دوشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۴
۰ نفر

ژینا شریعتی - سنندج- خبرنگار: یکی از رشته‌های ورزش های آبی طاقت‌فرسا و نفسگیر برای ورزشکاران قایقرانی است.

مسابقات قایقرانی در کردستان

ورزشکاران این رشته با سختی‌ زیادی مشغول تمرین هستند و برای افتخارآفرینی از جان مایه می‌گذارند. «امید پاک‌نظر» ورزشکار و دبیر هیات قایقرانی استان از جوانان بااستعداد این رشته در استان و مشکلاتی می‌گوید که ادامه کار را برای این جوانان سختکوش مشکل می‌کند. پاک‌نظر امیدوار است با حمایت مسئولان بتوانند به جایگاه اصلی خود در این رشته المپیکی برسند.  وی متولد سال ۱۳۵۶ در شهر سنندج، دارای مدرک مهندسی برق و کارشناس سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهرداری سنندج است. در ادامه گفت‌وگو همشهری را با وی، دبیر هیات ورزشی، می‌خوانید.  

  • چه مدت است که در هیات قایقرانی مشغول به فعالیت هستید؟

سال ۷۶ زیر نظر «طاهر باوانی» مربی زحمتکش در سد وحدت تمرینات قایقرانی خود را آغاز کردم و پس از وقفه‌ای چند ساله در سال ۸۸ در رشته دراگون‌بوت به‌صورت حرفه‌ای فعالیت خود را ادامه دادم و ۲ سال است که دبیر هیات قایقرانی استان کردستان هستم.  

  • از سابقه ورزشی خود برایمان بگویید.  

ورزش را سال ۱۳۷۰ زیر نظر آقایان «سایه میرصادقی» و «فردین محمدزاده» در رشته دوومیدانی آغاز کردم و عناوین مختلفی از جمله ۳ سال قهرمانی دانشجویان ایران، قهرمانی کارگران ایران، نایب‌قهرمانی ارتش‌های ایران و در رشته دراگون‌بوت از سال ۸۸ تاکنون ۱۰ دوره عناوین اول دوم سوم ایران را کسب کرده‌ام. کسب مقام قهرمانی مسابقات بین‌المللی ۲۰۱۳ در وان ترکیه و در سال ۲۰۱۴ در مسابقات باشگاه‌های جهان ونیز ایتالیا در فینال A به مقام هشتم جهان دست یافتیم. همچنین در مسابقات بین‌المللی بوشهر به مقام نخست تیمی دراگون‌بوت و نایب‌قهرمانی در رشته تورینگ تک‌نفره در مسافت هزار متر دست یافتم و سال ۲۰۱۸ مسابقات بین‌المللی کشور گرجستان در شهر تفلیس مدال طلای مسابقات را کسب کردم. در نهایت در مسابقات جهانی ۲۰۱۹ IDBF در کشور تایلند مقام پنجم جهان را در رده سنی بالای ۴۰ سال به ‌دست آوردم.  

  • چند ورزشکار در رشته قایقرانی در استان فعالیت می‌کنند؟  

بر اساس آمار هیات پزشکی ورزشی حدود ۹۰ ورزشکار سازمان‌یافته در رشته‌های مختلف قایقرانی مشغول به فعالیتند.

  • در بخش بانوان نیز فعالیتی وجود دارد؟  

بله؛ در رشته روئینگ و آب های خروشان در شهرستان مریوان فعالیت به صورت مستمر ادامه دارد و «کیلان سرداری» عضو تیم‌ ملی در رشته اسلالوم است. در شهرستان سنندج به‌صورت مقطعی تیم بانوان فعالیت داشته است، اما به‌صورت مداوم از تیر سال ۹۷ در رشته آب‌های آرام و دراگون‌بوت فعالیت بانوان را آغاز کرده‌ایم.  

  • سطح مسابقات دومین المپیاد استعدادهای برتر کشور چگونه بود؟

با توجه به حضور ۱۶ تیم از سراسر کشور در سطح کمی و کیفی قابل قبولی برگزار شد و تیم استان کردستان با کسب ۵ مدال طلا و ۳ مدال نقره با شایستگی عنوان قهرمانی این دوره از مسابقات را با مربیگری «وریا بنفشی» و سرپرستی «فردین ظاهری» کسب کرد.  

  • هیات از نظر مکان تمرینی و تجهیزات در چه وضعیتی‌ است و چه مشکلاتی برای تمرینات دارد؟  

عمده مشکل هیات دوری محل تمرین از شهر است. این فاصله ۲۰ کیلومتر است و خطرات خاص خود را دارد. همچنین از نظر تجهیزات با توجه به گران‌قیمت بودن وسایل تمرینی، همواره با کمبود تجهیزات مواجه بوده‌ایم.  

  • عملکرد هیات قایقرانی در سال ۹۷ تا امروز چگونه بوده است؟  

سال ۹۷ سال نسبتا خوبی برای هیات استان کردستان بود؛ اعزام «شاهو ناصری» به بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا، عضویت ۵ نفر از اعضای تیم‌ ملی دراگون‌بوت ۱۰ نفره به مسابقات جهانی ۲۰۱۸ چین، کسب مدال برنز کانو کانادایی توسط «زانا ساعدی» در مسابقات ۲۰۱۸ جوانان آسیا ازبکستان، کسب مدال طلای مسابقات دراگون‌بوت بین‌المللی تفلیس گرجستان، اعزام «هیوا نسیمی» به عنوان سرمربی تیم‌ ملی جوانان به مسابقات آسیایی تایلند، کسب مدال طلای جوانان آسیا در رشته روئینگ توسط آقای «شیرزاد قادری»  در کشور کره جنوبی، کسب مدال نقره «اسرا جوانمردی» در همین مسابقات، استعدادیابی در رشته آب‌های آرام (آقایان و بانوان) و کسب عناوین مختلف کشوری.  

  • مکان تمرینی ورزشکاران از چه امکانات حفاظتی و امنیتی برخوردار است؟

هیات قایقرانی یک محوطه حصاربندی شده دارد که ساختمان مورد استفاده مجهز به سیستم دوربین مداربسته و دزدگیر است، اما در زمینه فنی افرادی که مشغول به تمرین هستند، حتما باید به فنون شنا آشنا باشند چون مجوز استفاده از قایق موتوری را برای حمایت و نجات نداریم.  

  • چه مشکلاتی سد راه موفقیت ورزشکاران قایقرانی استان کردستان است؟

نبود اسپانسر مشکل اساسی ورزشکاران قایقرانی است. بدون داشتن حامی مالی نمی‌توان همه برنامه‌های هیات را عملیاتی کرد، چون رشته قایقرانی جزو رشته‌های پرهزینه است.

  • برای این‌که ورزشکاران کردستانی در سطح بین‌المللی بتوانند افتخارآفرین شوند، چه راهکاری پیشنهاد می‌کنید؟  

ما نیازمند تربیت مربیان آگاه به علم روز و انجام تمرینات منظم با پشتکار مستمر توسط ورزشکاران هستیم.

  • هیات قایقرانی کردستان چه برنامه‌ای برای آینده این ورزشکاران دارد؟  

هیات قایقرانی بستر مناسبی را برای تمرینات منظم ورزشکاران فراهم کرده و در صورت تامین اعتبارات لازم، خرید وسایل و تجهیزات ضروری است.  

  • هیات قایقرانی استان در کشور چه رتبه‌ای را به خود اختصاص داده است؟  

سال ۹۶ طبق اعلام فدراسیون رتبه یازدهم را به خود اختصاص داد و هنوز رتبه‌بندی سال ۹۷ اعلام نشده است، ولی قطعا رتبه کردستان سال به سال بهتر خواهد شد.

  • اداره کل ورزش و جوانان استان کردستان به این رشته ورزشی اهمیت می‌دهند؟

اداره کل ورزش و جوانان از حامیان اصلی این رشته بوده که آقای جولایی، مدیرکل، در زمینه ورزش بسیار باتجربه و به قولی استخوان‌ خرد کرده هستند. همچنین آقای سایه میرصادقی، معاون ورزش قهرمانی زحمات زیادی را برای این هیات متحمل می‌شوند که جا دارد از این دوستان تشکر کنم.

کد خبر 453681

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha