همشهری آنلاین: نشان می‌دهد مصرف روزانه یک قرص حاوی چهار دارو می‌تواند شمار حمله‌های قلبی و سکته مغزی را تا یک‌سوم کاهش دهد.

polypill

به گزارش بی‌بی‌سی این قرص حاوی آسپیرین (داروی رقیق‌کننده خون)، یک داروی استاتینی کاهنده کلسترول و دو داروی کاهنده فشارخون است.

پژوهشگران ایرانی و بریتانیایی که این بررسی را انجام داده‌اند، می‌گویند این قرص با قیمتی بسیار کم می‌تواند تأثیری بزرگ در پیشگیری از بیماری‌های قلبی-عروقی داشته باشد.

این پژوهشگران پیشنهاد می‌کنند این قرص به هر کسی در سنی معین در کشورهای فقیرتر که پزشکان گزینه‌های کمتری برای درمان و امکانات کمتری برای ارزیابی تشخیصی دارند، تجویز شود.

بیماری‌های کورونری قلب و سکته مغزی دو علت اصلی مرگ در سراسر دنیا هستند و باعث مرگ بیش از ۱۵ میلیون نفر در سال می‌شوند.

سیگار کشیدن، چاقی و ورزش نکردن خطر دچار شدن به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند.

این بررسی که نتایج آن در نشریه لنست منتشر شده است، روی حدود ۶۸۰۰ نفر در بیش از ۱۰۰ روستای ایران انجام شده است.

برای نیمی از افراد شرکت‌کننده قرص چهار دارویی و توصیه‌های بهبود سبک زندگی و به نیمی دیگر فقط توصیه‌های بهبود سبک زندگی داده شد.

پس از پنج سال این یافته‌ها به دست آمد:

- در گروه ۳۴۲۱ نفرهای که قرص چهار دارویی دریافت می‌کردند، ۲۰۲ مورد عارضه قلبی- عروقی رخ داد.

- در گروه ۳۴۱۷ نفری که قرص نمی‌خوردند، ۳۰۱ مورد عارضه قلبی-عروقی ایجاد شد.

بر این اساس این میزان‌ها، دادن ترکیب دارویی پیشگیری‌کننده به هر ۳۵ نفر مانع دچار شدن یکی از آنان به مشکل قلبی عمده در طول یک دوره ۵ ساله می‌شود.

پروفسور تام مارشال دانشگاه بیرمنگام یکی از این پژوهشگران گفت:‌ «ما نشان دادیم در یک کشور روبه‌توسعه یا با درآمد متوسط - که بسیاری کشورهای شرایط مشابه آن را دارند- استفاده از این راهبرد می‌تواند ارزشمند باشد.»

این بررسی نشان داد که این قرص چهار دارویی با کاهش عمده‌ای در میزان کلسترول بد خون منجر می‌شود، اما اثر اندکی بر فشارخون دارد.

این دارو در این بررسی به افراد بالای ۵۰ سال بدون توجه به اینکه سابقه بیماری قلبی دارند یا نه داده شد.

دکتر نضال صراف‌زدگان از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان یکی دیگر از این پژوهشگران می‌گوید: «با توجه به قیمت ارزان این قرص چند دارویی، این دارو بالقوه می‌تواند اثر عمده‌ای بر سلامت قلب و عروق داشته باشد و از مهم‌ترین علل مرگ‌ومیر در جهان پیشگیری کند.»

ایده استفاده از قرص چند دارویی از سال ۲۰۰۱ مطرح بوده است، اما این بررسی نخستین کارآزمایی عمده برای ثابت کردن تأثیربخشی آن بوده است.

کد خبر 452519

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha