همشهری آنلاین: دیرینه شناسان ۲۸ اوت (ششم) شهریور با انتشار یک گزارش اعلام کردند نتایج یک تحقیق نشانگر آن است که جمجمه تقریبا کامل یک انسان‌تبار که دو سال پیش در منطقه عفر اتیوپی کشف شد، متعلق به حدود سه میلیون و هشتصد هزارسال پیش است.

رویترز

کشف این جمجمه با نام ام‌آردی MRD -که دانشمندان آن را «بنیادین» توصیف کرده‌اند- از آن روی مهم است که نشان می‌دهد برخلاف باورهای پیشین که انسان‌تباران در پی تکامل میمون تباران به وجود آمده‌اند،‌ این دوگونه در حدود یکصد هزار سال همزمان با هم زندگی می‌کردند.

در سال ۱۹۷۴، دانشمندان در منطقه عفر اتیوپی بقایای یک میمون‌تبار با قدمت ۳/۲ میلیون سال را کشف کرده بودند. این گونه معروف به آفرنسیس «لوسی» نامگذاری شد.

استفانی ملیلو، دیرین-مردم شناس از موسسه ماکس پلانک در آلمان می‌گوید: «ما تاکنون فکر می‌کردیم آنامنسیس (ام‌آردی) در طول زمان به عفرنسیس تکامل می‌یابد ... اما تحقیقات اخیر فهم ما از روند تکامل را دگرگون کرد و پرسش‌های جدیدی را در مقابل ما قرار داد؛ از جمله اینکه [با توجه به حیات همزمان این دو] آیا میان این دوگونه رقابت برای کسب جا و غذا در میان بوده است؟»

به این ترتیب این پژوهش جدید به این معنی است که علاوه بر «لوسی»، گونه‌های دیگری هم می‌توانند در روند تکاملی متفاوت، منشا ما انسان‌های امروزی باشند.

کد خبر 453210

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha