همشهری‌آنلاین: شهردار تهران با اشاره به شعار تهران شهری برای همه گفت: وقتی شهری برای همه است، فضاهای عمومی باید برای تمام اقشار جامعه قابل استفاده باشد. اگر مواردی رعایت نشده، شهروندان حتما از طریق سامانه ۱۸۸۸ گزارش دهند.  

حناچي

به گزارش شهرنوشت، برنامه «شهربرگ» با موضوع «سهم معلولان از زندگی اجتماعی در ایران چقدر است؟ » سه‌شنبه شب(پنجم شهریور) با حضور پیروز حناچی شهردار تهران، وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کل کشور و ارائه نظرات تعدادی از افراد معلول از شبکه پنج سیما پخش شد.

پیروز حناچی در این برنامه با اشاره به شعار «تهران شهری برای همه» عنوان کرد: وقتی شهری برای همه است، فضاهای عمومی باید برای تمام اقشار جامعه قابل استفاده باشد. اگر مواردی رعایت نشده، شهروندان حتما از طریق سامانه ۱۸۸۸ گزارش دهند.  

شهردار تهران مناسب‌سازی فضاهای عمومی و رعایت ضوابط را حق تمام افراد جامعه دانست و افزود: در مورد وسایل حمل و نقل عمومی مثل اتوبوس، مترو و ... باید ضوابط رعایت شده و استفاده از این وسایل برای تمام اقشار جامعه امکان پذیر باشد.

حناچی با اشاره به وضعیت تردد معلولان در سطح شهر گفت: در کشور برای بهبود شرایط معلولان قوانینی تصویب شده و برای اجرای آن‌ها بودجه تخصیص داده می شود، اما قطعا شرایط برای تمام اقشار جامعه صد در صد مطلوب نیست.  

حناچی با تاکید بر این‌که در گذشته بسیاری از خطوط مترو بدون رعایت ضوابط افتتاح شده اند، تصریح کرد: در تمام ایستگاه‌های مترو آسانسور پیش بینی شده است، ولی برخی از ایستگاه‌ها بدون آسانسور به بهره برداری رسیده‌اند. البته در شرایط تحریم وارد کردن آسانسور مشکل است و مشکلات اعتباری این مسائل را تشدید می‌کند.  

او با تاکید بر این‌که مخاطب مناسب سازی معابر فقط افراد دارای معلولیت نیستند، افزود: امروزه مبنای معلولیت تغییر کرده است. تا مدتی پیش معلول کسی بود که از ویلچر استفاده می کرد، اما امروز این اصطلاح به افرادی که نتوانند در عرصه عمومی حضور پیدا کنند، مانند خانم‌های باردار، افراد سالمندی که از عصا استفاده می‌کنند و ... اطلاق می شود.  

شهردار تهران با بیان این‌که تمامی سازمان ها و ارگان های مربوطه در راستای افزایش سطح کیفیت زندگی افراد دارای معلولیت وظیفه دارند، گفت: شهرداری در این زمینه وظایفی دارد، اما همه باید مسئولیت خودشان را بپذیرند و همراهی کنند تا این فرایند تاثیرگذار شود.  

پرداخت هزینه تحصیل ۳۲ هزار و ۵۰۰ شهروند معلول

در ادامه این برنامه وحید قبادی دانا در خصوص قانون جدید مربوط به معلولان گفت: این قانون ابعاد مختلفی دارد؛ در بعد آموزشی هزینه‌های تحصیلی ۳۲ هزار و ۵۰۰ نفر از افراد دارای معلولیت که در دانشگاه ها مشغول به تحصیل هستند، توسط سازمان بهزیستی پرداخت می شود.  

او افزود: البته در ارتباط با بحث آموزش جامعه درباره افراد دارای معلولیت، دستگاه‌های مختلف و رسانه ها موظف به همکاری هستند. به عنوان مثال صدا و سیما وظیفه دارد در هفته ۵ ساعت از برنامه ها را به افراد دارای معلولیت اختصاص دهد.  

قبادی دانا ادامه داد: سازمان تبلیغات اسلامی و شهرداری ها که سالن های سینما را در اختیار دارند، باید مسائل و مشکلات مربوط به افراد دارای معلولیت را برای ارتقای آگاهی عمومی به نمایش بگذارند.  

رئیس سازمان بهزیستی کل کشور با اشاره به این‌که به دلیل مشکلات بودجه ای در ارائه برخی از خدمات مشکل داریم، عنوان کرد: در ابتدای سال ۹۷ برای اجرای قانون برآوردی معادل ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای ۱۰ سال داشتیم. در لایحه بودجه سال ۹۸، هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان درج شده است که پیگیر تخصیص این مبلغ هستیم.  

قبادی دانا مشکلات در زمینه تهیه وسایل کمک توانبخشی را از دیگر مسائل مربوط به افراد دارای معلولیت عنوان کرد و گفت: با توجه به افزایش نرخ ارز در این زمینه دچار مشکل هستیم. یکی از نیازمندی‌های ما در تامین وسایل کمک توانبخشی، ویلچر است.

او با بیان این مطلب که کمک هزینه ای که در گذشته برای تهیه ویلچر پرداخت می شد در حال حاضر کافی نیست، ادامه داد: البته با این مشکل در سایر کمک هزینه ها از قبیل اشتغال، کمک هزینه خرید جهزیه و ... هم مواجه هستیم. اگر بودجه سال ۹۸ به طور کامل اختصاص پیدا نکند، حتی این مبالغ را هم نمی توانیم تامین کنیم.  

انتقاد نسبت به نقص در وسایل نقلیه عمومی

در ادامه این برنامه، شمیسه دوستی، دکترای توسعه کشاورزی که معلولیت جسمی دارد در خصوص مشکل اشتغال افراد دارای معلولیت گفت: ۱۶ سال سابقه کار دارم و از این مدت ۱۲ سال استاد حق التدریس دانشگاه بودم. اما چون در این ۱۲ سال نتوانستم استخدام شوم کارم را تغییر دادم.  

او  با بیان اینکه تردد با وسایل حمل و نقل عمومی برای افراد دارای معلولیت مشکل است، افزود: بیشتر ایستگاه های مترو آسانسور ندارند و مدت ها برای تردد به سختی از مترو و اتوبوس استفاده می کردم. در حال حاضر از سرویس خصوصی استفاده می کنم.  

سیدحامد صلحی پور، قهرمان وزنه‌برداری معلولان نیز در این برنامه گفت: در معابر تابلوهای پارک معلولان نصب است، اما مردم بدون توجه به این تابلوها پارک می‌کنند. فقدان آسانسور هم یکی دیگر از مشکلات معلولان است که در معماری شهری و بناهای عمومی رعایت نمی شود.  

هیچ‌وقت نتوانستم در شهر تنها تردد کنم

علی اکبر غریب‌شی، قهرمان وزنه‌برداری هم میزان امکانات مربوط به افراد دارای معلولیت در سطح جامعه را بسیار اندک دانست و عنوان کرد: هیچ وقت نتوانستم در سطح شهر به تنهایی تردد کنم. همیشه نگران هستم موانعی باشد و نتوانم از آن عبور کنم.

انتقاد رئیس انجمن ندای معلولان از وضعیت مناسب‌سازی در شهرها

در ادامه محمود کاری، رئیس انجمن ندای معلولان با اشاره به این‌که معابر شهری باید متناسب با استانداردهای بین المللی مناسب سازی شوند، عنوان کرد: معابر سطح شهر شرایط خوبی برای تردد افراد دارای معلولیت ندارد. پل های ارتباطی و پیاده روها استاندارد ندارند. همچنین بسیاری از اماکن رمپ و آسانسور ندارد و عابر بانک‌ها از استاندارد برخوردار نیستند.  

واو گفت: فقط ۵ درصد از ایستگاه‌های مترو برای تردد افراد دارای معلولیت مناسب است. در سال ۹۶ مطالعه ای در مورد ایستگاه‌های مترو خطوط ۱ تا ۴ انجام دادیم که از ۱۳۸ ایستگاه فقط ۵ درصد آن‌ها برای تردد افراد دارای معلولیت مناسب بود.  

کد خبر 453106

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha