پنجشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که در مناطق با هوای آلوده موارد بیشتری از اختلالات روان‌پزشکی مانند افسردگی و اختلال دوقطبی مشاهده می‌شود.

Air pollution

به نوشته نشنال جئوگرافی دانشمندان در آمریکا دریافتند در مناطقی که بدترین کیفیت هوایی را بر اساس اندازه‌گیری‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست دارند، در مقایسه با میانگین کشوری ۲۷ درصد افزایش موارد اختلال دوقطبی و ۶ درصد افزایش موارد افسردگی یافت می‌شود.

البته آندری رژتسکی، متخصص سالمندان از دانشگاه شیکاگو و سرپرست این پژوهش می‌گوید این یافته‌ها به‌طور قطعی ثابت نمی‌کند که آلودگی هوا باعث بیماری روانی می‌شود، اما مناطقی را نشان می‌دهد که افراد در آن‌ها اندکی بیشتری در معرض خطر بیماری روانی هستند.

بررسی مشابه در لندن، چین و کره جنوبی به‌طور مشابهی رابطه‌ای میان مکان‌های با آلودگی هوای شدید و اختلالات سلامت روانی در ساکنان نشان داده است.

در بررسی این دانشمندان داده‌های ۱۱ ساله سوابق بیمه‌های بهداشتی مربوط به ۱۵۱ میلیون نفر برای درمان اختلالات روان‌پزشکی شامل اختلال دوقطبی، افسردگی عمده، اختلال شخصیت و اسکیزوفرنی را بررسی کردند. سپس آنان داده‌های مربوط به کیفیت هوا، آب و زمین در مناطق متفاوت آمریکا بر اساس تجزیه‌وتحلیل سازمان حفاظت محیط‌زیست گردآوری کردند.

مقایسه داده‌ها نشان داد قوی‌ترین رابطه میان آلودگی هوا و اختلال دوقطبی وجود دارد.

در مرحله بعدی این پژوهشگران با همکاری دانشمندان دانمارکی به بررسی اثرات آلودگی در دانمارک پرداختند. در دانمارک به جای داده‌های منطقه‌ای آلودگی هوا به میزان قرارگیری افراد در دوران کودکی به آلودگی‌ها را اندازه گرفتند. در دانمارک نیز قرارگیری در معرض آلودگی هوا با میزان‌های بالاتر اختلال دوقطبی و افسردگی همراهی داشت.

آیوانیس باکولیس، متخصص اپیدمیولوژی در کینگز کالج لندن که در این بررسی شرکت نداشت، می‌گوید: «این یافته‌ها با یافته‌های بررسی‌های پیشین مطابقت دارد که رابطه‌ای احتمالی میان آلودگی هوا و اختلال روان‌پزشکی را نشان می‌دهند.»

کد خبر 452375

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha