شهرام سوادکوهی - ساری-خبرنگار: پیگیری‌ها در زمینه اشتغال بانوان در مازندران از سال ۱۳۸۶ به طور رسمی و جدی‌تر از گذشته در دستور کار مسئولان استان قرار گرفت.  

بازارچه‌های دائمی

۱۵ اردیبهشت سال ۱۳۸۶ بود که «زهرا شرف‌الدین» مدیر کل وقت امور بانوان و خانواده استانداری از ایجاد بازارچه دائمی خوداشتغالی ویژه بانوان مازندران خبر داده بود که خبر خوشایندی برای بانوان و به‌ویژه زنان سرپرست خانوار محسوب می‌شد، اما از ایجاد بازارچه دائمی خوداشتغالی خبری نبود.
این موضوع با تشکیل کمیته تخصصی اشتغال بانوان مازندران در تاریخ ۸ تیر ۱۳۸۶ جدی‌تر شد. شرف‌الدین در کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استانداری اولویت تشکیل این کمیته را پیگیری وضعیت اشتغال زنان سرپرست خانوار اعلام کرده و گفته بود: «این کمیته با هدف رفع چالش‌های موجود در زمینه اشتغال بانوان و برای گسترش نقش و مشارکت دائمی زنان در عرصه اشتغال‌زایی و حمایت و توانمندسازی زنان کارآفرین تشکیل می‌شود. »

در آن زمان بررسی وضعیت زنان شاغل و جویای کار و پراکندگی جغرافیایی، تهیه اولویت‌های استان بر اساس نیاز و بازار کار در زمینه صنایع، معادن، بهداشت و درمان، کشاورزی و خدمات، ارائه راهکارهای مناسب برای رفع مشکلات بانوان بیکار، شناسایی طرح‌های اشتغال‌زایی ادارات مختلف که زنان می‌توانند در آن نقش داشته باشند و شناسایی فرصت‌ها، نیازهای شغلی و کارآفرینی، ۵ محور اصلی فعالیت‌های این کمیته بودند. ۳ سال پس از تصویب این مصوبات، معاون سیاسی امنیتی وقت استاندار مازندران در کارگروه بانوان و خانواده استانداری که ۱۹ فروردین ۱۳۸۹ برگزار شده بود از پیگیری موضوع اشتغال زنان سرپرست خانوار مازندران خبر داد.  

«هادی ابراهیمی» که اکنون مدیر کل صدا و سیمای مازندران است، با تمجید از فعالیت‌های بانوان در امور مدیریتی و با بیان این‌که در هر بخش که بانوان مدیریت را به دست گرفتند موفق بودند، گفته بود: «جمعیت زنان سرپرست خانوار در مازندران چشمگیر است که باید برای اشتغال‌زایی این اقشار موانع و مشکلات را در استان برطرف کرد. »

در همین جلسه، شرف‌الدین پس از گذشت ۳ سال از اعلام ایجاد بازارچه دائمی خوداشتغالی ویژه بانوان مازندران پیگیری ساخت بازارچه‌های خوداشتغالی برای زنان سرپرست خانوار را از مهم‌ترین موضوعات اداره کل بانوان و خانواده استانداری مازندران عنوان کرد. البته اهمیت این موضوع برای برخی مسئولان که باید این مصوبه را اجرا می‌کردند، راکد ماندن ۳ ساله طرح تا زمان برگزاری این جلسه بود.  

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری گفته بود که برای به گردش درآوردن و تامین نیاز اقتصادی زنان سرپرست خانوار، قرار است به طور موقت اماکن پرتردد مانند پارک‌ها به منظور ایجاد بازارچه‌های خوداشتغالی مورد استفاده قرار بگیرند؛ اقدامی که سال‌های طولانی است از سوی خود بانوان به ‌ویژه بانوان سرپرست خانوار در بازارهای هفتگی و بازارروزها یا به صورت دستفروشی در مناطق پرتردد شهرها همواره انجام و مشاهده می‌شود.

سریال یادآوری و پیگیری مسئولان ارشد استان در حوزه اشتغال بانوان به همین چند جلسه ختم نمی‌شود. ۳ دی ۱۳۸۹ استاندار وقت مازندران در جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان تاکید کرده بود که زمینه اشتغال بانوان در مناطق محروم فراهم و مشاغل بانوان در روستاها جدی گرفته می‌شود. «سید علی‌اکبر طاهایی» به آمادگی برای انجام دورکاری در استان اشاره و سازمان جهاد کشاورزی را موظف کرده بود تا مدل‌های ترویجی را برای خانواده‌ها تقویت کند.

وعده راه‌اندازی بازارچه‌های دائمی خوداشتغالی بانوان سرپرست خانوار در سال‌های بعد نیز دائم تکرار شد.   «مریم جمشیدی» که پس از روی کار آمدن «ربیع فلاح» در استانداری مازندران مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری شد، در مدت نزدیک به ۴ سال مدیریت خود بر امور بانوان استان، بارها از پیگیری برای ایجاد این بازارچه‌ها سخن گفت، اما برپا نشدن این بازارچه‌ها در استان نشان می‌دهد که اراده‌ای برای ساماندهی فعالیت‌های شغلی بانوان خودسرپرست و بدسرپرست وجود ندارد. در حال حاضر تنها بازارچه دائمی موجود در استان که به این قشر اختصاص دارد، یک بازارچه ایجاد شده توسط اداره کل بهزیستی است که در خیابان ملامجدالدین ساری فعال است. تعداد اندکی از بانوان زیر پوشش محصولاتشان را در آنجا ارائه می‌کنند.

۱۲ سال انتظار برای ایجاد یک بازارچه دائمی ویژه زنان خودسرپرست و بدسرپرست غیر منطقی به نظر می‌رسد. تعداد زیادی از زنان کشاورز، دامدار، باغدار، فعال در صنایع‌دستی و مشاغلی از این دست، امروز محصولاتشان در در بازارهای مختلف یا از سوی دلالان عرضه می‌شود، اما هنوز از سوی مسئولان، به ویژه شهرداری‌ها گامی برای ایجاد این بازارچه‌ها برداشته نشده است. البته اشتغال بانوان استان فقط در ایجاد بازارچه دائمی خوداشتغالی خلاصه نمی‌شود. بسیاری از بانوان ساکن در شهرهای استان هم با قابلیت‌های شغلی مختلف در حوزه‌های گوناگون فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی حضور دارند که ساماندهی مشاغل برای آنان می‌تواند به رشد میزان مشارکتشان در استان و کاهش نرخ بیکاری بانوان مازندرانی بینجامد.  

کد خبر 454149

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha