یکشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۳:۱۶
۰ نفر

پوپک قاسمی-  اردبیل- خبرنگار: سفر مقامات ارشد کشوری به‌ویژه رئیس جمهوری و هیات دولت برای هر استانی منبع برخی گشایش مشکلات و عرضه مطالبات است. روزهای پایانی مرداد سال ۹۳ بود که استان اردبیل میزبان «حسن روحانی» رئیس جمهوری کشور و هیات دولت شد.

مطالبات اردبیلی‌ها از رئیس‌ جمهوری

در ۵ سال گذشته، رئیس جمهوری به جز سفر انتخاباتی به اردبیل سفری نداشته است. این روزها زمزمه‌هایی از سومین حضور استانی روحانی در اردبیل به گوش می‌رسد که به گفته «اکبر بهنامجو» استاندار، این سفر اواخر شهریور یا اوایل مهر انجام خواهد شد.  

  • طرح‌هایی که به پایان نرسید 

سفر دوباره رئیس دولت به استان در حالی مطرح می‌شود که علاوه بر تحقق نیافتن برخی مصوبات سفر قبلی، مطالبات دیگری هم به انتظارات اهالی این منطقه اضافه شده است. به بهره‌برداری نرسیدن پروژه بیمارستان تروما، پایاب سدخداآفرین و چند سد دیگر از مصوبات سفر قبلی رئیس‌ جمهوری بود که به بهره‌برداری نرسیده است. در حال حاضر، علاوه بر تکمیل طرح‌های وعده داده شده، بهبود وضعیت جاده‌های استان، راه‌اندازی پروژه‌های جدید صنعتی و گردشگری نیز به مطالبات مردم اردبیل افزوده شده است، آن هم در حالی که اردبیلی‌ها از کمبود سفرهای استانی هیات دولت به این استان انتقاداتی مطرح می‌کنند. در این زمینه برخی اهالی استان اظهار می‌کنند دلیل سفر نکردن رئیس جمهوری به اردبیل طی چند سال اخیر نبود پروژه‌های در خور توجه برای بهره‌برداری بوده است و برخی دیگر معتقدند اگر رئیس جمهوری به استان سفر کند، با اطلاع از مشکلات و محرومیت‌ها می‌تواند برای رفع مشکلات بسیاری از پروژه‌های استانی دستورات لازم را صادر کند و پیگیری‌های مناسب را در دستور کار داشته باشد.

  • مطالبات مردم استان

«کیومرث کمالی» یکی از کارشناسان اقتصادی استان اردبیل، با تاکید بر این‌که باید اتحاد منسجمی از مردم و مسئولان برای درخواست مطالبات عمده استان از رئیس ‌جمهوری وجود داشته باشد. اظهار می‌کند:‌ توجه به اعتبار پایدار و ویژه به جاده‌های استان می‌تواند از مهم‌ترین مطالبات مردم اردبیل باشد. از سوی دیگر، باید درباره طرح‌های معوق‌مانده و به سرانجام نرسیده هم توضیحاتی به مردم این منطقه ارائه داد و زمانی برای تکمیل این طرح‌ها تعیین شود.

«محمد روستایی» یکی از شهروندان اهل بیله‌سوار بیان می‌کند: در سفر قبلی رئیس جمهوری پروژه پایاب سدخداآفرین با اصلاح شبکه آبیاری و تحت پوشش قرار گرفتن ۸۳ هزار هکتار از اراضی استان مصوب شد و اکنون با وجود سرمایه‌گذاری عظیم در اراضی پایاب این سد به دلیل واگذاری اراضی معطل مانده است. مردم این منطقه نگران واگذاری زمین به زمین‌خواران در قالب شرکت‌های صوری هستند و انتظار داریم رئیس جمهوری در سفری به استانی در جریان پیشرفت این پروژه قرار بگیرد و با اطلاع از نگرانی و دغدغه‌های مردم تدبیری برای این حل این مساله ارائه کنند. «حسن احمدی» شهروند اردبیلی هم می‌گوید: در سفر قبلی رئیس جمهوری به استان، افتتاح بیمارستان تروما تا پایان سال ۹۳ مصوب شده بود که هنوز تکمیل نشده است، در حالی که در نبود این بیمارستان، بیماران باید به تبریز و تهران اعزام شوند و این هزینه‌ها و مشکلات را افزایش می‌دهد.

  • آمادگی پروژه‌های بیش از ۳ هزار میلیارد تومانی

برای پیگیری مطالبات مردمی و آنچه مسئولان استانی برای سومین سفر رئیس‌ جمهوری به اردبیل مد نظر گرفته‌اند به سراغ استاندار اردبیل رفتیم. «اکبر بهنامجو» با اشاره به این‌که در حال هماهنگی برای سفر رئیس جمهوری در آینده نزدیک به اردبیل هستیم به همشهری می‌گوید: چندین پروژه به ارزش بیش از ۳ هزار میلیارد تومان برای بهره‌برداری در سفر رئیس جمهوری آماده شده است که افتتاح کارخانه توپ‌سازی، لاستیک‌سازی، کامیون‌سازی و اولین هتل پنج‌ستاره استان از جمله این طرح‌هاست.  

وی درباره مطالبه شهروندان در مورد بهره‌برداری نشدن بیمارستان تروما اظهار می‌کند: این پروژه به دلیل مشکل مالی در برآورد اولیه اعتبار نیمه‌تمام مانده بود، اما اکنون در آستانه تکمیل و تجهیز است و با سفر رئیس جمهوری به احتمال زیاد مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. بهنامجو ادامه می‌دهد: پل معلق شیشه‌ای هیر نیز در روزهای آتی با تکمیل شدن زیرساخت‌های مورد نیاز این پروژه آماده افتتاح می‌شود.

این مسئول درباره واگذاری اراضی پایاب سد خداآفرین عنوان می‌کند: طرح بزرگ پایاب سد خداآفرین با درخواست رئیس جمهوری و تایید مقام معظم رهبری و اختصاص بخشی از یک میلیارد دلار اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای مهار آب‌های مرزی استان از سال ۹۲ اجرا و قسمت اعظمی از پروژه تکمیل شده است. بی‌شک در واگذاری زمین‌ها حقوق تمامی کشاورزان، عشایر و اهالی بومی آن منطقه لحاظ خواهد شد. بهنامجو با بیان این‌که واگذاری‌ها بخشی از زمین‌ها از سال گذشته آغاز شده است می‌افزاید: این واگذاری‌ها در قالب تعاونی انجام می‌شود و برای رعایت حقوق قانونی و عرفی بهره‌برداران از اراضی پایاب سد خداآفرین، جلسات متعددی در قالب بحث‌های حقوقی و کمیته‌های پالایش و تحقیق و رفع مسائل حوزه پایاب سد خداآفرین برگزار شده است تا دغدغه‌ای برای اهالی منطقه وجود نداشته باشد.

  • برنامه‌ریزی برای احداث جاده‌های جدید

استاندار اردبیل با تاکید بر این‌که جاده‌های استان جزو مطالبات اصلی سفر رئیس جمهوری خواهد بود بیان می‌کند: در این سفر برنامه‌ریزی برای احداث ۳۵۰ کیلومتر بزرگراه در استان طی ۳ سال آینده برنامه‌ریزی می‌شود. وی تاکید می‌کند: استان اردبیل با ۱۴۰ کیلومتر بزرگراه جزو رتبه‌های آخر کشور است و تا پایان امسال به ۲۰۰ کیلومتر بزرگراه در محورهای مواصلاتی استان احداث خواهد شد.  

در جنوب استان نیز بنا به گفته استاندار احداث سد بفراجرد، خط انتقال آب از این سد به شهر، تصفیه‌خانه آب شرب و پست برق ۲۳۰ کیلوولت که برای اجرای آنها ۳ هزار میلیارد ریال هزینه شده در سفر رئیس‌ جمهوری به استان بهره‌برداری می‌شود. بهنامجو با اشاره به این‌که مبلغ تسهیلاتپیش‌بینی‌شده در سفر رئیس جمهوری به اردبیل ۲۵ هزار میلیارد تومان است، اظهار می‌کند: سهم صنعت، کشاورزی، گردشگری و سایر موارد از این تسهیلات به‌ صورت مجزا مشخص می‌شود. در این باره پروژه‌هایی که دارای ظرفیت اشتغال‌زایی بیشتر با برششهرستانی هستند تعیین می‌شود تا در توزیع منابع در حق هیچ یک از شهرستان‌ها اجحاف نشود.

این مسئول می‌افزاید: ترمینال بزرگ فرودگاه اردبیل هم با هزینه‌کرد بیش از ۶۵۰ میلیارد ریال در حال احداث است که بر اساس برنامه‌ریزی‌ها و هدف‌گذاری‌ها در سفر رئیس جمهوری به استان افتتاح خواهد شد. این ترمینال در ۸۱۰۰ متر مربع زیربنا احداث شده که با راه‌اندازی آن زمینه برای ارائه خدمات بیشتر و بهتر در فرودگاه اردبیل فراهم می‌شود.

  • وعده‌های برجامانده از سال ۹۳

آنچه در سفرهای دولتی مطرح می‌شود بیان سیل مشکلات و امید به تحقق و تصویب مطالبات مردم است. در سفر قبلی رئیس جمهوری و هیات دولت در سال ۹۳ موارد زیر وعده داده شد که عملی نشده است. «علی جنتی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در بازدید از پروژه مجتمع فرهنگی و هنری تالار شهر اردبیل گفت: «تلاش خواهیم کرد با جذب و تامین اعتبار تا ۲ سال آینده این پروژه به بهره‌برداری برسد. » اما بسیاری از برنامه‌های فرهنگی و هنری استان اردبیل در تکمیل نشدن این تالار روی زمین مانده یا به‌خوبی اجرا نمی‌شود.  

«حسن روحانی» رئیس جمهوری، ذخایر معدنی را از فرصت بسیار بزرگی برای کشور و استان اردبیل دانست و گفت: «باید با شناسایی معادن روی آنها سرمایه‌گذاری شود و اردبیل ظرفیت بالایی در این زمینه دارد که لازم است تلاش مضاعفی برای اکتشاف معادن استان انجام شود. » اما تاکنون طرح‌های مد نظر در حوزه معادن استان محقق نشده است. «علی نهاوندیان» رئیس دفتر ریاست جمهوری گفت: «پروژه احداث بیمارستان هزار تخت‌خوابی استان اردبیل که البته نیازمند صرف هزینه قابل توجهی است، می‌تواند با مشارکت بخش خصوصی و حتی سرمایه‌گذاری خارجی اجرا شود. » اما حوزه درمان استان همچنان در افتتاح نشدن این طرح بیمارستانی با کمبود مواجه است.

کد خبر 452655

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha