همشهری‌آنلاین: رئیس کمیته اقتصادی و تنظیم مقررات شورای اسلامی شهر تهران با بیان این‌که هیچ بخشی از بدهی ۶۹ هزار میلیاردی شهرداری تهران متعلق به دوره جدید مدیریت شهری نیست، گفت: آقای حناچی گزارش این بدهی‌ها را برای رئیس جمهور فرستاده است.

قاليباف

محمود میرلوحی در گفت‌وگو با شهرنوشت، با اشاره به انتشار سند بدهی ۶۹ هزار میلیاردی شهرداری تهران اظهار کرد: در دوره پیشین مدیریت شهری، بدهی‌ها به صورت منظم و دقیق دسته‌بندی و گزارش نشده است، در جلسه ۳۶۷ شورای شهر تهران در دوره چهارم مدیران شهری وقت با کمال تاسف ادعاهای امروز خود را مطرح و به شورا گزارش خلاف ارایه کرده اند؛ در همین جلسه آقای حافظی و برخی دیگر از اعضای شورای شهر اعلام کردند که این گزارش خلاف واقع است و شهرداری ۶۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد.

او گفت: در آن زمان کار حسابرسی به درستی انجام نشده بود و مشخص نیست شورای چهارم بر چه اساسی صحبت هایی که از سوی مسئولان وقت در مدیریت شهری مطرح شده را باور کردند. البته در مرداد ماه سال ۹۶ این اظهارات به صورت شفاهی به منتخبان شورای پنجم هم گفته می‌شد اما زمانی که ما از آنها خواستیم تا اظهارات خود را مکتوب کنند؛ آنها حاضر به مکتوب کردن اظهارات خود نشدند.

رئیس کمیته اقتصادی و تنظیم مقررات شورای اسلامی شهر تهران  ادامه داد: پس از استقرار شورای پنجم اولین گزارش را در این باره از شهردار وقت آقای نجفی درخواست کردیم و ایشان در گزارش تغییر و تحول ملزم شد وضعیت بدهی‌ها و دارایی‌های شهرداری تهران را به شورا اعلام کند.

چرا نجفی گفت ۵۲ هزار میلیارد بدهی داریم؟

او اضافه کرد: در گزارش آقای نجفی اعلام شد شهرداری تهران ۵۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی دارد. برای این گزارش از شهردار وقت درخواست مستندات کردیم و در آن زمان مشخص شد که بسیاری از حساب ها به صورت تخمینی است و برای مثال بانک‌ها و بدهی‌های ارزی هنوز به روزرسانی نشده بودند.

میرلوحی با بیان این‌که در بحث فاینانس‌های ارزی تا وقتی بخشی از بدهی پرداخت نشود همچنان به صورت یک بدهی ارزی باقی می‌ماند، عنوان کرد: تغییرات قیمت ارز در حسابرسی ها مورد توجه قرار نگرفته بود. در ادامه در دوره مدیریت آقای افشانی معاونت مالی برای مشخص شدن بدهی با سایر سازمان ها از جمله تامین اجتماعی، وزارت اقتصاد و دارایی و ... جلسات خود را آغاز کرد؛ در نهایت آقای نگین تاجی معاون مالی وقت شهرداری گزارشی را به شورا ارایه کرد که نشان می داد بدهی های شهرداری تهران ۵۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.

او افزود: پس از اینکه دوره مدیریت آقای افشانی به پایان رسید مشخص شد که هنوز هم تمام بدهی های شهرداری تهران مشخص نشده است و در حال حاضر رقم اعلام شده به صورت صددرصدی نیست، زیرا در بدهی های بانکی و ارزی همچنان مواردی وجود دارد که تکلفیش نامشخص است البته حدود ۹۰ درصد از وضعیت اقلام ارزی مشخص شده و بخشی از بدهی ها پرداخت شده است.

ارسال گزارش بدهی‌ها به رئیس‌جمهور

رئیس کمیته اقتصادی و تنظیم مقررات شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه آخرین گزارش منتشر شده از بدهی های شهرداری پاسخ آقای حناچی به تذکر من است، اضافه کرد: همین گزارش را آقای حناچی برای رییس جمهور و مقامات کشوری فرستاده اند.

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آیا بخشی از بدهی ها به دوره جدید مدیریت شهری مربوط می شود، گفت: از دوره جدید شهری طی ۲ سال گذشته هیچ مبلغی به بدهی های شهرداری اضافه نشده است، سال گذشته حدود ۲۵۰۰ میلیارد از طلب های شهرداری تهران از دولت تحت عنوان تهاتر گرفته شد و بخشی از بدهی‌ها به بانک‌ها از این راه تهاتر شده است. همین‌طور پرداخت  بدهی به پیمانکاران از سال گذشته آغاز شده و از درآمدهای حاصله بدهی‌ها پرداخت می‌شود.

میرلوحی با بیان این‌که در دوره جدید مدیریت شهری تلاش کردیم بدهی ها افزایش پیدا نکند، اضافه کرد: اگر چه این امر کار ساده ای نیست اگر این بدهی ها تا پایان برنامه سوم اضافه شود شهرداری باید سالانه ۶۰۰۰ میلیارد هزینه کند و در صورتی که این اتفاق نیفتد بدهی ها در سال آینده از ۶۹ هزار میلیارد تومان به ۷۵ هزار میلیارد تومان می رسد.

او با اشاره به تلاش برای مهار بدهی‌ها اضافه کرد: مدیریت شهری وقت در سال ۹۵ پنج هزار میلیارد تومان استخراج کرده است در حالی که در دوره جدید این اتفاق نمی افتد؛ در ۵ ماه ابتدایی سال ۹۶ حدود ۲۰۰۰ میلیارد استخراج شده است. طی دو سال گذشته جلوی فروش دارایی ها از جمله شهروند و شهر آفتاب گرفته شده و هیچ اقلام عمده ای واگذار نشده است.

میرلوحی با اشاره به شناسایی منابع درآمد پایدار اضافه کرد: امیدواریم با افزایش درآمدها و صرفه‌جویی در شرایط فعلی اقتصادی مانع از افزایش بدهی ها شویم و در ادامه راه حل هایی برای پرداخت و تسویه آن پیدا کنیم.

رئیس کمیته اقتصادی و تنظیم مقررات شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای پرداخت بدهی های شهرداری تهران چند سال زمان لازم است، گفت: ۳۰ هزار میلیارد از این بدهی ها به بانک ها مربوط می شود و حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان مربوط به اصل تسهیلات است که عموما از سال ۹۳ به بعد دریافت شده  و حدود ۷ هزار میلیارد تومان مربوط به ۱۸ ماه پایانی دوره مدیریت شهری پیشین است.

میرلوحی عنوان کرد: اگرچه غیر منصفانه عنوان می کنند فعالیت در شهرداری متوقف شده اما شورا تلاش کرده بدون تعطیل شدن فعالیت ها بخشی از بدهی‌ها را پرداخت کند. اگر وضعیت اقتصادی به همین شیوه ادامه پیدا کند گمان نکنم کسی جرات داشته باشد و بگوید بدهی‌ها به زودی پرداخت می‌شود. اقدامات بزرگی باید اتفاق بیفتد تا پرداخت بدهی‌ها به صورت کامل ممکن شود.

کد خبر 453752

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha