همشهری آنلاین: لاک‌پشت گوش قرمز یک گونه مهاجم و نامناسب برای کشور است که به دلیل تکثر، بخشی از محیط زیست را با خطر مواجه کرده و مقابله با آن میلیاردها دلار برای کشور ضرر دارد.

لاك‌پشت گوش قرمز

باربد صفایی‌مهرو خزنده شناس در گفت‌وگو با فارس از کشف و ضبط سه هزار لاک پشت گوش قرمز در مرز باشماق مریوان خبر داد و گفت:‌ به زودی متخلف اصلی این پرونده دستگیر می‌شود.

به گفته این کارشناس گونه‌های مهاجم  لاک‌پشت گوش قرمز از جمله صد گونه مهاجم شناخته شده در جهان هستند که  از سال ۲۰۰۰ ورودشان به اتحادیه ممنوع شد.

وی با اشاره به اینکه این محموله لاک‌پشت‌های گوش قرمز به عراق فروخته شده بودند، اظهار داشت: در جریان نقل و انتقال این گونه مهاجم یکی از بسته‌های لاک‌پشت‌ها در مسیر حرکت وانت بار حامل در کنار جاده زریوار به زمین می‌افتد و یکی از شهروندان این بسته را کشف می‌کند.

وی ادامه داد: این شهروند با محیط زیست تماس می‌گیرد و برای رهاسازی لاک‌پشت‌ها کسب تکلیف می‌کند و با توجه به  مشخصاتی که شرح می‌دهد کارشناسان متوجه می‌شوند، این گونه لاک‌پشت همان گونه گوش قرمز مهاجمی است و که نباید رهاسازی شود.

این خزنده‌شناس با بیان اینکه مسؤولان اداره محیط زیست مریوان برای کشف و ضبط این محموله با گمرک تماس گرفته و متوجه شدند این محموله غیرقانونی با عنوان ماهی‌های زینتی در حال انتقال به کشور عراق است، ‌ اظهار داشت: لاک پشت‌های گوش قرمز با مجوز انتقال هزار ماهی در حال خارج شدن از کشور بودند و این محموله مربوط به یک شرکت تولید و تکثیر شیلات است.

صفایی‌مهرو از طغیان لاک‌پشت‌های لاک نرم و گوش قرمز در پایان هفته گذشته در منطقه میانکاله مازندران خبر داد و گفت: این گونه مهاجم بدون نظارت کافی از طریق شرکت‌های شیلاتی در کشور تکثیر و یا به کشور وارد می‌شوند.

این خزنده شناس خاطرنشان کرد: این گونه‌های مهاجم قدرت تخریب زیادی در اکوسیستم بومی دارند و با ورود به هر منطقه‌ای موجودات زنده را از بین می‌برند.

  • آلودگی سدهای اطراف تهران و تخریب پوشش گیاهی و جانوری

صفایی‌مهرو گفت: از سال ۲۰۱۵ گونه لاک پشت گوش قرمز در استان مازندران، اطراف تهران، استان مرکزی مشاهده شده و با توجه به تکثیر زیاد به سرعت مناطق آبی اطراف این استان‌ها را آلوده کرده است.

وی با ابراز نگرانی از اینکه این گونه‌های مهاجم لاک پشت به راحتی در بازارهای کشور خرید و فروش می‌شوند و خانواده‌ها پس از مدتی از نگهداری از آنها بدون اطلاع از مخاطرات‌شان آنها را در طبیعت رها سازی می‌کند، ابراز داشت: در حال حاضر دریاچه شورمست در جاده فیروزکوه، جزیره میانکاله در استان مازندران، سدهای طالقان و ماملو در اطراف تهران آلوده به این لاک پشت‌های غیربومی هستند.

صفایی مهرو بیان داشت: ورود این گونه مهاجم به استان خوزستان که محل زیست لاک‌پشت بومی فراتی است، باعث می‌شود که گونه بومی به سرعت را نابود شود.

  • میلیاردها دلار هزینه برای جمع آوری این گونه مهاجم از طبیعت

این خزنده‌ شناس جمع‌آوری، ‌ نگهداری و حذف از طبیعت را از جمله راه‌های کنترل لاک پشت گوش قرمز و گونه‌های دیگر مشابه آن عنوان کرد و گفت:‌ باید بدانیم این راه‌ها میلیاردها دلار برای کشور هزینه در بردارد و اگر هم این گونه از طبیعت جدا نشود با رشد سریعش به سرعت طغیان کرده و اکوسیستم مناطق را به هم می‌ریزد.

صفایی‌مهرو استان تهران را بزرگترین بازار خرید و فروش این گونه‌ها برشمرد و گفت: گونه‌های مهاجم بدون کسب مجوزهای لازم تنها با مجوز دامپزشکی به کشور وارد و یا از کشور خارج می‌شود.

کد خبر 452470

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha