پنجشنبه ۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۲
۰ نفر

هانیه گرائیلی - فعال سیاسی: با پیروزی انقلاب اسلامی و عملی‌شدن هم‌پیوندی جمهوریت و اسلامیت در قاموس سیاسی و گفتمانی آن، دولت برآمده از رأی مردم جایگاه مهمی یافت و ظرفیت‌ها، نقش‌ها و کارویژه‌های متعدد و ویژه‌ای در اصول مختلف قانون اساسی برای آن پیش‌بینی شد؛ دولتی که در واقع، برآمده از بُعد جمهوریت این نوع از حکومت در قالب یک نگاه اسلامی بود.

هانيه گرائيلي

در این راستا، کاربست رویکرد سریالی حذف فیزیکی نیروها، مسئولان و سیاستگذاران انقلاب از سوی گروه‌ها، جریان‌های فکری و کشورهایی که تنها راه مناسب مبارزه با انقلاب را در این شیوه دیده بودند، به دفتر نخست‌وزیری رسید. تنها ۳سال از انقلاب می‌گذشت و بی‌گمان ترور همزمان نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور هر کشوری در این شرایط حساس، می‌توانست
 تداوم حیات یک حکومت نوپا آن هم درحال جنگ را با مسائل و چالش‌های فراوان روبه‌رو سازد.

پشتوانه مردمی، شخصیت کاریزماتیک امام و همبستگی و انسجام اجتماعی موجود از دل این چالش، نماد نوینی را ایجاد کرد؛ نمادی برای تأکید بر یکی از ابعاد جمهوریت نظام، تأکید و بازنمایی جایگاه ویژه دولت و پاسداشت خدمات آن و فرصتی برای بازگویی فعالیت‌های انجام شده.

الگوی رفتاری شهید رجایی و تجربه زیسته او در ۴دهه اخیر، ارتباط نزدیکی را فارغ از هرگونه نگاه و سلیقه سیاسی با لایه‌های مختلف حیات اجتماعی ایجاد کرده که همین نمود مثبت اجتماعی، باعث ایجاد روایت‌هایی چون «رجایی بودن» و «رجایی شدن» شد. در واقع، شخصیت و الگوی رفتاری بازنمایی شده از رجایی، نمادی شده است از کارگزار و دولتمردی در تراز کشور و ترور و شهادتش، فرصتی است برای بازنمایی دولت در تراز انقلاب اسلامی.

با گذشت نزدیک به ۴دهه از شکل‌یابی هفته دولت، آنچه امروزه و با توجه به شرایط حساس کنونی کشور می‌تواند شاه بیت بازتولید الگوی رفتاری دولت رجایی باشد و در واقع، می‌توان به نوعی فکت‌های دولت رجایی را در آن خلاصه کرد؛ «قرارگرفتن دولت در کنار مردم و دانستن مردم از خود» است.

بی‌تردید تنها در سپهر یکی شدن دولت و مردم بود که «شرایط جنگ»، «مشکلات اقتصادی»، «مسائل و چالش‌های داخلی» و «نوپایی انقلاب» درحالی‌که هر کدام از این فاکتورها می‌تواند یک حکومت را با چالشی بسیار اساسی مواجه سازد، دولت رجایی را به‌عنوان الگو و نمونه در حافظه اجتماعی زیست جهان ایرانیان باقی گذاشت.

گزاره‌ای که در آن از یک سو مردم پشتیبان، حامی و همراه دولت خود بوده و در طرف دیگر نیز دولتی آشنا به مسائل مردم، شفاف، پاسخگو و قانونمدار، تمامی هم و غم خود را بر ارتقای سطح حیات اجتماعی در همه سطوح و بهبود شرایط آن گذاشته، قرار دارد.

در این نگاه، دولت و مردم یکی‌شده، انسجام اجتماعی ارتقایافته و با تاب‌آوری دوچندان، مسائل و چالش‌های موجود از سوی دولت و با همیاری و همکاری مردم، مدیریت و تحمل می‌شود و امید به‌گذار از این شرایط، روحیه، توان و انرژی مضاعفی را به مردم و دولتمردانی که خود را از مردم می‌دانند، می‌بخشد.

هفته دولت فرصتی است مغتنم، برای بروز و به منصه ظهوررساندن هم‌صدایی و باورداشت مشترک دولت و مردم تا دولت در یک ارتباط جامع، منسجم و فراگیر کارها و فعالیت‌های انجام‌شده خود در یک‌سال اخیر در زمینه‌های مختلف را با توجه به شرایط حساس کنونی کشور برای حیات اجتماعی بازگو کرده و با نگاهی واقع‌نگرانه، شرایط حساس کنونی و پیش‌رو را برای مردم تبیین کند که خود می‌تواند موجبات همیاری و همراهی بیشتر جامعه با دولت را فراهم سازد. از این‌روست  که رئیس‌جمهور محترم نیز همواره بر امیدآفرینی، توجه به مردم و تمشیت معیشت آنها به‌عنوان رئوس برنامه‌های دولت و یکی از سیاست‌های اصلی آن نگریسته و همواره بر آن تأکید کرده‌اند.

کد خبر 453180

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha