اشکان جهان‌آرای - ساری-خبرنگار: اشتغال بانوان یکی از اولویت‌های برنامه‌ریزی شغلی در تمام جوامع به شمار می‌آید.

خوداشتغالی

این اهمیت در سال‌های اخیر که کشور ما با مشکل اشتغال‌ و پدیده بیکاری مواجه شده بیش از پیش قابل لمس است. ابتدای این هفته مدیر کل امور بانوان مازندران، در نشستی با خبرنگاران به برخی اقدامات انجام شده و در حال پیگیری برای ارتقای وضعیت بانوان استان اشاره کرد که در بین این پیگیری‌ها، مساله اشتغال بانوان هم دیده می‌شود.  

«سمیه قاسمی طوسی» از تدوین ۲۲۴ سند به عنوان اسناد پشتیبان در ۱۰ فصل برای اجرای سند ارتقای وضعیت زنان مازندران خبر داد که حدود یک ماه پیش به تایید معاونت زنان ریاست جمهوری نیز رسید. به گفته وی، در این طرح مسائل مختلفی مانند وضعیت ازدواج و طلاق، بهداشت و سلامت، ورزش، مشارکت سیاسی، مشارکت مدنی و برخی حوزه‌های دیگر مربوط به بانوان مورد توجه قرار گرفته است.

یکی از بخش‌های مد نظر مسئولان نیز در حوزه زنان، بحث اشتغال زنان و حمایت از بانوان سرپرست خانوار است که مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران در این نشست گفت: قرار شده برای پشتیبانی از بانوان سرپرست خانوار، نمایشگاه توانمندسازی در قالب نمایشگاه مد و لباس که تیر امسال برگزار شده بود، با توجه به استقبال خوب مردم، تولیدکنندگان و رسانه‌ها، با همکاری مدیریت محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی مازندران واقع در قائمشهر یک بار دیگر امسال برگزار شود. به گفته قاسمی طوسی طرح توان‌افزایی زنان سرپرست خانوار نیز در کارگروه اشتغال مطرح شد که استقبال بخش خصوصی را به دنبال داشت. مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران بر شبکه‌سازی با استفاده از توان افراد دارای مهارت‌های شغلی تاکید و بیان کرد: این افراد می‌توانند با متصل شدن به برخی پیشران‌ها در کشور محصولات خود را به دست مصرف‌کننده برسانند.

  • نیاز به برنامه‌ریزی

در سال‌های اخیر تعداد زنان و دختران فعال در زمینه تولید انواع محصولات خانگی افزایش یافته و میل به فعالیت‌های مرتبط با تولید بر اساس نیاز جامعه در این قشر بیشتر دیده می‌شود. این موضوع نیاز به برنامه‌ریزی برای درنظر گرفتن محل عرضه مناسب تولیدات را بیشتر می‌کند. از سوی دیگر موضوع راه‌اندازی بازارچه‌های خوداشتغالی ویژه بانوان سرپرست خانوار نیز سال‌هاست به نتیجه نرسیده و همچنان مورد تاکید مسئولان استانداری و به‌ ویژه مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران است. نخستین اظهارات درباره اجرای این طرح و راه‌اندازی بازارچه‌های خوداشتغالی در مازندران به سال ۱۳۸۶ برمی‌گردد، اما از آن سال تاکنون هیچ بازارچه‌ای برای بانوان خودسرپرست مازندران برپا نشده است که دائمی باشد.

قاسمی طوسی در این‌باره با بیان این‌که ایجاد بازارچه‌های خوداشتغالی برای زنان خودسرپرست استان یک اولویت و دغدغه مهم برای ما و مسئولان ارشد استان به شمار می‌آید، به همشهری اظهار کرد: متولی تشکیل این بازارچه‌ها در شهرها طبق قانون، شهرداری‌ها هستند. بارها با تکیه بر همین قانون جلساتی برگزار کردیم و از مسئولان شهرستان‌ها و نمایندگان مجلس نیز خواستیم که پیگیر اجرای این طرح باشند. این یک خواسته فرااستانی است و باید در شهرها اجرا شود، اما به نظر می‌رسد که در شهرداری‌های ما اراده‌ای برای انجام این وظیفه و تعهد قانونی وجود ندارد.

  • بی‌توجهی مجریان طرح

این مسئول افزود: بسیاری از بانوان استان نمی‌دانند محصولات تولیدی خود را کجا عرضه کنند، به همین دلیل گاهی به عنوان دستفروشی که سد معبر کرده با آنها برخورد می‌شود. به هر شهرستانی که می‌رویم از مسئولان شهرستان ایجاد چنین مرکزی را مطالبه می‌کنیم. بسیاری از شهرهای استان به‌ویژه شهرهای گردشگرپذیر ظرفیت مناسبی برای ایجاد این بازارها دارند، اما عملا هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

مطالبه مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران بیش از یک دهه‌ است که مورد توجه مجریان طرح قرار نمی‌گیرد. شاید در این بین ورود جدی مسئولانی همچون معاون هماهنگی امور عمرانی و معاون سیاسی امنیتی استاندار بتواند به اجرای این طرح در برخی شهرهای استان که امکان و توان اجرای آن را دارند، کمک کند. البته به گفته قاسمی طوسی، معاون سیاسی امنیتی استاندار در پاسخ به پیگیری‌های او برای راه‌اندازی این بازارچه‌های دائمی عنوان کرده که هر جا نیاز به حمایت استانداری باشد ورود خواهد کرد، اما به سرانجام نرسیدن طرح تاکنون می‌تواند نشان‌دهنده جدی نگرفتن اجرای آن باشد.

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران با بیان این‌که این مجموعه به تنهایی نمی‌تواند همه اهداف را محقق کند، گفت: حتی اعتبار سالانه این اداره کل که توسط دولت در بودجه سال جاری تعریف شده بود توسط مجلس حذف شد. پارسال ۲۸۰ میلیون تومان اعتبار برای پیگیری و اجرای برخی برنامه‌های این اداره کل اختصاص یافته بود، اما امسال هیچ بودجه‌ای داده نشده است. بنابراین بدون تعامل دستگاه‌ها کاری نمی‌توانیم از پیش ببریم. وی ادامه داد: تاکید استاندار نیز همین است که همه دستگاه‌ها با اداره کل امور بانوان و خانواده همکاری کنند. خوشبختانه مدیران کل برخی نهادها مانند سازمان صمت و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز نگاه مثبتی به برنامه‌ها و پیگیری‌ها دارند.

  • ارزیابی مهارت افراد توسط کمیته راهبری 

قاسمی طوسی علاوه بر پیگیری برای راه‌اندازی بازارچه‌های دائمی خوداشتغالی بانوان، به طرح اقتصادی توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار به عنوان یکی از راهکارهای اصلی و مهم برای برون‌رفت از وضعیت کنونی در زمینه عرضه تولیدات زنان و دختران اشاره کرد. این مسئول افزود: طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار از طرح‌های خوبی است که از الگوهای کشورهای اروپایی گرفته و سپس بومی‌سازی و تئوریزه شده است.

طرح پارسال در ۹ استان اجرا شد و امسال ۲۳ استان در حال اجرای آن هستند که مازندران هم یکی از این استان‌هاست. وی ادامه داد: در این طرح قرار نیست وام و تسهیلات پرداخت شود. بلکه مهارت افراد توسط کمیته راهبری مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و سطح و حوزه مهارتی آنان سنجیده می‌شود. پس از آن افراد به پیشران‌هایی که در کشور مطرح هستند وصل می‌شوند. راه برون‌رفت از این وضعیت جدی گرفتن چنین طرح‌هایی است. پیگیری برای ایجاد بازارچه‌های دائمی بر جای خود باقی است، اما بانوان ما چقدر باید منتظر جشنواره‌های درون و برون‌استانی بمانند؟

  • شبکه‌سازی برای تولیدات بانوان

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران گفت: وقتی می‌توان با استفاده از اپلیکیشن‌ها و شبکه‌سازی، برای بسیاری از محصولات تولیدی بانوان بازاریابی و برندسازی کرد، نباید همچنان در انتظار اجرای شیوه‌های سنتی بمانیم، هرچند که اجرای این طرح از اهمیت برپایی بازارچه‌ها نمی‌کاهد. «سمیه قاسمی طوسی» ادامه داد: معتقدیم یکی از راه‌های اصلی حل مشکل اشتغال زنان سرپرست خانوار، همین شیوه است یعنی شبکه‌سازی را از خانه انجام دهیم تا زنجیره‌ای تخصصی از تولید تا فروش محصولات تولید شده توسط زنان خودسرپرست و بدسرپرست یا دختران و بانوان خانه‌دار شکل بگیرد.

کد خبر 454151

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha