سه‌شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: کمیسیون اروپا نقش کابینه یا قوه مجریه اتحادیه را ایفا می‌کند و هر یک از کشورهای عضو، نماینده‌ای در آن دارند. لیست پیشنهادی خانم فون در لاین، رئیس آتی این کمیسیون، نسبت متوازنی از زنان و مردان را ارائه داده است.

کاندیداها

خانم اورزولا فون در لاین، رئیس آتی کمیسیون اروپا، نامزدهای عضویت در این نهاد را معرفی کرد. در فهرستی که روز دوشنبه ۹ سپتامبر منتشر شد، نام ۱۴ مرد و۱۳ زن به چشم می‌خورد. به این ترتیب و برای نخستین مرتبه، تقریبا نیمی از کاندیداها زن هستند.

فون در لاین پیش‌تر وعده برابری جنسیتی در انتخاب اعضای کمیسیون را داده بود. چنانچه پارلمان اروپا به کاندیداهای معرفی شده رای دهد، میزان حضور زنان در کمیسیون یک رکورد خواهد بود.

در حال حاضر این کمیسیون  از ۹زن و ۱۹مرد تشکیل شده و سهم زنان در آن ۳۲درصد است.

ریاست خانم فون در لاین بر کمیسیون اروپا از اول نوامبر ۲۰۱۹ رسمیت می‌یابد. هر یک از اعضای اتحادیه اروپا در این کمیسیون یک عضو دارد ولی چون قرار است بریتانیا ۳۱ اکتبر از اتحادیه خارج شود، هیچ کاندیدایی برای این کشور معرفی نشده است.

فهرست ارائه شده مخالفانی نیز دارد.  بیش از همه انتظار می‌رود علیه کاندیداهای مورد نظر از مجارستان، لهستان و رومانی مقاومت صورت گیرد. یکی از این‌ کاندیداها، وزیر دادگستری سابق مجارستان است که حمایت‌اش از یک لایحه اصلاح قوانین مناقشه‌برانگیز شد. کاندیدای لهستان در اداره اروپایی ضد فساد (OLAF) پرونده دارد و نامزد مورد نظر لهستان با اتهامات مالی روبروست.

خانم فون در لاین می‌خواهد روز سه‌شنبه ۱۰ سپتامبر، وظایف کاندیداهای معرفی شده را تشریح کند. جلسه رای اعتماد پارلمان اروپا به این افراد نیز آخر همین ماه برگزار می‌شود.

کمیسیون اروپا در عمل نقش دولت و قوه مجریه اتحادیه را ایفا می‌کند. این کمیسیون لوایح قانونی را پیشنهاد می‌دهد و بر رعایت قوانین موجود نظارت می‌کند.

فون در لاین که پیش‌تر وزیر دفاع آلمان بوده، اولین زنی است که در تاریخ اتحادیه به مقام ریاست کمیسیون اروپا می‌رسد.

کد خبر 454463

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha