مسعود میر-روزنامه‌نگار: اوضاع و احوال تابستانی امسال سینمای ایران با آنچه در باکس آفیس سینمای ینگه دنیا رقم خورده یک وجه تشابه دارد؛ آن هم اینکه به‌رغم درخشش چند فیلم پرفروش، مجموع فروش‌ها به رؤیای رکوردزنی تابستانی رنگ واقعیت نزد و همه‌چیز کاملا معمولی پیش رفت.

سينما

آمریکایی‌ها گزارش داده‌اند حتی با وجود اکران شمار زیادی از فیلم‌های پرفروش میلیاردی، باکس آفیس تابستانی سینماهای آمریکا نتوانسته رکورد پرفروش‌ترین تابستان را ثبت کند و حتی آنها شاهد کاهشی ۲ درصدی در آمار فروش نسبت به سال پیش در این ایام هستند. در ایران هم تقریبا اوضاع و احوال به همین قرار است. شاید در ظاهر خبری از کاهش فروش نسبت به سال گذشته نباشد اما می‌دانیم که تورم و افزایش قیمت بلیت‌ها سبب شده تا ریزش مخاطبان به آوار کاهش فروش بدل نشود و همان گروهی که راه دشوار سینما رفتن را بر خود هموار کرده‌اند، جور نیامده‌ها را هم بکشند و با بلیت گران‌تر، فعلا شرایط را قابل کنترل جلوه دهند.

  • شیرشاه آمریکایی، سرخ‌پوست ایرانی

سینماهای دنیا منتظر شیرشاه آمریکایی بودند تا تابستان اکرانشان حسابی داغ نشود. فصل اول سال خورشیدی با آمار قابل اعتنای فروش برای ۲ فیلم متری شیش‌ونیم و تگزاس‌۲به پایان رسید. هرچند اکران هر دو فیلم به‌صورت محدودتر ادامه یافت اما توان بهاری سینما از دورخیز تابستانی‌اش بهتر بود.

تابستان هنوز شروع نشده‌بود که سرخ‌پوست بر پرده سینماها جاخوش کرد. قبل از آن هم‌ ماه برگزیده جشنواره فجر در سینماها آفتابی شده‌بود تا تابستان گرم تنور فروش داغی هم داشته باشد. اوضاع و احوال فروش این فیلم‌ها هم البته بد نبود. بازیگران محبوب و حمایت جشنواره‌ای، ۲ آیتم کارساز موفقیت برای فروش برای این دو فیلم هم جواب داد و فروش‌شان را به عددی قابل‌قبول نزدیک کرد. حالا بماند که در تطبیق مالی بودجه ساخت این دو فیلم با فروش‌شان معادلات به هم می‌ریزد اما بالاخره گیشه این دو فیلم گیشه خوبی بود.

  • قصر قسم، ایده‌ سرکوب

مشکل تابستانی سینمای ایران به توجه اندک مخاطبان به چند فیلم پرامید گیشه گره‌ خورد؛ آنجا که قصرشیرین، قسم، ایده‌اصلی و سرکوب برخلاف تصورات، به زحمت کف فروش هفتگی‌شان را پر می‌کردند تا بتوانند نمایش را ادامه دهند. تصور اینکه فیلم رضا میرکریمی با ستاره تحسین شده‌اش در جشنواره شانگهای رکورد فروش را جابه‌جا کند، امری دشوار بود اما فروش تا این اندازه پایین فیلم هم چندان قابل پیش‌بینی نبود. از سوی دیگر ستاره جنجالی قسم و نام کارگردانی که مخاطبان تلویزیون در طرفداری از شخصیت محبوبش در سریال پایتخت برای او سنگ‌تمام می‌گذارند هم نتوانست یک فیلم پرامید در گیشه را عاقبت به خیر کنند. ایده ‌اصلی با انبوهی ستاره و کلی زرق و برق هم دل تماشاگران را نبرد و سرکوب هم خیلی سریع به یک سوءتفاهم در داعیه‌داری جذب تماشاگر بدل شد.

  • شاید نیمه دیگر

با در نظر گرفتن همین اوضاع است که چند روز پیش سخنگوی شورای‌عالی اکران خبر داد او و همکارانش تصمیم دارند تا در ۶ماهه دوم سال چند فیلم را به‌صورت آزاد اکران کنند تا به این ترتیب هم اندکی از حجم ترافیک فیلم‌های در نوبت اکران بکاهند و هم تحولی در فروش به‌وجود بیاورند. علی سرتیپی در توضیح این تصمیم، گفت: با پیش‌بینی‌های صورت گرفته، این فیلم‌ها پتانسیل لازم را دارند تا بتوانند حتی در صورت اکران آزاد باز هم فروش خوبی داشته باشند و در ادامه باعث افزایش فروش گیشه سینما هم شوند.

امروز عملا آخرین روز فعالیت سینماها در هفته جاری است و این وقفه خودبه‌خود موجب می‌شود تا پرونده اکران تابستان امسال هم بسته شود. از روز ملی سینما در ۲۱شهریور و تصمیم به نیمه‌بها کردن بلیت سینماها در نخستین روز آغاز به‌کار سینماها بعد از ایام سوگواری (جمعه۲۲شهریور) هم بعید است بتوان امید تحول در گیشه‌ها را داشت. سینماها تابستان را رسما زودتر به پایان می‌برند و باید برای اتفاق خوب در نیمه دوم سال منتظر ماند؛ انتظاری که شاید با یک کمدی مخاطب‌پسند به پایان رسد؛ شاید...

کد خبر 454317

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha