مجموع نظرات: ۰
شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۴
۰ نفر

آوا صادق-   اراک- خبرنگار : اوایل هفته گذشته بود که گروهی از کارگران شرکت هپکو در مرکز شهر اراک تجمع کردند. کارگران هپکو می‌گویند از ابتدای سال تاکنون حتی یک دستگاه هم در شرکت تولید نشده و عملاً در طول ۵ ماه اخیر کارخانه تعطیل بوده ‌است.

رسیدگی به اعتراض کارگران صنعتی

البته رئیس دادگستری به آنها قول پیگیری می‌دهد و می‌گوید: مشکلات بخش‌های کارگری صنایع از سوی دادگستری پیگیری می‌شود. مشکل تعدادی از شرکت‌ها نبود کار و پروژه است و از لحاظ مالکیت مشکلی ندارند. در پی سوء استفاده برخی از جریان‌ها از این حرکت، کارگران هپکو اعتراض‌های خود را صنفی اعلام و شائبه سیاسی را به شدت رد می‌کنند و خواستار تعیین تکلیف خواسته‌های خود هستند. کارگران هپکو مطالبه خود را قول‌هایی می‌دانند که از سوی مسئولان کشور و استان داده شده، اما تاکنون به آنها عمل نشده است. آنها به دنبال کار و تولید هستند.

  • واگذاری شرکت هپکو به دولت

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس در کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در اراک برگزار شد می‌گوید: در شرایط کنونی راهی جز بازگشت شرکت هپکو به دولت نیست تا پس از تثبیت و آرامش شرکت، دوباره روند خصوصی‌سازی انجام گیرد. اگرراهکار حقوقی و مالی در این شرایط موجود است قطعاً استقبال خواهیم کرد، اما به نظر می‌رسد راهکاری در این شرایط وجود ندارد.

«علی‌اکبر کریمی» بیان می‌کند: سازمان خصوصی‌سازی با انتخاب مدیریت مناسب می‌توانست اوضاع را بهتر کند، اما شرکت هپکو در یک سال اخیر با انتخاب مدیریت توسط سازمان خصوصی با افزایش بدهی و کاهش و حتی توقف تولید مواجه شد. وی می‌افزاید: مطالبه کارگران بحق است، زیرا نگران آینده شرکت و آینده شغلی خود هستند.

از اعتراضات کارگران هپکو تعبیر سیاسی شد و موج‌سواری سیاسی در خصوص آنها صورت گرفت. افرادی که خودشان در اتفاقات هپکو دخیل بودند برای رسانه‌های بیگانه خوراک تهیه کردند. در این شرایط شورای کار شرکت نیز اعلام کرد که اعتراضات کاملاً صنفی بوده است. نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس نبود مالک و سهامدار مسئولیت‌پذیر را مهم‌ترین مشکل کنونی آذرآب می‌داند و اظهار می‌کند: بخش خصوصی آماده خرید سهام بانک کشاورزی است و حتی بانک نیز هر سهم را به قیمت ٤٨٠ تومان برای فروش قیمت‌گذاری کرده واعلام کرده است مپنا تمایل به خرید دارد، اما اصرار داشت که واگن پارس را خریداری کند و این اصرار باعث شد که خرید آذرآب بلاتکلیف باقی بماند.

کریمی می‌گوید: مدیریت آذرآب نیز مدیریت ضعیفی بوده است، در حالی که در بدنه شرکت نیروهای بسیار توانمندی حضور دارند و اگر مدیرعامل از نیروهای آذرآب انتخاب شده بود امروز وضعیت این‌چنین نبود. وی می‌گوید: دست به دست شدن شرکت واگن پارس برای ما این سؤال را ایجاد کرد که چرا شرکت گسترش و نوسازی کشور واگن پارس را در اختیار گرفت؟ می‌دانیم که در پشت پرده، واردات واگن مدنظر بوده و پوشش محکمی مثل واگن پارس برای تحقق این کار نیاز بود و این موضوع درنهایت بلاتکلیفی شرکت را رقم زد.

  • حل مشکلات صنایع استان از سوی سران ۳ قوه 

نماینده دیگر مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس نیز می‌گوید: اگر وزارت صمت، اختیارات ویژه برای تصمیم‌گیری درباره مشکلات این واحدها را ندارد، در دولت یا نشست سران ۳ قوه تصمیمات نهایی و مؤثر اتخاذ شود. «سید مهدی مقدسی» پیشنهاد می‌کند قرارگاه خاتم که توانایی و شرایط لازم را دارد، هپکو را تحویل بگیرد و البته با مجوز دولت، بدهی‌ها و جرائم آن بخشیده شود. انتظار داریم در بدنه دولت همه حرف و نظر مشترک داشته باشند و هر بخشی یا مقام مسئولی یک حرف نزند.

  • نیازمند تأمین نقدینگی 

استاندار مرکزی نیز در ادامه می‌گوید: تأمین نقدینگی ۳۰ میلیاردی برای ادامه حیات هپکو ضروری است، چراکه با توجه به مشکلات کارگری در این شرکت و این‌که در استان هیچ منبعی برای تأمین نقدینگی به این منظور وجود ندارد نیازمند تأمین نقدینگی برای پرداخت حقوق کارگران از سوی وزیر صنعت هستیم. «سیدعلی آقازاده» با اشاره به این‌که در شرکت آذرآب سوء مدیریت وحشتناکی اتفاق افتاده و این شرکت به حال خود رها شده است بیان می‌کند: بخش عمده‌ای از مشکلات شرکت‌های هپکو، واگن پارس و آذرآب به دلیل سوء مدیریت است. وی می‌افزاید: آذرآب حدود ۲۳ میلیارد ریال سفارش کار دارد و تنها درگیر ضمانت‌نامه است که در صورت تأمین این ضمانت‌نامه مشکل آذرآب برای ۲ سال آینده رفع خواهد شد. با توجه به این موضوع پیشنهاد می‌کنیم جلسه‌ای با حضور مدیرعامل مپنا و سایر اعضا به منظور واگذاری آذرآب به مپنا در دفتر وزیر برگزار و آذرآب تعیین تکلیف شود.

استاندار مرکزی به تجمع و اعتراض‌های چند روز اخیر کارگران هپکو در مرکز شهر، مقابل استانداری و دادگستری اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: در رابطه با مشکلات موجود، کارگران را درک می‌کنیم، اما از این تجمعات گلایه داریم. نباید در شرایط موجود کشور برای حقوق به تعویق افتاده، ریل یا راه شریانی را بست. با توجه به این‌که خط قرمز نظام جمهوری اسلامی بستن هر نوع شریان رفت و آمد است در نتیجه در شورای تأمین به تصویب رسیده که از این پس اگر راهی بسته شود، برابر قانون برخورد لازم انجام گیرد. البته مشکلات کارگران و واحدهای تولیدی را از راه قانونی پیگیری می‌کنیم.

  • واگذاری آذرآب و واگن پارس اراک به شرکت مپنا

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز که در جریان مشکلات حاد صنایع استان قرار گرفت می‌گوید: وزارت صنعت، معدن و تجارت از واگذاری واحدهای مادر تخصصی آذرآب و واگن پارس اراک به شرکت مپنا با حمایت و سیاست تشویقی استقبال می‌کند. «رضا رحمانی» بیان می‌کند: ۳ شرکت هپکو، واگن پارس و آذرآب با یک درد مشترک به نام مالکیت مواجه هستند و شرایط حاکم بر این شرکت‌ها باید هرچه سریع‌تر مدیریت شود و نباید اجازه داد که برخی تنگناها و مشکلات به اقتصاد کشور ضربه بزند. وی در مورد پیشنهاد واگذاری شرکت آذرآب به مپنا می‌افزاید: با توجه به این‌که مپنا از شرکت‌های فعال کشور و از توانمندی‌های قابل توجهی برخوردار است، همچنین جنس کار این شرکت با آذرآب همخوانی دارد، اگر این شرکت تمایل به تحویل گرفتن آذرآب و حتی واگن پارس را دارد شخصاً با این واگذاری موافق هستم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار می‌کند: تیم مدیریتی این شرکت‌ها به اندازه کافی فرصت داشتند، اما نتوانسته‌اند این واحدها را به چرخه تولید بازگردانند و اکنون فرصت آن رسیده که نسبت به ساماندهی این صنایع مهم تصمیم‌های کارگشا اتخاذ شود. البته برای تصمیم‌گیری در مورد مالکیت‌ها اختیار کامل نداریم و باید دستگاه قضایی به این موضوع ورود کند و در کنار تصمیم‌گیری برای تعیین سهامدار، باید حکم مالکیت از سوی مرجع قضاییصادر شود.

  • واکنش رئیس قوه قضاییه به تجمع کارگران هپکو

رئیس قوه که در سفر اخیر خود به استان مرکزی در جریان مشکلات صنایع قرار گرفته بود در این مورد می‌گوید: خصوصی‌سازی در کشور نیاز است و دولت باید حامی بخش خصوصی باشد، اما در کنار خصوصی سازی، مجموعه‌ای به‌گونه‌ای واگذار شد که یک واحد فعال رو به افول رفت. باید شرایط و نحوه واگذاری مورد بررسی قرار بگیرد، چراکه مشکلات رفتاری و ساختاری در قضیه خصوصی‌سازی وجود دارد. «سید ابراهیم رئیسی» بیان می‌کند: سیستم خصوصی‌سازی که باعث تضعیف تولید در کشور شود، درست نیست و باید صدای کارگران اراک و هفت‌تپه را شنید. در سفر به اراک قبل از هر جلسه‌ای حرف کارگران اراکی را شنیدم و باید به حرف‌های آنان توجه شود. این نوع خصوصی‌سازی در کشور به تاراج دادن اموال عمومی است و با آن خصوصی‌سازی که در قانون بود متفاوت است و ما به این موضوع رسیدگی خواهیم کرد.

کد خبر 453285

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha