همشهری آنلاین: براساس لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی که امروز، ۳۰ مرداد، از سوی رئیس جمهور به مجلس ارسال شده است، واحد پول ایران از ریال به تومان تغییر می‌یابد و هر تومان برابر ۱۰۰۰۰ ریال جاری و معادل یکصد پارسه است.

پول

رئیس‌جمهور لایحه اصلاح قانون پولی و بانکی کشور را که در جلسه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ هیات وزیران به پیشنهاد بانک مرکزی به تصویب رسید، برای طی تشریفات قانونی به مجلس ارسال کرد.

براساس این لایحه واحد پول ایران از ریال به تومان تغییر می‌یابد و هر تومان برابر  ده‌هزار ریال جاری و معادل یکصد پارسه است.

بر همین اساس برابری پول ‌های خارجی نسبت به تومان و نرخ خرید و فروش ارز توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در چهارچوب نظام ارزی حاکم و با رعایت ذخایر ارزی و عنداللزوم تعهدات کشور در مقابل صندوق بین­‌المللی پول، محاسبه و تعیین می‌شود.

همچنین دوره گردش موازی و اعتبار همزمان «تومان» و «ریال» که در این قانون «دوره ‌گذار» نامیده می‌شود، حداکثر دو سال خواهد بود. طریقه جمع‌ آوری و شرایط خروج اسکناس­‌ها و سکه‌های ریال از جریان، بر طبق قانون پولی و بانکی کشور حسب مورد، تعیین یا اجرا می ‌شود.

بر این اساس و پس از پایان دوره‌ گذار، تعهداتی که پیش از این براساس واحد پول ریال ایجاد شده است، تنها با واحد پول تومان قابل ایفا خواهد بود.

همچنین بانک مرکزی موظف است ظرف دو سال از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، ترتیبات اجرایی لازم را جهت آغاز دوره گذار فراهم کند.

آیین نامه اجرایی این قانون ظرف سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن، توسط بانک مرکزی تهیه و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

کد خبر 452379

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha