مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۶:۵۸
۰ نفر

فاطمه امامی-  قم- خبرنگار: فاز ۵ عمار یاسر طرحی است که میدان معلم را به میدان سپاه در بلوار جمهوری متصل می‌کند. ادامه طرحی که نزدیک به نیم‌قرن در قم قدمت دارد و فاز ۴ آن هنوز و همچنان در حد چند اسکلت نیمه‌کاره مقابل چشمان مردم و میراث ارزشمند تاریخی تخریب شده باقی مانده است.

اجرای 2 طرح عمرانی در هسته مرکزی شهر

حالا باقیمانده این طرح که تا بلوار جمهوری می‌رسد، برای اجرا در اولویت شهرداری قم قرار گرفته و قرار است برای آن ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت فروخته شود. این طرح ۱۴۲۰ متر طول و ۵۵ متر عرض دارد و در گذشته سخنانی مطرح شده بود که شهرداری قم در نظر دارد شکل‌دهی به بدنه آن را به مردم واگذار کند، اما در طرحی که در ستاد بازآفرینی مطرح شده، چنین تصمیمی به چشم نمی‌خورد.

این خیابان به صورت ۲ طبقه زیرگذر و روگذر ساخته می‌شود. اطراف این بلوار ۱۲۱ بلوک طراحی شده که ۱۱۴ بلوک تجاری اداری، ۲ بلوک فضای سبز و یک بلوک مذهبی است. کل املاک واقع شده در این طرح ۱۱۰ هزار متر مربع است که ۳۱ درصد آن تملک شده. زیربنای کل بلوک‌ها ۱۳۶ هزار متر است که ۴۷ هزار متر تجاری ساخته خواهد شد. ساختمان‌هایی که بدنه دو سوی طرح را تشکیل می‌دهند ۷ طبقه روی همکف ساخته می‌شوند که ۲ طبقه تجاری و ۵ طبقه اداری خدماتی خواهد بود. زمان‌بندی که شهرداری قم برای این طرح در نظر گرفته ۴ سال است. سال اول برای تملک و ۳ سال باقیمانده برای احداث زیرگذر، روگذر و بلوک‌ها در نظر گرفته شده است.

  • درآمد ۱۷۰۰ میلیاردی برای شهرداری

بر اساس برآوردها هزینه اجرای این طرح ۱۴۰۰ میلیارد تومان خواهد شد و تکمیل تملک‌ها به تنهایی ۳۸۰ میلیارد تومان دیگر هزینه دارد. ارزش ریالی تملک‌های انجام شده تا امروز هم ۱۷۰ میلیارد تومان است. همچنین ۱۶۴ میلیارد تومان برای احداث خیابان هزینه خواهد شد. تاکنون ۲۲ درصد از بدنه و ۳۵ درصد از مسیر این طرح تملک شده و تملک ۳۱ درصد کل طرح به اتمام رسیده است. بر اساس این برآوردها، درآمد اجرای طرح فاز ۵ عمار یاسر برای شهرداری قم ۱۷۰۰ میلیارد تومان است که البته این درآمد تا ۲ هزار میلیارد تومان قابل افزایش است.

  • ساخت پارکینگ شرقی حرم

طرح دیگری که در جلسه ستاد بازآفرینی شهری استان قم مطرح شد، احداث پارکینگ شرقی حرم با فروش ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت بود. پارکینگ شرقی حرم مطهر واقع در ضلع شرقی، مساحتی حدود ۳/۴ هکتار دارد که ۳/۱ هکتار از تملک آن باقی مانده است. این طرح قرار است مشابه میدان بزرگ امام خمینی با کاربری‌های تجاری و پارکینگ در ضلع شرقی ساخته شود. این طرح ۴ طبقه منطقی دارد که ۳ طبقه پارکینگ عمومی خواهد بود و یک طبقه به صورت نیمی تجاری و نیمی ترافیکی. همچنین قرار است در طبقه یک کاربری‌های خدماتی برای زائر در آن شکل بگیرد و یک نیم طبقه به عنوان بالکن هم به این کاربری‌ها اضافه شود. در مجموع برای این طرح ۹۰ هزار متر بنا ساخته خواهد شد.

«محسن بهشتی»، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم در این جلسه به رعایت ضوابط مربوط به سیما و منظر هسته مرکزی شهر در اجرای این طرح‌ها تأکید کرد. وی ادامه داد: همین الان پارکینگ میدان امام خمینی(ره) در حل معضل ترافیک مرکز شهر گره‌گشاست و قطعا ایجاد پارکینگ در ضلع شرقی هم موثر است.

معاون عمرانی استاندار قم درباره ضرورت اجرای فاز ۵ عمار یاسر گفت: در هسته مرکزی شهر به دلیل پیاده‌محور کردن خیابان ارم مشکلات ترافیکی داریم که ضرورت دارد اجرای پروژه فاز ۵ تسریع شود. وی اظهار کرد: تملک‌ها با سرعت پیش می‌رود و قطعا اوراق مشارکت می‌تواند موجب بهره‌برداری سریع‌تر طرح شود. معاون استاندار قم در بخش دیگری از سخنان خود در موضوع بازار کهنه و نو قم ادامه داد: بازار موضوعی است که برای همه مهم است اما اتفاقی در این سال‌های صورت نگرفته است. باید بخشی از اعتبار را سالانه برای ساماندهی بازار اختصاص دهیم.

وی با بیان این‌که خیلی از بخش‌های بازار کهنه ریزش سقف دارد و مرمت اساسی می‌خواهد گفت: شهرداری هم باید ۲ پلاک را تملک کند که دیگر حرکت خودرو را در بازار کهنه نداشته باشیم. بهشتی بیان کرد: دکتر طالبیان برای یک جلسه ستاد بازآفرینی دعوت شود و بازدیدی از بازار کهنه داشته باشد تا بتوانیم از اعتبارات میراث فرهنگی برای حل مشکلات بازار استفاده کنیم.

  • دلیل اجرا نشدن طرح بهسازی بازار کهنه و نو

«علیرضا خاکی»، مدیرعامل سازمان زیباسازی و بهسازی اطراف حرم مطهر در این جلسه نداشتن طرح را دلیل اجرا نشدن طرح بهسازی بازار کهنه و نو قم دانست. وی با اشاره به این‌که مسائل پیچیده‌ای در بازار قم وجود دارد افزود: در این محدوده هیأت امنا مطرح است و میراث هم قدم به قدم باید باشد تا تعیین کند که در کارهای فنی چه اقدامی باید صورت بگیرد.

مدیر عامل سازمان زیباسازی و بهسازی اطراف حرم مطهر اضافه کرد: شهرداری در نهایت می‌تواند کسانی را که تخلف کرده‌اند به کمیسیون ماده ۱۰۰ بفرستد اما ما اسناد تاریخی را در اختیار نداریم تا این تخلفات را اثبات کنیم. وی ادامه داد: در این زمینه در حد کف‌سازی می‌توانیم وارد شویم، اما کار اساسی کردن در بازار کهنه تشکیلات می‌خواهد. بهشتی در واکنش به این سخنان با انتقاد از نبود نظارت درست بر بازار نو و کهنه قم گفت: پرونده‌ای در کمیسیون ماده ۱۰۰ مربوط به بازار داشتیم که مالک ستون را تراشیده بود تا به مغازه بعدی برسد. از طرفی چون عرصه بزرگ شده اوقاف آمده وسط و اضافه اجاره گرفته است.

وی با بیان این‌که این ایرادها نشان‌دهنده نبود نظارت است افزود: نبود نظارت موجب شده بازار نو ما کهنه شود. ما به اشتباه می‌گوییم بازار نو، اما این بازار کهنه است. از طرفی بازار کهنه دیگر فرسوده شده و تا تخریب راه زیادی ندارد. معاون استاندار قم ادامه داد: باید قبول کنیم نتوانستیم وضعیت موجود را در بازار قم حفظ کنیم و از طرفی مردم حل بسیاری از مشکلات را وظیفه دولت و شهرداری می‌دانند و مشارکتی ندارند.

بهشتی با اشاره به این‌که تیمچه بازار قم در معرض خطر است اضافه کرد: باید موافقت سه‌جانبه‌ای میان شهرداری، میراث فرهنگی و استانداری تشکیل شود تا از سه منظر بتوانیم برای بازار قم اعتبار جذب کنیم. «شاهین ایل بیگی پور»، معاون میراث فرهنگی قم در این جلسه از دستور رئیس سازمان میراث فرهنگی برای پرداخت تا سقف ۳ میلیارد تومان از محل اعتبارات سازمان برای بازار قم خبر داد. وی در عین حال مطرح کرد که رئیس سازمان از وی خواسته میزان مشارکت استان را در این زمینه اعلام کند.

ایل بیگی‌پور با اشاره به این‌که در گذشته نبود فهرست‌ بها در زمینه مرمت آثار تاریخی مشکلاتی ایجاد کرده بود گفت: اواخر خردادماه فهرست بهای مرمت در سازمان مدیریت کشور تصویب شد و الان از نظر فهرست بها مشکلی نداریم. وی افزود: یک دستور یک میلیاردی از استاندار خطاب به سازمانمدیریت گرفتیم و به نظر می‌رسد باید از اعتبارات ستاد بازآفرینی هم در این زمینه استفاده شود. معاون میراث فرهنگی قم با اشاره به این‌که این اداره از مدیریت استان یک ریال هم برای بافت تاریخی شهر قم دریافت نکرده گفت: اقداماتی هم که تاکنون انجام شده از اعتبارات سازمان صورتگرفته است. در نهایت قرار شد تفاهم‌نامه‌ای با سازمان میراث فرهنگی کشور درباره بازار قم تدوین شود که ۵۰ درصد هزینه‌ها را سازمان میراث فرهنگی و ۵۰ درصد دیگر را از اعتبارات استانی و شهرداری تأمین کنند.

کد خبر 452516

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha