دوشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۸
۰ نفر

مهدی جم - اهواز - خبرنگار: از تاسیس رشته کونگ‌فو در کشور ما بیش از نیم قرن می‌گذرد و در حالی که اعتبارات مالی زیادی به آن تعلق نمی‌گیرد، توانسته است ایران را در دنیا مشهور کند.

شناسایی استعدادهای کونگ‌فو

ایران با کونگ‌فو توآ به افتخارات بسیاری دست یافته است؛ از قهرمانی جهان گرفته تا برگزاری ۲ دوره مسابقات آسیایی، ۳ دوره مجمع آسیایی و یک دوره مجمع جهانی. ایران امسال نیز برای نخستین بار قصد دارد میزبان مسابقات جهانی باشد، آن هم در جزیره زیبای کیش. خوزستان جزو استان‌هایی است که به خاطر استعدادهای ورزشی‌اش در کشور معروف است. این استان در هر رشته‌ای سرآمد و مستعد بودن خود را اثبات کرده است و در فوتبال، بسکتبال، والیبال، کشتی و ورزش‌های رزمی حرف برای گفتن دارد.

در بیشتر مسابقات ملی و بین‌المللی حتما از ورزشکاران خوزستانی هم دعوت می‌شود. ورزشکاران خوزستانی عمدتا به تیم‌های ملی رشته‌های گوناگون دعوت می‌شوند و در تیم‌ها مهره‌های حساسی شناخته می‌شوند. این استان در رشته کونگ‌فو نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. خبرنگار همشهری درباره رشته کونگ‌فو در خوزستان و برنامه‌های آینده آن با «علی امانی» رئیس هیات کونگ‌فوی خوزستان گفت‌وگویی داشته است که می‌خوانید.

  • مشخص شده که چه زمانی قرار است مسابقات جهانی کونگ‌فو برگزار شود؟

تاییدیه آن گرفته شده و تاکنون حدود ۱۰۰ کشور برای حضور در این مسابقات اعلام آمادگی کرده‌اند. قرار شده امسال برگزار شود، اما زمان دقیق آن هنوز مشخص نیست.

  • چین و برخی دیگر از کشورها میزبانی ایران را به راحتی قبول کردند؟

گرفتن میزبانی به راحتی اتفاق نمی‌افتد چون کشورهایی مثل کره، ژاپن و چین طرفداران زیادی در ورزش‌های رزمی دارند و قطعا دوست دارند خودشان میزبان باشند و فکر می‌کنند اگر میزبانی را از دست بدهند، ضرر خواهند کرد. آنها تلاش می‌کنند کونگ‌فو را در کشورهای خود نگه دارند. البته ایران هم فدراسیون بسیار خوبی دارد و قطعا می‌تواند مسابقات را به شکل آبرومند برگزار کند.

  • از کونگ‌فوی خوزستان بگویید. فکر می‌کنید از شروع کارش چقدر رشد داشته است؟

کونگ‌فو و هنرهای رزمی به صورت رسمی سال ۸۴ به ریاست آقای تهذیبی پا به استان گذاشت و آغاز به کار کرد. دفتر مرکزی هیات طی ۲ سال اول در دزفول و بعد در اهواز فعال شد. البته این رشته به صورت غیررسمی از دهه ۴۰ در استان فعال بوده است. تعداد ورزشکاران استان در خرداد ۹۷ نزدیک به ۱۳۰۰ نفر بود و اکنون به ۳۵۰۰ نفر رسیده است، یعنی تقریبا ۳ برابر. ما نسبت به یک سال گذشته بیش از ۵۰ درصد پیشرفت کرده‌ایم. عملکرد این هیات در سال ۹۷ قطعا بهتر از سال ۹۶ بود. هدف‌گذاری بسیار خوبی از سال ۹۷ تا ۱۴۰۱ صورت گرفته است و بنا داریم تا آن زمان آمار ورزشکاران این رشته از ۱۰ هزار نفر بگذرد. سال گذشته ۴ سبک مربوط به این رشته در خوزستان فعال بود و الان ۱۰ سبک فعال است.

  • ظاهرا برای مدارس هم برنامه‌هایی دارید.  

با آموزش و پرورش تعامل شده است و بنا داریم برای نخستین بار از مهرماه امسال کمیته‌های استعدادیابی در مدارس پسرانه و دخترانه حضور پیدا کنند تا افراد بااستعداد کشف و به این رشته معرفی شوند.

  • چگونه می‌توان استعدادها را کشف کرد؟

استعدادیابی کونگ‌فو در استان با جدیت در دستور کار است، اما حمایت‌ها کافی نیست. افرادی هستند که پتانسیل بالایی دارند، اما به دلیل مشکل مالی توانایی پرداخت هزینه برای فعالیت‌ در این رشته ورزشی ندارند. اگر یک خانه کونگ‌فوی مجزا برای هیات در نظر گرفته شود، به راحتی و بدون هزینه می‌توان استعدادیابی و بهترین نفرات را کشف کرد.

  • یعنی بزرگ‌ترین ضعف خوزستان در این زمینه، نداشتن خانه کونگ‌فو است؟

بله. نبود خانه کونگ‌فو واقعا کار را برای ما سخت کرده و سبب شده است برای برگزاری یک مسابقه با چالش‌ها و موانع زیادی روبه‌رو شویم. اگر خانه کونگ‌فو در اختیار استان باشد، درآمدزایی هم خواهد شد و دیگر ضعف و مشکلی وجود نخواهد داشت.  

  • خوزستان توانایی برگزاری مسابقات کشوری را دارد؟

سالن و خوابگاه‌های بسیار خوبی در اهواز و استان وجود دارد. تقریبا ۸۰ درصد شهرستان‌های ما ظرفیت برگزاری مسابقات کشوری را دارند. تمام کارها به منابع مالی و پشتیبانی برمی‌گردد. انتظارات ما از مسئولان ذی‌ربط بالاست و اگر در این زمینه حمایت کنند، قطعا امسال میزبانی از آن خوزستان خواهد بود.  

  • با وجود امکانات اندک، چه افتخاراتی کسب شده است؟

در بخش انفرادی «رضا حسینی» قهرمان جهان ۴ رکورد گینس را جابه‌جا کرده اما ثبت آن هزینه دارد. تا الان هیچ اسپانسری هزینه‌های ثبت آن را تقبل نکرده است. یا مثلا «علی رکابی‌زاده»، «سجاد مریدنیا» و «علی قربانزاده» از کونگ‌فوکاران بسیار خوب خوزستان و کشور هستند که سال گذشته در مسابقات جهانی ارمنستان به مقام قهرمانی رسیدند. ورزشکاران استان، با وجود امکانات اندک، قهرمان جهان و کشور می‌شوند و باید گفت کار بسیار بزرگی انجام می‌دهند.

  • آیا  در بخش تیمی، خوزستان ظرفیت قهرمانی را دارد؟

پتانسیل استان به حدی است که اگر در لیگ کشوری شرکت کند، قطعا جزو سه تیم برتر خواهد بود. البته برای قهرمانی تیم یک‌سری فاکتورها مانند تمرینات مداوم، داشتن زمین مستقل و برگزاری اردو لازم است و باید این موارد مهیا باشد تا بتوان قهرمان شد. امروز هیچ زیرساختی برای رشد تیم در استان مهیا نیست. برای شرکت در لیگ کشور ابتدا لیگ استان باید فعال باشد. تا زمانی که شرایط برگزاری لیگ استانی فراهم نباشد، توان حضور در لیگ کشوری را نخواهیم داشت. برگزاری لیگ در استان ۱۸۰ میلیون تومان هزینه دارد.

  • یعنی بودجه سالانه کافی نیست؟

بودجه چیزی حدود ۴۰ میلیون تومان بیشتر نیست و تنها صرف اعزام بچه‌ها به مسابقات می‌شود. اگر بخواهیم لیگ برگزار کنیم، باید بودجه چند سال هیات را نگه داریم. بودجه سال گذشته که از سوی اداره کل ورزش استان اختصاص داده شد، بسیار اندک بود و با فعالیت‌ها اصلا قابل قیاس نبود. امیدواریم امسال بودجه به گونه‌ای باشد که شرمنده ورزشکاران خود نشویم.

  • ‌چه خواسته‌ای از مسئولان دارید؟

این رشته نباید به گونه‌ای باشد که ورزشکاران ایرانی آن در جهان شناخته‌تر از داخل کشور باشند. اگر در استان مسئولی به کشور و خصوصا استان عِرق داشته باشد و ما را حمایت می‌کند، قطعا ضرر نخواهد کرد. ما نیازمند کمک مالی نیستیم، از مسئولان می‌خواهیم که فقط زمینه رشد این رشته را فراهم کنند.  

کد خبر 453673

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha