چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۶
۰ نفر

مراسم سوگواری برای شهادت سرور و سالار شهیدان، امام‌حسین(ع) و یاران باوفای ایشان همزمان با سراسر کشور در ۳ استان خوزستان، لرستان و ایلام نیز برگزار شد

داغ کربلا

 و مردم در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی با حضور در حسینیه‌ها، تکیه‌ها، مساجد، هیات‌های عزاداری و دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی برای شهادت مظلومانه امام بزرگوار به سوگ نشستند و اشک ریختند.

به گزارش همشهری، در این ۳ استان علاوه بر برگزاری عزاداری در هیات‌ها و تکایا و توزیع غذای نذری و چای و شربت و... آیین‌های سوگواری محلی و بومی نیز اجرا شد. خوزستان تعزیه بزرگ شوش را داشت که بزرگ‌ترین آیین شبیه‌خوانی و تعزیه میدانی کشور است و در فهرست آثار ملی ثبت شده و هر سال از صبح تا ظهر عاشورا توسط صدها تعزیه‌خوان برگزار می‌شود و جمعیت زیادی از سراسر استان برای تماشای این تعزیه راهی این شهرستان می‌شوند. لرستانی‌ها در روز عاشورا آیین‌های مهم و تاریخی چهل‌منبر و گل‌مالی را اجرا کردند. در آیین گل‌مالی، زن و مرد و کودک سر و صورت خود را به گل آغشته می‌کنند و برای شهادت امام ‌حسین(ع) اشک می‌ریزند و بر سر و سینه می‌زنند. گل‌مالی نماد اوج ماتم و سوگ لرستانی‌ها برای امام سوم شیعیان است که ۱۳۸۰ سال پیش مظلومانه در صحرای کربلا به شهادت رسید.

ایلامی‌ها نیز علاوه بر اجرای آیین گل‌مالی، آیین معروف چَمَر را مثل هر سال اجرا کردند؛ مراسمی که همراه با سوز و ناله سُرنا برگزار می‌شود. در خوزستان مراسم تاسوعا و عاشورا در تمام شهرها و روستاها برگزار شد و ۴۰۰ هیات عزاداری، علاوه بر داشتن برنامه‌هایی همچون سوگواری و سخنرانی درباره فلسفه عاشورا، با توزیع غذای نذری و قهوه و چای به عزاداران خدمات‌رسانی کردند. مراسم عاشورای حسینی در اهواز در ۶ نقطه مرکزی این کلان‌شهر برگزار شد. حرکت دسته‌های عزاداری در هسته مرکزی شهر در مناطق حصیرآباد، آسیه‌آباد، گلستان، کیانپارس و فاز ۲ پادادشهر بود. همچنین مراسم تاسوعا و عاشورا به صورت ویژه در حسینیه اعظم و حسینیه عاشقان ثارالله برگزار شد. نماز ظهر عاشورا نیز در همه مساجد و حسینیه‌های اهواز خوانده شد، اما نماز اصلی که جمعیت زیادی از مردم را شامل می‌شد، در فلکه دوم کیانپارس با حضور نماینده ولی فقیه در خوزستان برپا شد.

در لرستان مراسم تاسوعا و عاشورا در ۷۰۰ نقطه استان برگزار شد. نماز اصلی ظهر عاشورا نیز با حضور عزاداران حسینی در مصلای الغدیر خرم‌آباد اقامه شد. ارادتمندان اهل بیت(ع) با برپایی ایستگاه‌های صلواتی و توزیع غذای نذری همچون هر سال از عزاداران حسینی پذیرایی کردند و عشق و ارادت خود را به خاندان پیامبر(ص) به نمایش گذاشتند. ایلامی‌ها نیز با برپایی مراسم تاسوعا و عاشورا در همه شهرها و روستاها به سوگ امام عزیز خود نشستند.

در شهر ایلام، دسته‌های عزاداری در شب تاسوعا در میدان ۲۲ بهمن گرد هم آمدند و عزاداران به یاد حضرت عباس(ع) پرچمدار دشت نینوا و دیگر شهدای کربلا به نوحه‌سرایی و سینه‌زنی پرداختند. دسته‌های عزاداری با حرکت در سطح شهر و زنجیرزنی و سینه‌زنی به یاد سرور شهیدان اشک ریختند. در این مراسم مداحان نوحه‌های جانگداز را به زبان فارسی و گویش‌های محلی مرسوم در استان خواندند. در شب عاشورا نیز عزاداری‌ها به شیوه‌ای باشکوه برگزار شد و مردم تا پاسی از شب مشغول سوگواری و سینه‌زنی برای سالار شهیدان بودند. در روز عاشورا عزاداری‌ها ادامه یافت. نماز ظهر روز عاشورا به امامت نماینده ولی فقیه در ایلام در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) شهر ایلام برپا شد. در سال‌های گذشته نماز در میدان ۲۲ بهمن برپا می‌شد. نماز ظهر عاشورا در دیگر شهرستان‌های استان نیز با حضور عزاداران اقامه شد.

کد خبر 454519

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha