستان‌های خصوصی است. در حقیقت در این مرکز نصف هزینه بیمارستان‌های خصوصی از بیماران هزینه دریافت می‌کنیم.  

بهشتی با اشاره به فعالیت این مرکز درمانی به عنوان بزرگ‌ترین مرکز درمانی شمال ‌شرق تبریز عنوان می‌کند: ظرفیت ۱۲۴ تخت‌خوابی این بیمارستان در بخش‌های تخصصی و فوق‌تخصصی به تدریج راه‌اندازی می‌شود و علاوه بر تبریز و استان آمادگی ارائه خدمات درمانی تخصصی به بیماران خارج استانی را هم خواهیم داشت. این مسئول می‌افزاید: نیاز شهروندان به خدمات تخصصی و فوق‌تخصصی در این مرکز وجود دارد و با توجه به دریافت هزینه نصف هزینه بیمارستان‌های خصوصی در این مرکز به عنوان یک مرکز عمومی می‌توان منشأ تحول خوبی در حوزه درمان باشد و از بار مراجعات به مراکز درمانی بزرگ دولتی در تبریز بکاهد.  

  • ارائه خدمات جدید 

رئیس بیمارستان امام سجاد(ع) تبریز هم با اشاره به فعالیت بخش‌های جدید این مرکز درمانی بیان می‌کند: با توجه به کمبود تخت‌های تخصصی در بخش‌های CCU، و NICU و ICU در تبریز راه‌اندازی این ۳ بخش در این مرکز در اولویت قرار گرفته و ۹ تخت در بخش ICU، ۶ تخت در بخش CCU و ۶ تخت در بخش و NICU با اعتبار ۱۰ میلیارد تومان راه‌اندازی شده است.   «علی احمدپور» ادامه می‌دهد: در حوزه خدمات فوق‌تخصصی دندان‌پزشکی نیز این مرکز درمانی ورود کرده و ۶ یونیت دندان‌پزشکی آماده پذیرش خدمات درمانی فوق‌تخصصی در این حوزه است. این بیمارستان ۲۰ هزار متر مربع زیربنا دارد و در حال حاضر در بخش‌های زنان، کودکان، جراحی و داخلی خدمات ارائه می‌دهد. با توجه به وسعت فضای زیربنایی بیمارستان ارائه خدمات مطلوب‌تر برای بیماران میسر است.  

وی تاکید می‌کند: خدمات درمانگاهی در این مرکز هم با حضور پزشکان متخصص و فوق‌متخصص در ۱۳ رشته در این مرکز ارائه می‌شود و شهروندان می‌توانند قبل از ظهر از این خدمات درمانگاهی استفاده کنند. ارائه این خدمات نیز با تعرفه‌های مراکز عمومی خواهد بود و تلاش می‌شود تعداد این رشته‌های درمانگاهی هم با همکاری اطبای فوق‌تخصص بیشتر هم شود.  

  • تجهیز بیمارستان با ۱۰ میلیارد تومان اعتبار 

بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان امام سجاد(ع) در حالی هفته گذشته افتتاح شد که معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد تبریز درباره ارائه خدمات پزشکی در این بیمارستان می‌گوید: هزینه‌های استفاده از خدمات این بیمارستان طبق تعرفه عمومی غیردولتی خواهد بود. «محمود بهشتی» با اشاره به راه‌اندازی بخش ICU با ۹ تخت ویژه و بخش‌های CCU و NICU با ۶ تخت ویژه و مجهز به دستگاه‌های پیشرفته اظهار می‌کند: برای تکمیل این بخش‌ها و خرید تجهیزات آن‌ها اعتباری افزون بر ۱۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.  

بهشتی مشخصه بارز بیمارستان امام سجاد(ع) را دانشگاهی بودن آن عنوان می‌کند و می‌گوید: این بیمارستان وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی است و با نصف تعرفه عمومی غیردولتی خدمات پزشکی و درمانی ارائه می‌دهد. هم‌وطنان علاوه بر دریافت خدمات بیمارستانی می‌توانند از امکانات و خدمات پزشکی ۱۳ درمانگاه تخصصی و مرکز دندان‌پزشکی زیر بیهوشی این بیمارستان نیز بهره‌مند شوند.

کد خبر 454544

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آذربایجان شرقی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha