منوچهر سلمان‌زاده، مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از تأسیس کریدور سه‌جانبه کابل- تهران- استانبول در آینده نزدیک خبر داد.

حمل و نقل

راه‌اندازی این کریدور که از دو سال پیش مطرح شده، به عملیات اجرایی نیاز ندارد و فقط با مذاکرات کشورهای واقع در مسیر قابلیت اجرایی پیدا می‌کند.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از تأسیس کریدور سه‌جانبه کابل-تهران-استانبول در آینده نزدیک خبر داد و گفت: در هفتمین اجلاس کمیته مشترک همکاری‌های حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای ایران و افغانستان که اواخر هفته گذشته در کابل برگزار شد، مسائل مختلفی ازجمله مشکلات و نگرانی‌های کامیون داران و تسهیل حمل‌ونقل جاده‌ای مورد بررسی قرار گرفت که به‌زودی آثار آن قابل‌مشاهده خواهد بود.

منوچهر سلمان‌زاده دراین‌باره به ایسنا گفت: در این اجلاس ضمن بحث و بررسی درباره توسعه و فعال‌سازی کریدور کتای، بازدیدهای دوره‌ای طرفین از مرزهای دو کشور جهت حل مشکلات در مرز، برگزاری جلسات مشترک مرزی و... مسئله تأسیس راه‌گذار یا کریدور سه‌جانبه کابل- تهران – استانبول مورد تأکید طرفین قرار گرفت که البته با توجه به اینکه راه‌اندازی این کریدور به عملیات اجرایی نیاز ندارد و تنها با مذاکرات کشورهای طرف این موافقت‌نامه قابلیت اجرایی پیدا می‌کند، به‌زودی این اتفاق خواهد افتاد.

او با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین درخواست‌های طرف افغانستانی در این اجلاس حمایت ایران برای عضویت این کشور در کریدور تراسیکا به‌عنوان یکی از کریدورهای مهم بین‌المللی بود، اظهار کرد: تأکید روی محور چابهار و اصرار افغانستانی‌ها برای استفاده بیشتر از این محور در راستای تفاهم‌نامه سه‌جانبه ایران- افغانستان- هندوستان ازجمله درخواست‌های مهم طرف مقابل بود.

سلمان‌زاده افزود: مشکلات رانندگان، شرکت‌های حمل‌ونقل طرفین و کامیون داران هر دو کشور نیز در این اجلاس مورد بررسی قرار گرفت و به‌عنوان‌مثال برخی ادارات این کشور همسایه در ایام تعطیل حضور نداشتند که کارکرد مرزها را پایین می‌آورد و اینکه اگر کامیونی از ایران در مرز افغانستان به مشکل برخورد می‌کند، این کشور همسایه در راستای حل هر چه سریع‌تر آن قدم بردارد.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: یکی دیگر از تفاهم‌هایی که با افغانستانی‌ها صورت گرفت این بود که کامیون دارانی که در مرز این کشور با مشکلاتی ازجمله اسناد و مدارک لازم مواجه می‌شوند تا حداکثر یک هفته تعیین تکلیف شده و مشکلشان حل شود. در حالت کلی می‌توان گفت مذاکرات و گفت‌وگوهای سازنده، مناسب و مفصل در این زمینه بین دو طرف انجام شد.

سلمان‌زاده افزود: با توجه به اینکه مرزهای ایران و افغانستان به دلیل حجم مبادلات بسیار بالای تجاری شلوغ هستند در راستای ساماندهی مرزها و حل مشکلات مرزی طرفین دو پیشنهاد دادیم که مورد تأیید و موافقت طرفین قرار گرفت. اول اینکه جلسه‌ای طی یک ماه آینده در مرز برگزار شود که ساعات کاری را در مرز افزایش دهیم و ازآنجاکه این اجلاس به‌صورت سالانه برگزار می‌شود، مقرر شد تا هر سه ماه یک‌بار در یکی از مرزهای مشترک نشستی ترتیب دهیم تا مشکلات احتمالی را بررسی کنیم.

او گفت: مشکلات رانندگان در حوزه حمل‌ونقل بین دو کشور به‌صورت کامل بررسی و پیشنهادها و تفاهم‌نامه‌های مناسبی مورد تأیید ایران و افغانستان قرار گرفت. اگر مشکلات و موانعی در حوزه تجاری، بین‌الملل و ... وجود داشته باشد باید دستگاه‌های متولی دیگری درباره آن پاسخ بدهند اما در حوزه حمل‌ونقل کالا و مسافر همه مسائل ارزیابی شده که می‌توان به راه‌اندازی کریدور سه‌جانبه بین کشورهای افغانستان، ایران و ترکیه اشاره کرد که با توجه توافق و تأیید ضمنی طرفین، مقرر شده نخستین اجلاس سه‌جانبه در این زمینه در تهران برگزار شود.

به گزارش همشهری، راه‌اندازی کریدور ترانزیتی کابل – تهران – استانبول در سال ۹۶ در سازمان همکاری اقتصادی اکو مطرح شد. در آن زمان مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل وزارت تجارت و صنایع افغانستان گفت: با موافقت اعضای اکو، کریدور حمل‌ونقلی کابل - تهران- استانبول در قالب همکاری‌های این سازمان اجرایی می‌شود.

سیدیحیی اخلاقی در حاشیه نهمین اجلاس منطقه‌ای ترانزیت و حمل‌ونقل کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) در اسلام‌آباد پاکستان افزود: بحث‌های تخصصی و راهکارهای راه‌اندازی این کریدور حمل‌ونقلی در این اجلاس بررسی می‌شود تا بتوان گامی مثبت در زمینه گسترش همکاری منطقه‌ای و رونق اقتصادی کشورهای عضو برداشته شود.

کد خبر 454324

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha