مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
۰ نفر

فاطمه کاظمی-  روزنامه‌نگار: تا قبل از سال ۹۲ به مناسبت روز همدان و روز پزشک فقط یک برنامه رسمی برگزار می‌شد و در آن مسئولان و کارشناسانی درباره همدان و شخصیت بوعلی سینا سخنرانی می‌کردند که بعضا تخصصی نیز درباره موضوع نداشتند.

فاطمه کاظمی

از سال ۹۲ به پیشنهاد حسین زندی، فعال فرهنگی و روزنامه‌نگار همدانی، فعالان مدنی استان پای کار آمدند تا این روز را جلوه‌ای دیگر ببخشند. این افراد معتقد بودند روز همدان باید به هفته فرهنگی همدان تبدیل شود و به جای این‌که مسئولان یک برنامه رسمی و غیرکارشناسی برگزار کنند، مردم وارد ماجرا شوند و برنامه‌های فرهنگی برگزار کنند. آنها بر این مساله نیز تأکید داشتند که برنامه‌ها نباید محدود به شهر همدان باشد و لازم است همه شهرستان‌های استان از این برنامه‌ها نفع ببرند. از همان زمان روز همدان به هفته فرهنگی همدان تبدیل شد و با برنامه‌هایی که تشکل‌های غیردولتی تدارک دیدند، در این یک هفته شهر و استان رنگ و بوی متفاوتی به خود گرفت.  

در شرایطی که مسئولان امسال همانند سال‌های گذشته برنامه‌ای رسمی برگزار کردند که حتی اطلاع‌رسانی کافی هم درباره آن صورت نگرفت، فعالان مدنی در جای‌جای این شهر برنامه‌های پرمحتوایی اجرا کردند از جمله برنامه‌های شبی با فرهنگ، جشن مرمت کاروانسرای گلشن و بزرگداشت زنده یاد ایراندخت میرهادی پزشک انسان‌دوست همدانی که با حضور بزرگان فرهنگ و ادب این سرزمین و با صرف هزینه شخصی برگزار شد.  

در روستاهای مختلف استان نیز برنامه‌هایی مانند جشنواره سیر روستای سولان و جشنواره انگور روستای یعقوبشاه برگزار شد که همه آنها به همت جامعه محلی بود. فعالان مدنی که اکنون رزومه‌ای موفق از برگزاری برنامه‌های هفته فرهنگی همدان برای خود دارند، معتقدند این هفته که به نام همدان نامگذاری شده است باید به یک برند گردشگری تبدیل شود و در طول زمان برگزاری آن‌ که در یکی از بهترین‌ ماه‌های سال است، مسافران و گردشگران باید از همدان دیدن کنند و با ظرفیت‌های فوق‌العاده آن آشنا شوند. ضمن این‌که آنها اعتقاد دارند در برنامه‌هایی که به مناسبت هفته فرهنگی برگزار می‌شود باید درباره ظرفیت‌های ناشناخته همدان صحبت شود تا مردم با این دیار کهن بیش از پیش آشنا شوند.

کما این‌که در برنامه شبی با فرهنگ که با حضور شخصیت‌های بزرگی مانند میرجلال‌الدین کزازی، بهرام پروین گنابادی، پرویز اذکایی، امیرشهاب رضویان و علی‌اصغر بشیری در دبیرستان تاریخی ابن سینا برگزار شد، دکتر کزازی به سخنرانی درباره گویش همدانی و دکتر بشیری به بیان سخنرانی درباره خواجه رشیدالدین، دانشمند همدانی، پرداختند که کار ارزشمندی محسوب می‌شود. امیدواریم فعالان مدنی همدان هفته فرهنگی همدان را در سال آینده نیز به همین قوت و با همین قدرت برگزار کنند تا در شرایطی که مسئولان به این مقوله کم‌توجه هستند، نام بلند همدان در جهان بر سر زبان‌هابیفتد.

کد خبر 453572

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha