همشهری آنلاین: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: چاه شیرین واقع در جنوب شهرستان سمنان به عنوان زیستگاه جدید به مناطق زیستگاهی یوزپلنگ آسیایی در ایران اضافه شد.

زیستگاه جدید یوزپلنگ آسیایی در سمنان شناسایی شد

به گزارش ایرنا، امیر عبدوس گفت: گزارش‌های غیر رسمی از ۵۰ سال گذشته حاکی از وجود یوزپلنگ آسیایی در منطقه شکار ممنوع چاه شیرین بوده است، اما هیچ تصویری مبنی بر وجود این حیوان در حیات وحش ثبت نشده بود.

وی گفت: به دلیل ثبت نشدن تصویر و نبود مدرک مبنی بر زیست یوزپلنگ آسیایی در منطقه چاه‌ شیرین شهرستان سمنان، این منطقه به عنوان زیستگاه منتخب یوز، در برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد UNEP ثبت نشده بود.

عبدوس تصریح کرد: اکنون بعد از گذشت سال‌ها، با اثبات منطقه حفاظت شده چاه شیرین به عنوان زیستگاه یوزپلنگ آسیایی در برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد، می‌توان از حمایت‌های مالی در عرصه بین‌المللی برای حفاظت از این گونه ارزشمند استفاده کرد.

عبدوس خاطرنشان کرد: ثبت تصویر و کشف زیستگاه جدید یوزپلنگ آسیایی در منطقه شکار ممنوع چاه شیرین سمنان و ثبت این زیستگاه جدید در برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد دستاوردی بزرگ و از اقدام‌ها و خبرهای خوب در هفته دولت است.

وی یادآور شد: چندین فیلم یک دقیقه‌ای از یوزپلنگ‌های آسیایی در منطقه چاه‌شیرین توسط فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان سمنان و ۲ محیط‌بان تهیه شده و در روز ملی یوزپلنگ ایرانی با حضور مقام‌های ملی و استانی رونمایی می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: چاه شیرین یکی از منطقه‌های شکار ممنوع در استان سمنان محسوب می‌شود که کم‌تر از ۱۰ سال از ممنوعیت شکار در این منطقه می‌گذرد.

منطقه شکار ممنوع چاه شیرین با وسعت ۶۸ هزار و ۲۸۰ هکتار در ۷۰ کیلومتری جنوب شرقی سمنان واقع است و گونه‌های جانوری نظیر کل و بز، قوچ و میش، پرندگان شکاری کبک، تیهو، باقرقره و کبک دری را در خود جای داده است.

یوزپلنگ، گونه‌ای در خطر انقراض است و اکنون فقط شماری از آنها در ایران و آفریقا زیست می‌کند.

منطقه توران یا خارتوران یکی از سه منطقه حفاظت شده ایران با مساحت یک میلیون و ۴۷۰ هزار هکتار، خاستگاه زیست یوزپلنگ ایرانی به شمار می‌رود.

کد خبر 452686

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha