چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۴:۰۴
۰ نفر

فاطمه حافظی - خرم آباد - خبرنگار: لبنیات همواره یکی از کالاهای پرمصرف سبد غذایی خانواده‌ها بوده است. هرچند طی یک سال اخیر قیمت آن با افزایش چند برابری روبه‌رو شده است و بسیاری از مردم بخش‌هایی از محصولات لبنی و حتی شیر را از سبد غذایی خود حذف کرده‌اند.

لبنیات سنتی

در این میان کسانی هم هستند که با وجود افزایش چشمگیر قیمت لبنیات هنوز آن را در سبد غذایی خود دارند، اما نکته آنجاست که گرانی این محصولات تمایل خریداران را به لبنیات سنتی افزایش داده است. اما سلامت این محصول برای شهروندان اهمیت بسیار زیادی دارد. در لرستان بسیاری از افراد اقدام به عرضه لبنیات سنتی می‌کنند که قیمت آنها نسبت به کارخانه ارزان‌تر و دارای کیفیت بالایی است. اما تعدادی از آنها اصول بهداشتی را در تهیه لبنیات رعایت نمی‌کنند و این مساله می‌تواند سلامت شهروندان را به خطر بیندازد؛ موضوعی که مسئولان را ملزم می‌کند نظارت بیشتری داشته باشند.

  • رعایت بهداشت مهم است

یکی از شهروندان خرم‌آبادی در این زمینه به خبرنگار ما می‌گوید: عرضه لبنیات سنتی به یکی از شغل‌های رایج در شهر تبدیل شده است؛ به گونه‌ای که در هر خیابان یک یا دو مغازه عرضه آن وجود دارد و مردم از آنها خرید می‌کنند. «تاج‌دولت اکبری» اظهار می‌کند: اما معلوم نیست لبنیات برخی از این مغازه‌ها طی چه فرایندی آماده می‌شوند و به دست مصرف‌کننده می‌رسند. برای ما خریداران خیلی مهم است که بهداشت در این چرخه رعایت شود و مثلا شیر و ماست سالم به دستمان برسد، نه محصولاتی که سلامت ما را به خطر بیندازند.

وی می‌افزاید: لازم است مسئولان نظارت بیشتری بر فعالیت عرضه‌کنندگان لبنیات داشته باشند و کارت‌های سلامت و بهداشت و... آنها را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند. صرفا پوشیدن یک روپوش در زمان فروش لبنیات کافی نیست و باید تمامی جوانب در نظر گرفته شود.

  • کیفیت لبنیات سنتی در مراکز عرضه 

یکی دیگر از شهروندان بیان می‌کند: بسیاری از مردم خرید لبنیات از مغازه‌های فروش لبنیات سنتی را به محصولات لبنی کارخانه‌ای ترجیح می‌دهند و به دلیل بالا بودن کیفیت لبنیات سنتی، حاضر نیستند رویه خود را تغییر دهند. در این بین لازم است مسئولان و متولیان بر سلامت و بهداشت این مواد نظارت داشته باشند تا مردم با خیال راحت آنها را خریداری و مصرف کنند.

«رضا یوسفوند» ادامه می‌دهد: نظارت‌ها بر تولید و عرضه این مواد مصرفی باید به صورت دقیق و حساس باشد. آنها سرشیر را در ظرف بدون درب در یخچال قرار می‌دهند و فروششان نیز به همین شکل است در حالی که باید درب ظرف‌ها بسته باشد تا از ورود هر میکروبی به آنها جلوگیری شود. وی می‌گوید: ما حتی به سلامت و بهداشت مواد تولیدی در برخی کارخانه‌ها هم اطمینان کافی نداریم، فروشگاه‌های عرضه لبنیات سنتی که دیگر جای خود دارند. البته همه آنها محصول ناسالم دست مشتری نمی‌دهند و قرار نیست همه آنها را زیر سوال ببریم.

این شهروند اظهار می‌کند: فرایند تولید محصولات لبنی باید در محیطی کاملا بهداشتی و سالم و عاری از هرگونه میکروب و... باشد. اما متاسفانه دیده می‌شود که همین افراد در خانه یا مغازه ماست، دوغ، سرشیر و... را تهیه می‌کنند و در ظروف یکبارمصرف می‌ریزند. یوسفوند می‌افزاید: شبکه بهداشت و اداره دامپزشکی باید بر روند فعالیت این فروشگاه‌ها نظارت داشته باشند و اگر فعالیت آنها غیرقانونی است، به آنها اخطار دهند و اگر هم قانونی کار می‌کنند، مردم را مطمئن کنند.

  • لزوم نظارت مستمر

یکی دیگر از شهروندان می‌گوید: حالت خوش‌بینانه این است که برخی مغازه‌هایی را در سطح شهر اجاره کرده‌اند و در آنها لبنیات سنتی می‌فروشند. اما متاسفانه برخی افراد در منازل خود به تهیه انواع لبنیات می‌پردازند و در همان جا نیز به فروش می‌رسانند. «فریده حسینی» ادامه می‌دهد: قطعا محیط خانه و حیاط برای تهیه انواع لبنیات با حجم بالا که به دست مردم و مصرف‌کننده برسد، از لحاظ بهداشتی و سالم بودن جای مناسبی نیست. محصولاتی که به این شکل تولید می‌شوند از کیفیت و سلامت چندانی برخوردار نیستند. اما نمی‌دانم چطور برخی خانواده‌ها حاضر می‌شوند از چنین مکان‌هایی مواد لبنی مصرفی خود را تهیه کنند.

وی بیان می‌کند: این کار بازی با سلامت مردم است. اگر کسی دچار مشکل شود، در صورت پیگیری، دستش به هیچ کجا بند نیست زیرا این مکان‌ها هیچ‌گونه پروانه کسب یا مجوز فعالیت ندارند و به راحتی می‌توانند منکر فعالیت و فروش محصولات لبنی شوند. این شهروند می‌گوید: حداقل یک برنامه‌ریزی درست برای فعالیت این افراد انجام شود تا بتوانند مجوزهای لازم را برای فعالیت قانونی دریافت کنند و موظف به رعایت فرایند بهداشت و سلامت باشند.

  • تب مالت دور از ذهن نیست

مدیرکل دامپزشکی لرستان در این زمینه اظهار می‌کند: مردم استان محصولات لبنی مورد نیاز خود را از مراکز مورد تایید دامپزشکی خریداری کنند. «زینب محمدخانی» در گفت‌وگو با همشهری می‌افزاید: بیماری تب مالت در جامعه انسانی و بروسلوز بین دام‌ها شیوع پیدا کرده است. بروز بیماری تب مالت دور از ذهن‌ نیست و باید مردم مباحث بهداشتی لازم را در این زمینه رعایت کنند.

وی می‌گوید: شیوع بیماری تب مالت طی سال‌های گذشته در لرستان بالا بوده، اما خوشبختانه با ورود جدی دانشگاه علوم پزشکی، مراکز بهداشت و درمان و همچنین اداره کل دامپزشکی، ابتلا به این بیماری در استان نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته است. این مسئول ادامه می‌دهد: دستگاه‌های متولی به کنترل این بیماری توجه ویژه دارند و پروتکل‌های دانشگاه علوم پزشکی در این رابطه اجرا می‌شود. محمدخانی می‌گوید: درخواست و توصیه بهداشتی دامپزشکی به مردم این است که محصولات لبنی خود را از مراکز مورد تایید دامپزشکی و معتبر خریداری کنند.  

کد خبر 452222

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha