سه‌شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۴
۰ نفر

دیروز با فروش ۱۶۰۰ میلیارد تومان اوراق سلف در بورس کالا و انرژی ظرف چند ساعت، نقش بازار سرمایه برای تامین مالی بزرگ به اثبات رسید، با این مقدار معامله دیروز جمع کل ارزش معاملات بازار سرمایه در یک اتفاق جالب توجه به ۳۷۰۰ میلیارد تومان رسید.

بورس 833

به گزارش همشهری، باوجودموانع قانونی و مقرراتی، بازارسرمایه رفته رفته به بازاری برای تامین مالی های بزرگ تبدیل شده، در طول سال‌های گذشته نظام بانکی، اصلی ترین محل تامین مالی افراد حقیقی و حقوقی و همین طور دولت بوده اما اکنون رفته رفته بازارسرمایه نقش خود را به دلیل ورود پول سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی در تامین مالی پررنگ‌تر کرده است. حجم پول درگردش بازار سرمایه به صدها هزار میلیارد تومان رسیده و این جریان بزرگ نقدینگی امکان هر نوع تامین مالی را در بازار سرمایه فراهم کرده است.

بخش اصلی افزایش توان بازار سرمایه برای تامین مالی ناشی از ورود سرمایه گذاران و استقبال آنان از این بازار است. وزیر اقتصاد به تازگی گفته دولت در تلاش است سهم بازار سرمایه را در تامین مالی اقتصاد به ۸۰ درصد برساند. از نظر اقتصادی بازار سرمایه محلی برای تامین مالی بنگاه‌های بزرگ است و بانک ها محلی برای تامین مالی افراد و شرکت های کوچک هستند اما در گذشته چنین نسبتی در اقتصاد ایران حاکم نبوده، با این وجود آمارهای جدید نشان می‌دهد به دلیل استقبال سرمایه‌گذاران از بازار سرمایه امکان تامین مالی‌های کلان از طریق بازار سرمایه فراهم شده اما این رویه به شرطی تداوم خواهد یافت که دولت و مقامات تصمیم‌گیر در بازارسرمایه از طریق اعمال قوانین و مقررات تعزیراتی، که نسبتی با علم اقتصاد ندارد، اعتماد سرمایه‌گذاران را به بازار سرمایه سلب نکنند.

دیروز با فروش ۱۶۰۰ میلیارد تومان از اوراق سلف در بورس کالا و بورس انرژی نقش بازار سرمایه در تامین مالی نمایان تر شد. در مبادلات دیروز دولت توانست بخشی از نقدینگی مورد نیاز خود را از طریق فروش اوراق سلف نفت خام به ارزش ۱۳۰۰ میلیارد تومان تامین کند. قرار است امروز هم ۱۲۰۰ میلیارد تومان دیگر از این اوراق در بورس انرژی فروخته شود. در صورت فروخته شدن این اوراق در مبادلات امروز دولت جمعا ۲۵۰۰ میلیارد تومان منابع مالی از طریق فروش این اوراق به دست خواهد آورد. تامین این مقدار نقدینگی در گذشته از طریق سیستم بانکی با دشواری های زیادی روبه‌رو بود اما اکنون دولت به دلیل وجود حجم پول بسیار بزرگ در بازار سرمایه به راحتی قادر به تامین نقدینگی مورد نیاز خود است.

مدیر عامل بورس انرژی ایران در این باره گفت:دیروز، پذیره نویسی ۱۳ هزار میلیارد ریالی اوراق سلف موازی استاندارد نفت خام سبک داخلی توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی، به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران در بازار مشتقه بورس انرژی ایران و با مشارکت متقاضیان با موفقیت معامله شد. سید علی حسینی، افزود: امروز چهارشنبه هم قرار است مرحله دوم فروش این اوراق به ارزش ۱۲۰۰ میلیارد تومان در بورس انرژی انجام شود.

 دیروز همچنین شرکت فولاد کاوه جنوب کیش هم توانست ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق سلف موازی استاندارد را در بورس کالا به فروش برساند و از این طرح منابع مورد نیازش را برای اجرای طرح توسعه اش تامین کند. با فروش این اوراق جمع کل تامین مالی انجام شده در بورس در مبادلات دیروز ظرف چند ساعت به ۱۶۰۰ میلیارد تومان رسید. این در حالی است که ارزش کل روزانه معاملات بازار سرمایه هم روزانه به ۲تا ۳ هزار میلیارد تومان رسیده که این ارقام توان مالی بازار سرمایه را برای تامین مالی از طریق اوراق بهاداری نظیر، صکوک، اوراق بدهی و اوراق مشارکت افزایش می دهد. در مجموع در پایان مبادلات روز گذشته ارزش کل معاملات انجام شده در بازار سرمایه با احتساب ارزش معاملات اوراق بهادار به ۳۷۰۰ میلیارد تومان رسید.

کد خبر 453852

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha