مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۵
۰ نفر

سارا گلابگیریان-‌  یزد- خبرنگار: هوشمندسازی شهر یزد این بار به پارکینگ‌ها رسیده و قرار است با مدیریت هوشمند پارکینگ‌ها، گام موثری برای مدیریت پارک خودروها برداشته شود تا هم استفاده بهینه‌تری از فضای پارک صورت گیرد و هم خدمات بهتر و سریع تری به شهروندان ارائه شود.

مدیریت هوشمند پارکینگ‌های یزد

کمبود جای پارک همواره یکی از معضلات یزد به‌ویژه در مرکز شهر است و در شرایطی که گاهی پارکینگ‌های شهر خالی هستند، شاهد پارک خودروها در حاشیه خیابان‌ها هستیم. هرچند تعداد پارکینگ‌های شهر نسبت به تعداد خودروها کمتر است اما همین ظرفیت هم به اندازه کافی مورد بهره‌برداری قرار نمی‌گیرد. پارکینگ‌های مرکز شهر یزد ظرفیت هزار دستگاه خودرو را دارند که نیمی‌از آنها رایگان هستند و نیمی ‌نیز به پیمانکاران واگذار شده اما زمانی استقبال برای سرمایه‌گذاری در حوزه پارکینگ افزایش می‌یابد که از پارکینگ‌های موجود نهایت بهره‌برداری صورت گیرد و پیمانکاران متضرر نشوند. شهروندان یزدی ترجیح می‌دهند در نزدیک‌ترین محل به مقصد خود ماشین را پارک کنند، از این رو زمانی که در کنار خیابان جای پارک باشد، هرگز به سراغ پارکینگ نمی‌روند، در حالی که پارک‌های حاشیه‌ای باید برای توقف‌های کوتاه‌مدت استفاده شود.

  • طراحی  اپلیکیشن  

اپلیکیشن طراحی شده برای هوشمندسازی پارکینگ‌های شهر هفته گذشته در شورای شهر ارائه شد و کمیسیون شهر هوشمند قرار است با الزام شهرداری برای تجهیز پارکینگ‌های شهر به نرم‌افزار پارکینگ هوشمند، مکان‌یابی پارک وسایل نقلیه را تسهیل کند. رئیس کمیسیون شهر هوشمند و بهبود روش‌ها با اشاره به تصمیم این کمیسیون برای هوشمندسازی خدمات شهری در حوزه‌های مختلف، از تلاش برای هوشمندسازی پارکینگ‌های شهر برای مدیریت پارک خودروها در شهر خبر می‌دهد. «حمیدرضا قمی» می‌افزاید: با استفاده از این اپلیکیشن مدیریت هوشمند پارکینگ در راستای اطلاع دقیق از تعداد خودروهای موجود در پارکینگ، افزایش ضریب امنیت خودروها در لحظه تردد، ورود و خروج و توقف، کاهش تعداد پرسنل درگیر، افزایش ایمنی و دریافت هزینه‌ها، به صورت خودکار صورت می‌گیرد.

وی ادامه می‌دهد: به این ترتیب خدمات بهتری برای استفاده مردم از پارکینگ‌ها ارائه می‌شود و این اپلیکیشن برای مکان‌سنجی پارک وسایل نقلیه قابل استفاده است و اعضای شورای شهر نیز نظر مساعدی در این باره دارند. رئیس کمیسیون شهر هوشمند و بهبود روش‌های شورای اسلامی‌شهر یزد این اقدام را راهکاری برای استفاده بهینه از ظرفیت پارکینگ‌های شهر یزد عنوان می‌کند و می‌افزاید: مشکل پارک در حاشیه خیابان‌های شهر در بسیاری از خیابان‌های هسته مرکزی از جمله خیابان امام خمینی‌(ره) ، خیابان فرخی، خیابان دهم فروردین و خیابان قیام وجود دارد که عبور ترافیک را بسیار کند می‌کند، در حالی که اگر شهروندان از ظرفیت پارکینگ‌های محدوده مطلع باشند، می‌توانند خودروی خود را در پارکینگ‌ها پارک کنند.

وی با بیان این‌که هوشمندسازی، راهکار استفاده از ظرفیت پارکینگ‌ها و تسهیل و تسریع در ارائه خدمات است، ادامه می‌دهد: تجربه نشان می‌دهد یزدی‌ها برای استفاده از پارکینگ پول نمی‌دهند و تا زمانی که مجبور نباشند در پارکینگ پارک کنند، حاشیه‌های خیابان و کوچه‌های مجاور را پر می‌کنند. قمی درباره اجرای طرح پارکومتر در گذشته در شهر یزد برای ساماندهی پارک خودروها می‌گوید: با راه‌اندازی پارکومتر در خیابان‌های شهر مخالفم، اجرای طرح پارکومتر تشویق مردم به استفاده از حاشیه خیابان‌ها برای پارک و استفاده نکردن از پارکینگ‌ها است. وی ادامه می‌دهد: باید حاشیه خیابان‌های شهر را از خودروها خالی کرد، چراکه تا زمانی که پارک وسایل نقلیه در این خیابان‌ها از سوی پلیس راهور ممنوع نشود، مردم از پارکینگ استقبال نخواهند کرد.

رئیس کمیسیون شهر هوشمند شورای اسلامی‌شهر یزد در ادامه بر تقویت خدمات و ساماندهی پارکینگ‌های شهر تاکید می‌کند و می‌افزاید: در کنار برخورد با پارک در حاشیه خیابان‌های شهر باید خدمات مناسبی را در پارکینگ‌های شهر به شهروندان ارائه کرد تا به استفاده از پارکینگ‌ها ترغیب شوند و هوشمندسازی یکی از گام‌هایی است که در این راستا برداشته خواهد شد.

  • ارتقای خدمات پارکینگ‌های شهر

نایب رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی‌ شهر یزد درباره اقدامات زیرساختی برای تامین پارکینگ مورد نیاز در شهر می‌گوید: قطعا هر تعداد که پارکینگ در شهر ساخته شود، پاسخگوی نیاز نخواهد بود اما باید تلاش شود که از این ظرفیت‌های ایجاد شده نهایت بهره‌برداری صورت گیرد. «الهه جورابی» می‌افزاید: هر چند رویکرد شورای اسلامی‌شهر یزد در مرکز شهر، توجه به پیاده‌محوری و استفاده از وسایل نقلیه عمومی ‌است اما نسبت به ایجاد پارکینگ‌های جدید نیز اقدام شده و شایسته است که شهروندان به‌ویژه کسبه به جای پارک در حاشیه خیابان از پارکینگ‌های آماده بهره‌برداری استفاده کنند.

وی با تأیید کمبود پارکینگ در شهر می‌گوید: باید توجه کرد که مرکز شهر به‌ویژه معابر کم‌عرض بافت تاریخی ظرفیت این همه خودرو را ندارد و باید بسیاری از خودروهای پارک شده در حاشیه خیابان که بعضا از صبح تا شب پارک هستند، به پارکینگ‌های اطراف منتقل شوند. عضو شورای اسلامی‌شهر یزد با اشاره به تلاش شورای اسلامی‌و شهرداری یزد برای ارائه خدمات بهتر به شهروندان یزدی، اقدام کمیسیون شهر هوشمند برای بهره‌برداری از پارکینگ‌های شهر یزد به صورت هوشمند را در این راستا عنوان می‌کند.

  • اجرای طرح پارکومتر، راهکار شلوغ شدن پارکینگ‌ها

مدیر مهندسی و ایمنی ترافیک شهرداری یزد ظرفیت پارکینگ‌های هسته مرکزی شهر را بیش از هزار دستگاه خودرو عنوان و بیان می‌کند: هر چند هزینه پارک در پارکینگ‌های شهر کم است، اما با این حال هنوز مورد بهره‌برداری قرار نمی‌گیرد و از ظرفیت حاشیه خیابان و کوچه‌های اطراف برای پارک خودروها استفاده می‌شود. «حمیدرضا دهقان بنادکی» ادامه می‌دهد: دلیل استقبال نکردن یزدی‌ها از پارکینگ قیمت آن نیست، بلکه فرهنگ اشتباهی است که رواج یافته و باید تغییر کند و این تغییر شاید با اجرای طرح پارکومتر و محدود کردن زمان پارک در حاشیه خیابان‌های شهر ایجاد شود.

  • ضرورت ممنوعیت پارک در معابر شهر

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی‌ شهر یزد بیان می‌کند: باید با ممنوع کردن پارک در حاشیه معابر شهر، نسبت به فرهنگسازی برای استفاده از پارکینگ‌های شهر اقدام شود. «محسن عباسی هرفته» می‌افزاید: از سوی دیگر باید هزینه پارک در پارکینگ‌ها نیز افزایش یابد تا مردم ترغیب شوند که از ناوگان حمل ونقل عمومی ‌استفاده کنند و به این ترتیب نباید نگران کمبود پارکینگ در شهر باشیم.

  • چرا پارکینگ‌های شهرخلوت است؟

یاسین دهقان-  یزد- خبرنگار: حادثه ناگواری که چند سال پیش در پارکینگ ملااسماعیل یزد اتفاق افتاد، نشان داد که پارکینگ‌های شهر آن چنان که باید ایمن نیستند. سرقت از یکی از طلافروشان یزدی در این پارکینگ و قتل وی، باعث شد مسئولان به فکر تامین روشنایی مناسب و ارتقای امنیت پارکینگ‌ها بیفتند. شاید این موضوع یکی از دلایلی باشد که یزدی‌ها علاقه چندانی به پارک خودرو در پارکینگ‌ها ندارند و مدیران شهری باید به این فکر باشند که با ساماندهی پارکینگ‌های شهر به‌ویژه امنیت و نظافت آنها مردم را به استفاده از پارکینگ‌ها ترغیب کنند.

یکی دیگر از دلایل استفاده نشدن از برخی پارکینگ‌ها، توزیع نامناسب آنها در شهر است، جاهایی که مردم به پارکینگ بیشتری نیاز دارند، ظرفیت نیست و ظرفیت پارکینگ‌ها در نقاطی که کمتر مورد مراجعه مردم است، خالی می‌ماند. مشخص نبودن برخی از پارکینگ‌های سطحی به‌ویژه در بافت تاریخی یزد یکی دیگر از دلایل استفاده نشدن از آنها است. شهرداری باید  محل دقیق پارکینگ‌ها را اطلاع‌رسانی کند تا مردم تنها از فضاهای حاشیه خیابان استفاده نکنند.

بهای پارک در پارکینگ‌ها هم یکی از دلایلی است که ممکن است برخی از شهروندان را به استفاده نکردن از پارکینگ سوق دهد اما قطعا زمانی که خدمات مناسبی به شهروندان ارائه شود و به‌ویژه امنیت پارکینگ برای شهروندان تامین باشد، رفته رفته این فرهنگ تسری خواهد یافت. لازمه این فرهنگسازی، برخورد با پارک‌های غیرقانونی به‌ویژه از سوی پلیس راهور است تا مردم از اعمال قانون درباره پارک خودروها در حاشیه خیابان‌ها یا محل‌های پارک ممنوع مطمئن باشند. برای مثال می‌توان به میدان امیرچخماق یزد اشاره کرد؛ این میدان یک پارکینگ خصوصی بزرگ دارد اما همیشه دو طرف مسیر دسترسی میدان امیرچخماق به خیابان امام خمینی(ره) مملو از خودرو است، حتی زیر تابلوی توقف ممنوع و حمل با جرثقیل ماشین پارک شده است و چون برخوردی با متخلفان صورت نمی‌گیرد، پارک کردن در این محل به امری عادی تبدیل شده است. در حالی که ظرفیت پارکینگی که در چند قدمی خیابان قرار دارد، همواره خالی است.

در این زمینه می‌توان به خیابان قیام هم اشاره کرد. پارکینگ طبقاتی ملااسماعیل ظرفیت خوبی دارد اما بیشتر کسبه، خودروهای خود را در حاشیه خیابان یا در کوچه پس‌کوچه‌های اطراف پارک می‌کنند و این خودروها زمانی طولانی در محل نامناسبی پارک هستند، در صورتی که می‌توان با الزام کسبه برای توقف خودروها در پارکینگ، از پارک‌های حاشیه‌ای برای مراجعه‌های کوتاه‌مدت شهروندان استفاده کرد. اگر وضعیت همه پارکینگ‌های شهر به‌ویژه در هسته مرکزی همین باشد، قطعا با توجه به این‌که شهرداری توانایی مالی برای ساخت پارکینگ‌های بزرگ و طبقاتی را ندارد، بخش خصوصی نیز انگیزه‌ای برای ساخت پارکینگ نخواهد داشت و کمبود پارکینگ به عنوان معضل شهر تاریخی یزد باقی خواهد ماند.

کد خبر 453059

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار یزد

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha