مجموع نظرات: ۰
جمعه ۸ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۲
۰ نفر

رمضان نوری - ایلام –خبرنگار: سال‌هاست وعده استقرار یک بالگرد دائم هلال احمر در ایلام داده می‌شود و به رغم این‌که طی سال‌های اخیر شاهد زلزله، سیل و آتش‌سوزی‌های مکرر در آن بوده‌ایم، این استان از وجود دائم یک بالگرد بی‌نصیب است.

بالگرد هلال ‌احمر

هرچند یک بالگرد اورژانس در استان مستقر است، اما این بالگرد صرفا برای جابه‌جایی بیماران استفاده می‌شود و وجود یک بالگرد برای حوادث طبیعی در استان کاملا ضروری به نظر می‌رسد. امسال آتش‌سوزی‌های مکرر در جنگل‌های ایلام به دلیل نبود بالگرد برای اعزام نیروهای امدادی باعث تشدید آتش‌سوزی شد چراکه در مناطق صعب‌العبور کوهستانی امکان تردد افراد به صورت پیاده هم وجود نداشت.

البته فقط مساله آتش‌سوزی نیست. در سیل اخیر بخش مهمی از راه‌های ایلام به خصوص در مناطق ماژین دره‌شهر و چم‌شیر سیروان به دلیل کوهستانی بودن آنها بسته شد و دسترسی مسئولان استان در ساعت اولیه به این مناطق امکان‌پذیر نبود در حالی که اگر استان بالگرد در اختیار داشت، کمک‌رسانی‌ها بهتر انجام می‌شد. در سال‌های گذشته قرار شده بود یک آشیانه بالگرد توسط مسئولان استان ساخته و بالگرد نیز طریق هلال‌احمر تامین شود، اما این مهم هنوز محقق نشده است. سال‌هاست که آشیانه بالگرد ایلام در حال ساخت است و هر سال، طبق گفته مسئولان، آماده بهره‌برداری است ولی هنوز از آن خبری نیست.

  • گاهی بالگرد کمکی نمی‌رسد

نماینده ایلام در مجلس به خبرنگار همشهری می‌گوید: سال‌هاست استان ایلام با حوادث طبیعی نظیر سیل، آتش‌سوزی و زلزله مواجه است، ولی یک بالگرد دائم برای انجام کارهای ضروری در آن مستقر نیست. «سلام امینی» می‌افزاید: در همین سال جاری چند بار جنگل‌های استان دچار آتش‌سوزی شدند که به دلیل صعب‌العبور بودن مسیر و تاخیر در مهار آتش، خسارت‌های شدیدی به جنگل‌های آن وارد شد. وی بیان می‌کند: در حالی که برای اعزام نیروهای امدادی به مناطق آتش‌گرفته شدیدا به وجود یک بالگرد نیاز بود، متاسفانه این وسیله ضروری در استان وجود نداشت و حتی بالگردی برای کمک به استان اعزام نشد.

  • نیاز ایلام به وسایل اطفای هوایی

امینی ادامه می‌دهد: در سال جاری تاکنون عدم اختصاص بالگرد و تجهیزات مدرن اطفای حریق به منابع طبیعی ایلام برای مهار آتش در مناطق صعب‌العبور ایلام به علت عدم پشتیبانی هوایی به آتش‌سوزی گسترده و نابودی ده‌ها هکتار از جنگل‌ها و منابع طبیعی منطقه گنجوان بولی، ارکوازی و کوهستان‌های اطراف بخش مرکزی ایلام منجر شده است. وی می‌گوید: دسترسی به مناطق آتش‌گرفته در ایلام، به دلیل کوهستانی بودن آن، سخت و زمان‌بر است و این مساله نیاز به وسایل اطفای هوایی را بیشتر می‌کند.

امینی می‌گوید: تهیه بالگرد برای انتقال نیروی انسانی و تجهیزات و نیز هواپیمای آب‌پاش امکان اطفای حریق را در ساعات اولیه و جلوگیری از گسترش آتش فراهم می‌کند. این نماینده اظهار می‌کند: مسئولان هلال احمر کشور به وعده خود برای استقرار یک بالگرد در ایلام جامعه عمل بپوشانند، چون آشیانه بالگرد در این استان کاملا آماده شده است.

  • امداد هوایی؛ از نیازهای مهم ایلام

مدیرعامل جمیعت هلال احمر ایلام نیز در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به وضعیت تجهیزات و امکانات این جمعیت در استان می‌گوید: نسبت به جغرافیای استان تقریبا تجهیزات امداد و نجات ما در حد مطلوب است، ولی با نقطه مطلوب فاصله داریم. «حسین عارفی» می‌افزاید: امداد هوایی به عنوان یکی از نیازهای استان شناخته می‌شود.

وی بیان می‌کند: ما در استان بالگرد نداریم و در مقاطعی که نیاز اضطراری به بالگرد وجود دارد، از طریق مرکز کنترل هماهنگی عملیات آن را درخواست می‌کنیم و از یکی از استان‌های هم‌جوار مثل کرمانشاه یا خوزستان به استان اعزام می‌شود. عارفی می‌گوید: اقداماتی برای راه‌اندازی امداد هوایی در استان انجام شده و کار ساخت پایگاه آن نیز تقریبا رو به اتمام است. به محض این‌که تاسیسات امداد و هوایی آماده بهره‌برداری شود، مسئولان جمعیت هلال احمر مرکزی قول مساعد داده‌اند که بالگرد به استان تخصیص دهند.

  • بالگرد دائم در ایلام مستقر می‌شود

در همین حال استاندار ایلام چند روز پیش در دیدار با رئیس جمعیت هلال احمر کشور اظهار کرد: با توجه به شرایط خاص ایلام و اهمیت مقوله اربعین، استقرار یک فروند بالگرد به صورت دائم در این استان ضروری است. «قاسم سلیمانی دشتکی» با بیان این‌که در این دیدار مقرر شد یک بالگرد خریداری شود و به استان اختصاص یابد، تاکید کرد: وجود بالگرد در استانی مثل ایلام با پوشش گیاهی و جنگل‌های انبوه و تجربه آتش‌سوزی یک ضرورت است. وی گفت: برای ایام اربعین هم ۳ بالگرد هلال احمر به صورت موقت و ۵ بالگرد از طریق وزارت بهداشت همراه با تجهیزات بیمارستانی در مرز مهران مستقر می‌شوند.  

کد خبر 453243

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha