یکشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۱
۰ نفر

مسئولان محیط ‌زیست در نشستی خبری، وضعیت محیط ‌زیست استان در زمینه آلودگی هوا و آتش‌سوزی جنگل‌ها را تشریح کردند.

منطقه حفاظت شده قراویز

به گزارش همشهری، مدیرکل محیط ‌زیست استان کرمانشاه از تدوین «سیاهه انتشار» (فهرست یا سیاهه انتشار (Emission Inventory) شامل مجموعه ای از داده ها است که انتشار آلایندگی های مختلف را از منابع گوناگون به تفکیک مکانی و زمانی بیان کند. سیاهه انتشار می تواند بسیار کلی و با تفکیک پذیری پایین یا بسیار جزیی و با تفکیک پذیری بالا، مثلا برای یک منبع آلایندگی در هر بازه زمانی تهیه شود.) کرمانشاه به منظور بررسی وضعیت آلاینده‌ها خبر داد.

«فریدون یاوری» با اشاره به آخرین وضعیت محیط ‌زیست استان کرمانشاه در بخش‌های مختلف اظهار کرد: در بخش محیط طبیعی اکنون ۱۶۱ هزار هکتار از مساحت استان تحت مدیریت محیط ‌زیست است که معادل ۷/۶ درصد از وسعت استان کرمانشاه می‌شود. وی ادامه داد: در حال پیگیری هستیم این وسعت را به میزان استاندارد یعنی حدود ۱۰ درصد وسعت استان برسانیم و برای این منظور بنا داریم برخی از نقاط تحت مدیریت محیط ‌زیست را بازنگری و بازیابی کنیم. به گفته مدیرکل‌حفاظت محیط‌زیست استان کرمانشاه، قرار است نقاطی که ارزش اکولوژیکی خود را از دست داده‌اند از محدوده تحت مدیریت محیط ‌زیست خارج شده و مناطق جدیدی که ارزش بیشتری دارند جایگزین آنها شوند.

 یاوری با اشاره به وسعت زیاد مناطق تحت مدیریت محیط ‌زیست استان و نیروهای محدودی که مجموعه محیط ‌زیست در اختیار دارد، یادآور شد: قطعا وسعت ۱۶۱ هزار هکتاری را نمی‌توان با ۱۷۰نفر نیرو که حدود ۵۰ نفر آنها محیط‌بان هستند، مدیریت کرد. وی افزود: در همین زمینه تلاش می‌کنیم از همه ظرفیت نیروهای مردمی و جوامع محلی نیز برای حفاظت از محیط ‌زیست استفاده کنیم.

  • امسال هیچ روز غبارآلودی نداشتیم 

یاوری در ادامه از پیگیری برای تدوین «سیاهه انتشار» کرمانشاه هم خبر داد و گفت: با تدوین این سیاهه انتشار، سهم هر بخش و منبع از تولید آلودگی مشخص خواهد شد و بهتر می‌شود درباره آلاینده‌ها تصمیم‌گیری کرد. وی با بیان این‌که در سال‌های گذشته همواره ریزگردها عامل اصلی آلودگی هوای کرمانشاه بوده، ادامه داد: هیچ کانون داخلی برای گرد و غبار در استان گزارش نشده و آنچه استان را تحت تاثیر قرار می‌دهد ناشی از کانون‌های خارجی گرد و غبار است.  یاوری با اشاره به پیگیری‌ها و رایزنی‌های مسئولان کشور در بعد بین‌المللی برای مقابله با ریزگردها اظهار کرد: اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده که امیدواریم هرچه زودتر به نتیجه برسد. به گفته این مسئول، برخلاف سال‌های گذشته از ابتدای امسال تاکنون حتی یک روز هم هوای کرمانشاه غیراستاندارد نبوده که دلیل آن نیز بارندگی‌های خوب سال گذشته و بهار امسال است.

یاوری در ادامه اشاره‌ای به وضعیت پساب‌های استان کرمانشاه داشت و با بیان این‌که اکنون ۸ تصفیه خانه فاضلاب در شهرهای مختلف استان داریم، افزود: این تصفیه‌خانه‌ها اکنون حدود ۴۴درصد پساب‌های شهری استان کرمانشاه را تصفیه می‌کنند. وی با اشاره به در دست احداث بودن تصفیه‌خانه‌های فاضلاب هرسین، روانسر، جوانرود و ثلاث‌باباجانی اظهار کرد: با راه‌اندازی این تصفیه‌خانه‌ها بیش از ۹۰ درصد فاضلاب خانگی شهری استان تصفیه خواهد شد که در نوع خود یک رکورد به حساب می‌آید. مدیرکل محیط‌زیست استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به آلودگی رودخانه قره‌سو، ورود پساب‌های روستاهای مسیر و همچنین شهر کرمانشاه را عامل اصلی آلودگی قره‌سو برشمرد و تاکید کرد: برای رفع این آلودگی پیگیری‌هایی با همکاری شرکت آب و فاضلاب در حال انجام است.

مدیرکل محیط‌زیست استان کرمانشاه در زمینه پساب‌های صنعتی استان نیز اضافه کرد: اکنون پساب اکثر واحدهای صنعتی استان تصفیه می‌شود و اکثر این واحدها به سیستم پایش لحظه‌ای مجهزند و آلودگی از نظر پساب صنعتی از آنها خارج نمی‌شود.  یاوری درباره مدیریت پسماندها نیز تاکید کرد: نقاط مختلف استان کرمانشاه به ۶ منطقه تقسیم‌بندی شده و برای هر منطقه یک سایت بازیافت پسماند در نظر گرفته شده که پسماندهای شهری و روستایی را تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی گفت: عملیات اجرای سایت پسماندهای سرپل ذهاب (که سرپل ذهاب، قصر شیرین ازگله و ریجاب را پوشش می‌دهد) و سایت پسماند اسلام‌آباد غرب (که اسلام‌آباد غرب، دالاهو و سرمست را تحت پوشش قرار می‌دهد) از سال گذشته آغاز شده و امیدواریم هرچه زودتر به نتیجه برسد. این مسئول ابراز امیدواری کرد: با راه‌اندازی عملیات اجرایی سایر سایت‌های پسماند زباله استان، شاهد مدیریت کامل همه زباله‌های شهری و روستایی باشیم.

  • وضعیت پسماندهای بیمارستانی

مدیرکل محیط‌زیست استان کرمانشاه درباره وضعیت پسماندهای بیمارستانی نیز گفت: هم‌اکنون تمام ۲۳ بیمارستان استان به سیستم‌های اتوکلاو مجهزند و پسماندهای بی‌خطر شده آنها توسط بخش خصوصی جمع‌آوری می‌شود. وی تاکید کرد: اخیرا با همکاری دانشگاه علوم پزشکی محل جدیدی هم برای دفن زباله‌های بیمارستانی کرمانشاه در نظر گرفته شده که بخش قابل توجهی از کارهای آن انجام شده و فقط اخذ مجوز از برخی دستگاه‌های دیگر مانند آب منطقه‌ای و منابع طبیعی باقی مانده است. یاوری درباره بازیافت نخاله‌های ساختمانی نیز با بیان این‌که کرمانشاه اولین شهر کشور بود که مجهز به تجهیزات بازیافت نخاله‌های ساختمانی شد، یادآوری کرد: مشکلاتی برای مکان‌یابی سایت پسماند بازیافت نخاله‌های ساختمانی کرمانشاه وجود داشت که اخیرا این مشکلات رفع شده و قرار است محلی برای این منظور مشخص شود.

  • کاهش شدید پروانه‌های شکار

 یاوری اشاره‌ای هم به وضعیت شکار و حیات وحش استان کرمانشاه داشت و تاکید کرد: برای حفاظت از گونه‌های حیات وحش صدور پروانه‌های شکار را از ۲ هزار مورد در سال ۹۶ به ۳۴۰ مورد در سال گذشته محدود کردیم. وی از تعیین محدودیت مکانی و زمانی برای شکارچیان هم خبر داد. مدیرکل محیط‌زیست استان کرمانشاه با بیان این‌که گاهی شاهد از بین رفتن حیات وحش بر اثر برخورد با خودروها هستیم، افزود: برای این منظور تاکید کردیم که نیوجرسی‌هایی که در جاده‌ها نصب می‌شود در فواصل مشخص برای گذر حیات وحش فاصله داشته باشد. به گفته این مسئول، همچنین قرار است زیرگذر یا پل‌های روگذر نیز برای عبور حیات وحش ساخته شود.

یاوری در ادامه با اشاره به وضعیت صنایع آلاینده استان گفت: بنا نیست با صنایع در تقابل باشیم، اما بدون اغماض با صنایع آلاینده برخورد و جرایم میلیاردی برای آنها در نظر گرفته می‌شود. مدیرکل محیط‌زیست استان کرمانشاه تاکید کرد: در مجموع رویکرد ما تعامل با صنعت و سوق دادن آنها به سمت صنعت سبز شدن است. این مسئول در ادامه از برخورد جدی با جارسوزی در مزارع استان هم خبر داد و گفت: جارسوزی تخلف است و تاکنون چند مورد برخورد قضایی با جارسوزی در روانسر هم داشتیم. وی تاکید کرد: جارسوزی پیامدهای منفی مانند از بین رفتن میکرواوگانیسم‌های مفید خاک، کاهش کیفیت خاک، آلودگی هوا، احتمال سرایت آتش‌سوزی و... را به همراه دارد.

  • آتش در ۱۴۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی 

مدیرکل منابع طبیعی کرمانشاه گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان مردادماه، ۴۷ فقره آتش‌سوزی در استان رخ داده که منجر به سوختن ۱۴۰ هکتار از جنگل‌ها و عرصه‌های منابع طبیعی شده است. «ان‌شاءالله کولانی» اظهار کرد: بیشترین آتش‌سوزی‌های رخ داده مربوط به شهرستان‌های قصر شیرین، کرمانشاه، پاوه، گیلانغرب، سرپل ذهاب و دالاهو بوده است. وی با اشاره به شناسایی ۷۰ نقطه مستعد آتش‌سوزی در استان از وجود ۱۷ پایگاه ثابت اطفای حریق در استان خبر داد و گفت: امسال تاکنون موفق به تجهیز ۱۵ پایگاه شده‌ایم. وی همچنین از وجود ۴۳ هزار همیار طبیعت و ۱۵۰ تیم اطفای حریق در قالب سازمان‌های مردم‌نهاد در استان سخن گفت و افزود: در بسیاری از آتش‌سوزی‌های رخ داده، خود مردم منطقه اولین افراد حاضر در صحنه برای خاموش کردن حریق بوده‌اند.

  • رهایی ۲۵۶ هکتار منابع طبیعی از دست زمین‌خواران

مدیرکل منابع طبیعی استان در بخش دیگری از سخنانش، به رهایی ۲۵۶ هکتار از عرصه منابع طبیعی طی سال گذشته از دست زمین‌خواران اشاره کرد و گفت: ۳۸ نفر نیز در این رابطه تحویل مراجع قضایی شده‌اند. وی تاکید کرد: برخورد با زمین‌خواران یکی از برنامه‌هایی است که امسال نیز با جدیت دنبال و افراد متخلف بدون هیچ گذشتی به مراجع قضایی تحویل خواهند شد.

  • اختصاص ۳۹۰ میلیارد ریال به طرح‌های آبخیزداری 

کولانی همچنین از اختصاص ۳۹۰ میلیارد ریال اعتبار از منابع صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری استان در سال جاری خبر داد و گفت: این مبلغ تقریبا ۲ برابر سال گذشته است. مدیرکل منابع طبیعی کرمانشاه افزود: طرح‌های آبخیزداری در سطح ۵۰ هزار هکتار از اراضی منابع طبیعی آغاز شده و با میانگین پیشرفت ۳۱ درصد در حال اجراست، هرچند پیشرفت برخی پروژه‌ها تا ۸۰ درصد نیز می‌رسد. وی گفت: سال قبل نیز از منابع صندوق توسعه ملی ۲۰۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های آبخیزداری استان اختصاص یافت که این طرح‌ها در ۱۰ شهرستان اجرا شد.

کولانی در ادامه گفت: تاکنون طرح‌های آبخیزداری در سطح ۸۰۰ هزار هکتار از منابع طبیعی استان اجرا شده که ۴۰۰ هزار آن طی ۲ سال و نیم اخیر بوده است. این مسئول با بیان این‌که امسال طرح‌های آبخیزداری در سطح ۵۰ هکتار اجرا می‌شود، گفت: اجرای این طرح‌ها از ابتدای سال گذشته تا پایان مرداد امسال برای ۲۰۰ هزار نفر روز ایجاد شغل به صورت موقت کرده است.

  • جلوگیری پوشش گیاهی از وقوع سیلاب 

وی همچنین به بارش‌های سیل‌آسای باران در اواسط فروردین ماه امسال نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به حجم بالای بارش‌های پیش‌بینی شده این امکان می‌رفت که در بخش‌های زیادی از استان شاهد وقوع سیلاب باشیم اما پوشش گیاهی و جنگلی مناسب از این کار جلوگیری کرد. کولانی تصریح کرد: درختان و عرصه منابع طبیعی در تامین آب شیرین، اکسیژن و... بسیار موثرند، بنابراین همه موظف به حفظ آنها هستیم.

  • افزایش عرصه منابع طبیعی استان 

مدیرکل منابع طبیعی استان در بخش پایانی سخنان خود، عرصه منابع طبیعی استان را یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: ۵۲۷ هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می‌دهد. وی اظهار کرد: بلوط، زالزالک، کیکم و گلابی وحشی بیشترین درختان جنگلی استان را تشکیل می‌دهند که بیشتر آنها مربوط به درختان بلوط است. کولانی در ادامه با بیان این‌که منطقه زاگرس متشکل از ۱۱ استان کشور از جمله کرمانشاه، ۶ میلیون هکتار از جنگل‌های کشور را در خود جا داده‌اند، گفت: این جنگل‌ها ۴۰ درصد آب شیرین کشورمان را تامین می‌کنند.

کد خبر 453391

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کرمانشاه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha