شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴
۰ نفر

فرحناز چراغی - کرمانشاه- خبرنگار: ‌ هنوز میزان بیکاری کرمانشاه در صدر جدول استان‌های کشور است.

عاقبت« بقالی»

جوانان بسیاری از تاچاری به شغل‌های کاذبی همچون دست‌فروشی و ضایعات‌فروشی روی می‌آورند. حالا در این شهر و استان پر از بیکار در هر کوچه و خیابان فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگی گشایش یافته و کسب و کار خواربارفروش‌های کوچک شهر را آجر کرده‌اند. کورش و هفت فروشگاه‌های زنجیره‌ای هستند که در فاصله‌های کمی از هم در محلات مختلف شهر قارچ‌گونه سبز شده‌اند. راه‌اندازی این فروشگاه‌های زنجیره‌ای در استان باعث نارضایتی برخی کسبه خرد شده است. این در حالی است که شهروندان استقبال خوبی از این فروشگاه‌ها می‌کنند.

  • حفظ مشتری‌ با قیمت منصفانه 

متصدی یکی از فروشگاه‌های بزرگ محلی در فردوسی با بیان این‌که این فروشگاه‌ها نتوانسته‌اند با ما رقابت کنند، می‌گوید: در همین خیابان و در فاصله کمی از فروشگاه ما چندین فروشگاه زنجیره‌ای در حال فعالیت هستند. «احمدی» بیان می‌کند: ما مشتری‌های خوبی داریم و قیمت منصفانه و متفاوت ما باعث حفظ مشتری‌هایمان شده است.

وی ادامه می‌دهد: تعداد زیاد این فروشگاه‌ها در گوشه و کنار شهر به اقتصاد کسبه خرد ضربه زده و باعث شده برخی افراد سوپرمارکت‌ها و دکان‌های خود را ببندند. یکی دیگر از شهروندان می‌افزاید: وجود فروشگاه‌های زنجیره‌ای در برخی از موارد مطلوب است، اما اگر باعث راکد شدن مغازه‌های محلی شود، راضی به گشایش آنها نیستیم. نرخ بیکاری در استان بالاست و هر روز شاهد افتتاح فروشگاه‌های جدید در محلات و خیابان‌های شهر هستیم و روز به روز بر تعدادشان افزوده می‌شود.

«رضا الهیاری» اضافه می‌کند: افتتاح این فروشگاه‌ها در شهر فرصت‌های فعلی کار را از مردم بومی استان می‌گیرد و به ضرر مردم است. این جوان ۳۰ ساله ادامه می‌دهد: مسئولان استانی با مطالعه و بررسی بیشتر باید مجوز فعالیت به این فروشگاه‌های زنجیره‌ای بدهند، طوری که به ضرر کسبه‌های بومی نباشد.

  • ابراز رضایت از فروشگاه‌های زنجیره‌ای 

یکی دیگر از شهروندان با ابراز رضایت از فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای در شهر می‌گوید: وجود این فروشگاه‌ها باعث شده که ما بی‌نیاز از رفتن به جاهای دیگر شویم. «سارا چاوشی» می‌افزاید: اکثر خانم‌ها از بودن چنین فروشگاه‌هایی رضایت دارند؛ چراکه هم می‌توانند مایحتاجشان را در این فروشگاه‌ها پیدا و هم در زمان صرفه‌جویی کنند. وی نیز معتقد است که راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای موجب نارضایتی برخی کسبه خُرد شده است اما به هر حال مردم نیز باید از امکانات خوب بهره‌مند شوند.

البته مسئولان باید دقت کنند هنگام دادن مجوز به این فروشگاه‌ها، زیاده‌روی نکنند و جمعیت یک نقطه را در نظر بگیرند. چاوشی اضافه می‌کند: در برخی محلات و خیابان‌های شهر در فاصله کمی، چندین فروشگاه با عناوین مختلف افتتاح شده است که به نظر می‌رسد کار درستی نیست و به کسب‌وکار بقیه آسیب می‌رساند. باید در هر منطقه با فاصله و حساب شده این فروشگاه‌ها افتتاح شود.

  • پراکندگی نامناسب فروشگاه‌ها

یکی دیگر از شهروندان می‌افزاید: در برخی نقاط شهر در یک نقطه نزدیک به هم چند فروشگاه زنجیره‌ای فعالیت می‌کنند، این در حالی است که در خیلی از مناطق نیز چنین فروشگاه‌هایی وجود ندارد. بنابراین از لحاظ پراکندگی، این فروشگاه‌ها باید در محله‌هایی راه‌اندازی شوند که نه به ضرر مغازه‌ها و سوپرمارکت‌های کوچک باشد و نه این‌که دیگر مناطق از حضور این فروشگاه‌ها بی‌نصیب بمانند. وی دلیل رضایت خود را از چنین فروشگاه‌هایی بهره‌مندی از خدمات بهتر، دسترسی آسان به انواع کالا و مواد غذایی و تخفیف خوب این فروشگاه‌ها در مقایسه با سوپرمارکت‌ها می‌داند.

  • تخفیف مناسب فروشگاه‌های زنجیره‌ای 

«سوسن امیرآبادی» نیز با اشاره به تخفیف مناسب فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌افزاید: خیلی از سوپرمارکت‌ها کالای خود را با قیمتی بالاتر از این فروشگاه به مردم عرضه می‌کنند. وی می‌گوید: خود این فروشگاه‌های زنجیره‌ای تلنگری به بقیه کسبه است که فعالیتشان را رونق بخشند و وارد عرصه رقابت شوند. شاید برخی گران‌فروش‌ها نیز به خود بیایند و کالاها را به قیمت واقعی به مردم عرضه کنند.

یکی از کسبه میدان فردوسی با بیان این‌که کار ما با وجود این فروشگاه‌های زنجیره‌ای کساد شده است، می‌گوید: دور تا دور میدان فردوسی پر است از سوپرمارکت و این روزها در خیابان‌های منتهی به آن نیز چندین فروشگاه زنجیره و خصوصی ردیف شده‌اند. هر روز هم بر تعداد این فروشگاه‌ها در یک نقطه اضافه می‌شود. «علیپور» می‌افزاید: مسئولانی که مجوز افتتاح چنین فروشگاه‌هایی آن‌هم با این تعداد و در فاصله بسیار کم می‌دهند، به فکر کسبه قدیمی هم باشند. افتتاح چنین فروشگاه‌هایی جز افزایش بیکاری و کسادی بازار نتیجه‌ای نخواهد داشت.

  • پیگیری‌های بی‌نتیجه    

رئیس اتحادیه خواربارفروشان کرمانشاه فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای متعدد در شهر را بلای جان کسبه و واحدهای کوچک خواربارفروشی می‌داند و می‌گوید: تعداد این فروشگاه‌های بزرگ غیربومی هر روز در حال افزایش است و عرصه را بر فعالیت و کار کسبه خرد تنگ کرده‌اند و باعث تعطیلی تعدادی از خواربارفروشی‌ها نیز شده است.

«حسن موسوی» با بیان این‌که کسادی بازار و ورشکستگی کسبه خرد نتیجه دادن مجوز فعالیت به چنین فروشگاه‌هایی در کرمانشاه است، ادامه می‌دهد: برای رفع این مشکل پیگیری‌های زیادی انجام شده، اما هنوز به نتیجه نرسیده است. وی در ادامه با اشاره به تعداد خواربارفروش‌ها در شهر کرمانشاه می‌گوید: حدود ۳ هزار و ۵۰۰ واحد فعال خواربارفروشی وجود دارد و ۲۷ هزار نفر نیز در این واحدها مشغول به کارند.

این مسئول ادامه می‌دهد: از ابتدای امسال ۱۲۰ واحد خواربارفروشی در کرمانشاه درخواست ابطال مجوز داده‌اند و به دلیل گسترش فعالیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای متعدد تعطیل شداند. وی اضافه می‌کند: امسال تنها چند مورد انگشت‌شمار درخواست مجوز کسب خواربارفروشی داشته‌ایم. رئیس اتحادیه خواربارفروشان کرمانشاه در ادامه می‌گوید: این فروشگاه‌ها ابتدا شعب خود را بر خیابان‌ها راه‌اندازی می‌کردند، اما این روزها شاهد افتتاح فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کوچه‌ها نیز هستیم.

کد خبر 454137

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha