پنجشنبه ۹ اسفند ۱۳۸۶ - ۰۹:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: تنش بر سرسیاست‌های خارجی و دفاعی، نحوه مدیریت یورو و اعزام نیرو به دارفور و همچنین لغو جلسات سران آلمان و فرانسه روابط این دو کشور مهم اتحادیه اروپایی را در آستانه فروپاشی قرار داده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، روزنامه ایندیپندنت  در شماره پنجشنبه 28 فوریه خود در اینترنت نوشت: لغو دو جلسه مقامات سطح بالای فرانسه و آلمان درکمتر از یک هفته نشان از سردی فزاینده روابط بین این دوکشور است.[تنش در روابط آلمان و فرانسه از نگاه ایندپندنت]

پاریس اواخر هفته گذشته اجلاس سران فرانسه و آلمان را که قرار بود دوشنبه اینده در باواریا برگزار شود سه ماه به تعویق انداخت.فرانسه اوایل این هفته نیز یک روز جلوتر برنامه ملاقات وزرای دارایی فرانسه و آلمان را لغو کرد.

مقامات دو کشور روز چهارشنبه 27 فوریه سعی کردند لغو دو برنامه ملاقات بین عالی‌رتبه‌ترین سیاستمداران این دو کشور را کم اهمیت جلوه دهند اما این مسئله مباحثاتی را در پایتخت‌های دو کشور درباره شکافی جدی در مهمترین مشارکت ملی و نزدیک ترین رابطه دوستی در اروپا برانگیخته است.

مقامات مسئول، بغرنج شدن و وخامت روابط میان نیکلا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه و انگلا مرکل صدر اعظم آلمان را علت این مسئله می‌دانند. با توجه به اینکه قرار است فرانسه در ماه ژوئیه ریاست اتحادیه اروپا را بر عهده گیرد، اکنون بدترین زمان برای جدل فرانسه و آلمان است.

برلین به ویژه از تصمیم سارکوزی برای پیشبرد طرح تشکیل اتحادیه رسمی کشورهای ساحل مدیترانه ناراضی است.مرکل معتقد است چنین سازمانی تهدیدی برای یکپارچگی اتحادیه اروپا خواهد بود.

همچنین تنش هایی بر سر مدیریت یورو و سیاست دفاعی و خارجی وجود داشته است.آلمان همچنین از پیوستن به ماموریت نظامی اتحادیه اروپا در دارفور که با پشتیبانی فرانسه صورت می گیرد خودداری کرده است.

با اینحال رابطه تیره رهبران دو کشور و نارضایتی آنها از شیوه رفتار یکدیگر کانون این جدل است که هنوز به یک بحران اشکار تبدیل نشده است.

کد خبر 45413

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز